Endring i Klimaloven – Klimamål for 2035

NIM har sendt skriftlig innspill til Energi- og miljøkomiteens behandling av nytt klimamål for 2035. NIM trekker særlig frem nyere utvikling i rettspraksis fra den Europeiske menneskerettsdomstol og peker på behovet for at (1) klimamålet må baseres på et budsjett basert på Norges rettferdige andel av gjenværende utslipp under Parisavtalen; (2) klimamål må ikke dytte byrden ved omstilling over på fremtidige generasjoner; og (3) at det i disse tider er viktig at Norge står opp for og tar ansvar for folkeretten, særlig Parisavtalen.

NIM-H-2025-027

Human rights defenders working on climate change and a just transition in Norway

NIM har sendt et skriftlig innspill til FNs spesialrapportør for menneskerettighetsforkjempere om situasjonen for de som arbeider med klimaendringer og rettferdig omstilling i Norge. I innspillet fremhever vi positive trender, og peker på noen utfordringer vi har observert for organisasjoner som jobber med klima og menneskerettigheter i Norge. NIM anbefaler å (i) redusere sakskostnader og sikre at kostnadene er forutsigbare for partene, (ii) sikre bedre tilgang på miljøinformasjon og (iii) opprettelse av en miljøklagenemd.

Til: FNs spesialrapportør for situasjonen til menneskerettighetsforsvarere
NIM-B-2025-014

Skriftlig innspill – Lov om mineralvirksomhet og forvaltning av mineralressurser (mineralloven)

NIM har tidligere levert høringsuttalelse til NOU 2022:8 om ny minerallov. Departementet har ikke valgt å lovfeste Høyesteretts tolkning av inngrepsterskelen fra Fosen-dommen og NIM påpeker i dette skriftlige innspillet viktigheten av å utvikle en veileder for kommuner om inngrep i samiske områder. NIM kommenterer også forslaget om fordeling av urfolksvederlag, hvor det er foreslått at 75 prosent av vederlaget skal gå til de berørte sidaer og 25 prosent skal fordeles av departementet. Sametinget har uttrykt at de ønsker å forvalte hele vederlaget. NIM ber Stortinget om å begrunne eventuelle beslutninger som gir departementet ansvaret for å administrere urfolksvederlaget.

Til: Stortingets næringskomité
NIM-H-2025-022

Innspill til retningslinjer om soningsdyktighet og tilrettelegging av soning

NIM har sendt et innspill til Kriminalomsorgsdirektoratet om soningsdyktighet og tilrettelegging av soning for å sikre betryggende oppfyllelse av menneskerettighetene. Innspillet berører en rekke spørsmål, blant annet rettssikkerhetsgarantier for domfelte.

Til: Justis- og beredskapsdepartementetKriminalomsorgsdirektoratet
NIM-B-2025-010

Prop. 31 L (2024-2025) Endringer i psykisk helsevernloven og pasient- og brukerrettighetsloven mv.

Stortinget skal behandle Prop. 31. L (2024-2025) Endringer i pyskisk helsevernloven og pasient- og brukerrettighetsloven mv. NIM har sendt et skriftlig høringsinnspill til helse- og omsorgskomiteen. NIM kommenterer tre forhold som skal behandles: Lovregulering av elektrokonvulsiv behandling (ECT) uten samtykke, beviskravet i pasient- og brukerrettighetsloven § 4-3 andre ledd, samt et forslag om å lovfeste en utvidet mulighet for å gi helsehjelp til pasienter som mangler beslutningskompetanse, men ikke motsetter seg helsehjelpen.

Til: Stortingets helse- og omsorgskomité
NIM-H-2025-007

Endringer i sivilbeskyttelsesloven (sivil arbeidskraftberedskap)

NIM leverte tidligere høring til lovutkastet om endringer i sivilbeskyttelsesloven, der vi foreslå flere endringer – blant annet at Stortinget burde være mer inne i prosessen ved bruken av slike krisefullmakter og ha økt kontroll. I høringen for Stortinget gjentok NIM dette poenget og pekte på hva som kunne endres for å sikre økt kontroll for Stortinget

NIM-H-2025-005

Arbeidet med evaluering av åpenhetsloven

NIM har gitt innspill til arbeidet med evaluering av åpenhetsloven, i lys av blant annet EUs aktsomhetsdirektiv. Myndighetene må sørge for at reguleringene i EUs aktsomhetsdirektiv gjennomføres i norsk rett på en tilfredsstillende måte, og samtidig beholde det som fungerer bra med åpenhetsloven på de punktene der den går lenger enn direktivet. NIM mener også at plikten til å utføre aktsomhetsvurderinger knyttet til miljø bør gjelde for alle virksomheter som omfattes av åpenhetsloven.

Til: Barne- og familiedepartementet
NIM-B-2024-029

Strategi mot menneskehandel

NIM har sendt inn et innspill til Justis- og beredskapsdepartementet i forbindelse med regjeringens arbeid med å utarbeide en strategi mot menneskehandel. I innspillet gir NIM innspill på den varslede etableringen av et uavhengig nasjonalt organ for overvåking av Norges gjennomføring av Menneskehandelskonvensjonen. NIMs innspill dreier seg om hvilke krav konvensjonens artikkel 29 nr. 4 stiller til en nasjonal rapportørordning, relevante anbefalinger fra det internasjonale overvåkningsorganet GRETA, samt sammenhengen med den pågående prosessen med opprettelsen av et tilsvarende nasjonalt overvåkningsorgan for Istanbulkonvensjonen.

Til: Justis- og beredskapsdepartementet
NIM-B-2024-028

Innspill til Datatilsynets behandling

NIM har sendt et skriftlig innspill til Datatilsynets behandling av sak om politiets behandling av personopplysninger om nasjonale minoriteter (romregisteret). NIM kjenner ikke fakta i saken eller registeret i seg selv utover det som har vært oppe i mediene, og har ikke gjort noen selvstendig behandling eller vurdering av saken opp mot menneskerettighetene. I innspillet ønsker NIM å bidra med, første å peke på en del sider av menneskerettighetene som potensielt kan være aktuelle i saken, og deretter dele noen tanker om hvordan de momentene kan bidra til Datatilsynets egen vurdering av saken opp mot personvernregelverket.

Til: Datatilsynet
NIM-B-2024-035

Forslag om et helhetlig grunnlovsvern for domstolene

NIM har sent brev til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite i forkant av deres behandling av forslag om et helhetlig grunnlovsvern for domstolene. NIM mener dette er viktige forslag som vil trygge domstolenes uavhengighet, og anbefaler derfor at forslagene bør vedtas.

Til: Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité
NIM-B-2024-002