Menneskerettigheter i Norge – da og nå: Kompetansemål Aktuelle kompetansemål etter 10. årstrinn i samfunnsfag Gjere greie for hovudprinsippa i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjonar, mellom anna ILO-konvensjonen om urfolks rettar, vise korleis dei kjem til syne i lovgjeving, og drøfte konsekvensar av brot på menneskerettar. Aktuelle kompetansemål etter 10. årstrinn i KRLE Drøfte […]
Menneskerettigheter i Norge – da og nå: Kompetansemål
Aktuelle kompetansemål etter 10. årstrinn i samfunnsfag
Gjere greie for hovudprinsippa i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjonar, mellom anna ILO-konvensjonen om urfolks rettar, vise korleis dei kjem til syne i lovgjeving, og drøfte konsekvensar av brot på menneskerettar.
Aktuelle kompetansemål etter 10. årstrinn i KRLE
Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.
Drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati.
Aktuelle kompetansemål etter Vg1/Vg2 i Samfunnsfag
Politikk og demokrati: diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar.
Internasjonale forhold: finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere.
Aktuelle kompetansemål etter Vg3 i historie, samisk plan, fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram (HIS2-02)
Drøfte hvordan historie er blitt brukt og brukes i politiske sammenhenger.
Gi eksempler på og drøfte hvordan utstillinger, minnesmerker, minnedager eller markeringen av bestemte historiske hendelser har betydning for nåtiden.
Aktuelle kompetansemål etter Vg2 i politikk, individ og samfunn (POS1-02)
Velferdsstat og menneskerettigheter
- Beskrive menneskerettighetssituasjonen i Norge og drøfte utfordringer som myndighetene og frivillige organisasjoner har i arbeidet med å fremme menneskerettighetene.
- Vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter.
Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter
- Gjøre rede for regionale og globale samarbeidsformer.
Menneskerettighetenes verdigrunnlag
- Forklare begrepet menneskerettigheter og gjøre rede for hovedlinjer i utviklingen av menneskerettighetene
- Forklare forskjellen på erklæring og konvensjon og gjøre rede for sentrale menneskerettighetserklæringer og konvensjoner.
- Diskutere hva menneskerettigheter innebærer som juridiske og etiske normer i hverdagslivet.
Menneskerettighetene i politisk praksis
- Gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene.
- Gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter.
- Vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk.
VALGFAG:
Demokrati i praksis (DIP1-01):
- Demokrati: gjøre rede for menneskerettigheter og grunnleggende demokratiske verdier
- Medvirkning: identifisere brudd på menneskerettigheter og bruke ulike metoder og kanaler for å protestere mot dem.
Aktuelle kompetansemål etter Vg2Vg3 i rettslære (RTL1-03)
Forklare kva som ligg i omgrepet menneskerettar.
Reflektere over dei etiske og historiske sidene ved rettsreglar.
Gjere greie for reglane om trusfridom og ytringsfridom som følgjer av Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK).
Oppdatert 15.11.2018