Prop. 122 L (2024-2025) Endringar i krisesenterlova (tydeliggjering av det kommunale ansvaret og grunnlag for behandling av personopplysningar)

NIM har levert skriftlig innspill til Stortingets familie- og kulturkomité om endringer i krisesenterlova – Prop. 122 L (2024-2025). Overordnet tar NIM blant annet opp behovet for ytterligere tiltak for å styrke krisesentertilbudet, inkludert gjennom økt finansiering, styrket internkontroll og tilsyn og tiltak for å redusere reiseveien i områder med store avstander. I høringsinnspillet tar NIM opp forslagene om å lovfeste en plikt til å sikre likeverdige alternative krisesentertilbud til brukere som ikke kan benytte seg av det ordinære tilbudet, synliggjøring av samiske rettigheter i loven og tydeliggjøring av ansvarsfordelingen i reetableringsfasen. I tillegg etterlyser NIM behovet for justeringer i tilretteleggingsplikten i krisesenterlova § 3.

Til: Stortingets familie- og kulturkomité
NIM-H-2025-028

Prop. 112 L (2024-2025) Endringer i straffeloven og legemiddelloven mv (befatning med mindre mengder narkotika til egen bruk)

NIM har levert skriftlig innspill til Stortingets justiskomité. Komiteen skal behandle Prop. 112 L (2024-2025) Endringer i straffeloven og legemiddelloven mv (befatning med mindre mengder narkotika til egen bruk), og NIM vil også delta på den muntlige høringen. I høringsinnspillet understreker NIM viktigheten av å arbeide mot stigma som følge av straff for narkotika til eget bruk, for å realisere retten til helse. NIM har også merknader til definisjonen av rusmiddelavhengighet, bruk av tvangsmidler og reaksjonsordningen for barn som bruker ulovlige rusmidler.

Til: Stortingets justiskomité
NIM-H-2025-026

Innspill til Stortingets familie- og kulturkomite – Prop. 83 L (2024-2025) Endringer i barnevernsloven mv. (kvalitetsløftet i barnevernet)

NIM har sendt skriftlig innspill til Stortingets familie- og kulturkomité om endringer i barnevernsloven – Prop. 83 L (2024-2025). I innspillet løfter NIM et utvalg av problemstillinger med særlig menneskerettslig relevans, blant annet maktbruk overfor barn på institusjon og det nye tiltaket varig opphold i fosterhjem. NIM anbefaler blant annet en tydeligere innrammet lovtekst, og presiseringer i innstillingen.

Til: Stortingets familie- og kulturkomité
NIM-H-2025-025

Prop. 117 L (2024-2025) Lov om barn og foreldre (barnelova)

NIM har levert skriftlig innspill til Stortingets familie- og kulturkomite i forbindelse med høring av Prop. 117 L (2024-2025) Lov om barn og foreldre (barnelova). Forslaget følger i stor grad opp Barnelovutvalgets vurderinger i NOU 2020: 14 Ny Barnelov. Til barnets beste, der NIM også avga høringssvar. Generelt mener NIM at proposisjonen inneholder grundige menneskerettslige vurderinger. I innspillet kommenterer vi forslaget om frist for midlertidige avgjørelser nærmere. I tillegg gir vi anbefalinger til Stortinget i forbindelse med regjeringens oppfølging av anmodningsvedtak knyttet til beskyttelse av barn mot vold eller overgrep ved samvær der samværsforelderen er straffedømt.

Til: Stortingets familie- og kulturkomité
NIM-H-2025-024

Endringer i integreringsloven mv.

NIM har gitt høringsinnspill til endringer i integreringsloven mv. NIM kommenterer en av de foreslåtte endringene i integreringsloven, nemlig utvidelse av aldergruppen med rett og plikt for introduksjonsprogram fra 55 til 60 år. Vi påpeker at en utvidelse av aldersgrensen også kan bidra til større sjanse for å komme ut av voldsrelasjoner for gruppen som omfattes av introduksjonsprogrammet og dermed bidra til oppfølging av menneskerettighetene.

Til: Stortingets kommunal og forvaltningskomité
NIM- H-2025-021

Skriftlig innspill – Lov om mineralvirksomhet og forvaltning av mineralressurser (mineralloven)

NIM har tidligere levert høringsuttalelse til NOU 2022:8 om ny minerallov. Departementet har ikke valgt å lovfeste Høyesteretts tolkning av inngrepsterskelen fra Fosen-dommen og NIM påpeker i dette skriftlige innspillet viktigheten av å utvikle en veileder for kommuner om inngrep i samiske områder. NIM kommenterer også forslaget om fordeling av urfolksvederlag, hvor det er foreslått at 75 prosent av vederlaget skal gå til de berørte sidaer og 25 prosent skal fordeles av departementet. Sametinget har uttrykt at de ønsker å forvalte hele vederlaget. NIM ber Stortinget om å begrunne eventuelle beslutninger som gir departementet ansvaret for å administrere urfolksvederlaget.

Til: Stortingets næringskomité
NIM-H-2025-022

Endringer i opplæringslova og privatskolelova (utvidelse av adgangen til fysisk inngripen)

NIM har sendt skriftlig innspill til Stortingets utdannings- og forskningskomite om endringer i opplæringsloven og privatskoleloven. Høringen gjelder en utvidelse av adgangen til fysisk inngripen på skolen. I innspillet skriver vi om de menneskerettslige rammene for en hjemmel om maktbruk i skolen, og vi gir blant annet innspill til lovteksten og til punkter Stortinget kan be departementet følge opp i det videre arbeidet.

Til: Utdannings- og forskningskommiteen
NIM-H-2025-017

Totalberedskapsmeldingen – høring

NIM har gitt et kort innspill til justiskomiteens høring av totalberedskapsmeldingen. Den drøfter godt hvordan en rekke kritiske samfunnsinstitusjoner skal organiseres for å sikre tilgjengelighet av ressurser i en krise. NIM mener likevel at både denne og tidligere forslag knyttet til kriseregulering i manglende grad drøfter hvilken rolle Stortinget bør spille eller hvordan Stortingets rolle, prosedyrer og ressurser kan og må tilpasses for å opprettholde deres funksjon i krisetider.

Til: Stortingets justiskomité
NIM-H-2025-012

Prop. 31 L (2024-2025) Endringer i psykisk helsevernloven og pasient- og brukerrettighetsloven mv.

Stortinget skal behandle Prop. 31. L (2024-2025) Endringer i pyskisk helsevernloven og pasient- og brukerrettighetsloven mv. NIM har sendt et skriftlig høringsinnspill til helse- og omsorgskomiteen. NIM kommenterer tre forhold som skal behandles: Lovregulering av elektrokonvulsiv behandling (ECT) uten samtykke, beviskravet i pasient- og brukerrettighetsloven § 4-3 andre ledd, samt et forslag om å lovfeste en utvidet mulighet for å gi helsehjelp til pasienter som mangler beslutningskompetanse, men ikke motsetter seg helsehjelpen.

Til: Stortingets helse- og omsorgskomité
NIM-H-2025-007

Myndighetenes håndtering av koronapandemien

NIM viser til høring om myndighetenes håndtering av koronapandemien den 2. desember 2024, herunder vårt høringsinnspill og svar på spørsmål fra kontroll- og konstitusjonskomiteen. Våre innspill dreide seg særlig om tre hovedpunkter: menneskerettslige rammer for pandemihåndtering, sårbare grupper og effektiv kontroll av rettigheter. I denne høringsuttalelsen utdyper vi noen få problemstillinger som ble foranlediget av komiteens spørsmål.

Til: Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité
NIM-H-2025-003