Thematic report 2018 - Violence and Abuse in Sámi Communities

Thematic report 2018 - Violence and Abuse in Sámi Communities

02 jul 2019

In this report, we wish to clarify State authorities’ human rights obligations to prevent, combat and investigate violence and abuse where the person exposed to violence or abuse is Sámi. The report also examines the situation today to better understand the challenges that prevent Sámi victims of violence from receiving adequate help and the measures implemented by Norwegian authorities to remedy this problem. We point out deficiencies in the State’s compliance with its obligation to secure the rights and freedoms of the people within its jurisdiction and make a number of recommendations for improvement.

Europarådet fyller 70 år

Europarådet fyller 70 år

09 mai 2019

– Vi ser en økende opposisjon mot multilateralt samarbeid i en rekke land, også i vårt nabolag. Derfor kan vi ikke ta støtten til menneskerettighetene for gitt, sier NIMs direktør Adele M. Mestad. Dette er bakteppet når vi i år feirer Europarådets 70- og EMDs 60-årsjubileum.

NIMs årlige rapport til Stortinget for 2018

NIMs årlige rapport til Stortinget for 2018

26 mar 2019

NIM skal blant annet gi råd til regjeringen og andre offentlige organer om gjennomføringen av menneskerettighetene i Norge. I den forbindelse avgir NIM en årsmelding til Stortinget om institusjonens virksomhet og utviklingen av menneskerettighetssituasjonen i Norge. Årets årsmelding Dokument 6 (2018–2019) ble avgitt til Stortinget 26. mars 2019, og skal…

Supplerende rapport til høringen av Norges første periodiske rapport i FNs komité for rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD)

Supplerende rapport til høringen av Norges første periodiske rapport i FNs komité for rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD)

07 feb 2019

De temaer som tas opp er diskriminering og levekår for samer med nedsatt funksjonsevne, nasjonale minoriteter og andre sårbare grupper, vergemålsloven i praksis, bruk av tvang mot personer med nedsatt funksjonsevne, opplæring av barn med spesielle behov.