Menneskerettighetene i Norge 2019
Chapter: Menneskerettighetsåret 2019
En oversikt over sentrale utviklingstrekk og problemstillinger på menneskerettighetsområdet i Norge i 2019.
Menneskerettighetene i Norge 2019
En oversikt over sentrale utviklingstrekk og problemstillinger på menneskerettighetsområdet i Norge i 2019.
Menneskerettighetene i Norge 2019
NIM i offentligheten NIM skal informere om menneskerettighetene i Norge. Formidlingsfunksjonen ivaretas blant annet ved å delta aktivt i samfunnsdebatten. I 2019 har NIM også drevet omfattende foredragsvirksomhet – og deltatt på nærmere 300 arrangementer og møter. I 2019 har mange menneskerettslige problemstillinger preget nyhetsbildet, og NIM har uttalt seg i en rekke saker, både […]
Menneskerettighetene i Norge 2019
NIMs mandat FN anbefaler alle stater å ha en nasjonal institusjon for menneskerettigheter som fremmer og beskytter menneskerettighetene nasjonalt. Stortinget etablerte i 2015 NIM for å ivareta denne rollen i Norge. NIM er et uavhengig, offentlig organ, som er organisatorisk underlagt Stortinget. NIMs hovedoppgave er å fremme og beskytte menneskerettighetene i Norge, jf. NIM-loven § […]
Menneskerettighetene i Norge 2019
Styrets beretning 1. Innledning Med dette legges det fram årsregnskap for Norges institusjon for menneskerettigheter (heretter NIM) for 2019. Det legges fram et årsregnskap i tråd med økonomiregelverkets bestemmelse pkt. 3.4, og ikke en fullstendig årsrapport, jf. økonomiregelverkets bestemmelse pkt. 2.3.3, jf. lov om Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter § 6. Fyllestgjørende informasjon om virksomheten […]
Menneskerettighetene i Norge 2019
Her presenteres NIMs fire anbefalinger for 2019. Anbefalingene gjelder barnevern, isolasjon i fengsler, vold i nære relasjoner og tvang i helse- og omsorgstjenesten.
Menneskerettighetene i Norge 2019
Istanbulkonvensjonen er en menneskerettslig nyvinning. Den bygger bro over gapet mellom innholdet i menneskerettighetene og realiseringen av dem. Vi kaller den en «implementeringskonvensjon». Det er ikke et menneskerettighetsbrudd at en mann slår kona si. Bare stater kan bryte menneskerettighetskonvensjoner. Men det er et menneskerettighetsbrudd hvis staten ikke forsøker å forhindre det, og hvis staten ikke […]
Synlighetskategori Total Negativ Nøytral Positiv Fullt fokus 12 4 1 7 Sentral 96 5 12 79 Medvirkende 109 6 46 57 Delvis medvirkende 182 4 150 28 Perifer 57 0 55 2
The Coronavirus (COVID-19) pandemic is a challenging and rapidly evolving situation that is impacting almost every aspect of our lives. Based on the authorities’ recommendations to limit the spread of COVID-19 in Norway, NIM has temporarily closed our offices and all staff are working from home. The NIM team will continue to work with protecting […]
EMK-spørsmål Krenkelser Ikke Krenkelser Nye i 2019 Frihetsberøvelse (art. 5) 1 1 Retten til domstolsadgang (art. 6) 1 1 Uskyldspresumsjonen (art. 6) 4 2 Dommerinhabilitet (art. 6) 2 1 Retten til tilstedeværelse rettssak (art. 6) 1 Kontradiksjon og krysseksaminasjon (art. 6) 2 Domstolens begrunnelsesplikt (art. 6) 1 1 Muntlig domstolsbehandling (art. 6) 1 Lang saksbehandlingstid […]
Land Antall dommer Andel domfellelser Island 28 82 % Danmark 41 41 % Norge 52 65 % Sverige 120 51 % Finland 177 80 % Tyskland 312 61 % Storbritannia 461 69 % Frankrike 930 81 % Italia 1913 96 % Russland 2654 96 % Tyrkia 3311 97 %