Om NIM

I 2023 fikk NIM nytt styre og ny styreleder. I dette kapitlet kan du også lese om NIMs mandat og ansatte.

NIMs mandat

FN anbefaler alle stater å ha en nasjonal institusjon for menneskerettigheter som fremmer og beskytter menneskerettighetene nasjonalt. Stortinget etablerte i 2015 NIM for å ivareta denne rollen i Norge.

NIM er et uavhengig offentlig organ, som er organisatorisk tilknyttet Stortinget. NIMs hovedoppgave er å fremme og beskytte menneskerettighetene i Norge, jf. NIM-loven § 1. Dette gjøres særlig ved å

• overvåke menneskerettighetenes stilling i Norge
  • gi råd til Stortinget, regjeringen, forvaltningen og Sametinget
  • informere om menneskerettighetene
  • være en brobygger mellom myndighetene og sivilsamfunnet

Disse oppgavene ivaretas blant annet gjennom å avgi høringsuttalelser til lovforslag og offentlige utredninger og skriftlige innspill til Stortinget, departementer, Sametinget og andre aktører. NIM skriver også innlegg til domstolene i saker som berører prinsipielle menneskerettighetsspørsmål, og kronikker, artikler og rapporter. Institusjonen gjør i tillegg egne undersøkelser og har dialog med sivilsamfunn, ombudene, fagmiljøer og andre aktører om menneskerettslige temaer. NIM utarbeider også rapporter og innspill til internasjonale overvåkningsorganer og overvåker og følger med på menneskerettighetssituasjonen i Norge.

NIM har hovedkontor i Oslo og et mindre kontor i Kautokeino. NIM ledes av et styre og en direktør.

Nytt NIM-styre

Stortinget oppnevnte våren 2023 nytt styre for NIM med virkning fra 1. juli 2023. I forkant av oppnevnelsen inviterte Stortingets presidentskap publikum til å komme med innspill til kandidater til styret. Det kom inn 47 forslag til kandidater, og ut fra dette kom presidentskapet med en innstillig til Stortinget, som vedtok oppnevnelsen av nytt styre i juni 2023. Trine Skei Grande ble oppnevnt som ny styreleder i NIM. Grande var i 2023 direktør for bærekraft i Sopra Steria Footprint. Hun er tidligere stortingsrepresentant for Venstre (2005–2021), var statsråd i Kunnskapsdepartementet (jan.–mars 2020) og Kultur- og likestillingsdepartementet (2018–2020) og tidligere byråd i Oslo. Hun har vært partileder for Venstre (2010–2020). Nils Asbjørn Engstad ble oppnevnt som nestleder. Han er lagmann i Hålogaland lagmannsrett.

NIMs styre består av fem medlemmer:

• Trine Skei Grande, styreleder
  • Nils Asbjørn Engstad, nestleder
  • Aili Keskitalo, styremedlem
  • Ingvild Bruce, styremedlem
  • Geir Ulfstein, styremedlem

Styret har det overordnede ansvaret for NIMs faglige virksomhet, økonomi og drift. Stortinget velger styret, inkludert leder og nestleder. NIMs nåværende styre er valgt for tidsrommet 1. juli 2023–30. juni 2027. Det ble avholdt seks styremøter i 2023, fire ordinære og to ekstraordinære. Protokoller fra styremøtene og mer informasjon om styret er tilgjengelig på NIMs nettsider.

Ansatte

NIMs daglige virksomhet ledes av en direktør. I mars 2019 ble Adele Matheson Mestad direktør for NIM, for en periode på seks år.

NIMs ansatte per januar 2024

Direktører:

• Adele Matheson Mestad, direktør
  • Gro Nystuen, assisterende direktør

Øvrig ledelse:

• Vidar Strømme, fagdirektør
  • Birgitte Bøgh-Olsen, kontorsjef

Analyseenheten:

• Johan Strömgren, regionkontorleder (Kautokeino)
  • Kirsten Kolstad Kvalø, seniorrådgiver
  • Thomas Berge, seniorrådgiver
  • Hannah Cecilie Brænden, rådgiver
  • Mina Haugen, rådgiver (Kautokeino)
  • Vilde Tennfjord, rådgiver
  • Anders Broderstad, rådgiver (Kautokeino)
  • Pernille Borud, rådgiver
  • Vetle Seierstad, rådgiver
  • Anine Kierulf, spesialrådgiver (20 %)
  • Cecilie Hellestveit, spesialrådgiver (20 %)
  • Petter Wille, spesialrådgiver på timesbasis
  • Erik Møse, spesialrådgiver på timesbasis

Overvåkningsenheten:

• Kristin Høgdahl, seniorrådgiver
  • Peter Dawson, seniorrådgiver
  • Eivind Digranes, rådgiver
  • Even Sebastian Skallerud, rådgiver (Kautokeino)

Kommunikasjonsenheten:

• Magnus Eide, seniorrådgiver
  • Nora Vinsand, seniorrådgiver

Administrasjonsenheten:

• Anders Bals, seniorrådgiver (Kautokeino)
  • Trude Undheim, seniorkonsulent (60 %)

Ansatte i permisjon:

• Ilia Utmedlize, seniorrådgiver
  • Stine Langlete, seniorrådgiver
  • Mathilde Palm Strand Wilhelmsen, seniorrådgiver

Nøkkeltall

Antall ansatte:

2023: 25
2022: 26
2021: 26
2020: 23
2019: 19

Antall ansatte i 100 % permisjon:

2023: 2
2022: 2
2021: 3
2020: 3
2019: 2

Antall praktikanter:

2023: 15
2022: 14
2021: 17
2020: 13
2019: 11

Antall utførte årsverk:

2023: 20,3
2022: 20,6
2021: 20,8
2020: 19,2
2019: 18,0

Nøkkeltallene for antall ansatte og antall ansatte i permisjon er innhentet ved årsskiftet. Antall praktikanter og antall utførte årsverk er summen for hele året.

Ressursbruk

NIMs bevilgning i 2023 var på 27 515 000 kr, som er en million mer enn i 2022. NIM er samlokalisert med Sivilombudet og skal i henhold til Innst. 240 S (2013–2014) være administrativt tilknyttet Sivilombudet. I 2023 har NIM betalt Sivilombudet 2 168 770 kr til dekning av utgifter til husleie og kjøp av administrative tjenester. Disse utgiftene er regnskapsført hos Sivilombudet, men belastet NIMs bevilgning. I statsregnskapet fremkommer disse som utgiftsføringer i Sivilombudets regnskap. Lønnsrelaterte utgifter i 2023 beløp seg til 21 697 898 kr. Utgifter til drift, inkludert Sivilombudets belastninger, utgjorde 5 884 368 kr. NIM har ingen utgifter til investeringer i 2023. Det er mottatt 487 669 kr i syke- og foreldrepengerefusjoner fra Nav og 609 000 kr som annen refusjon for arbeidskraft (tilskudd fra NFR). Disse føres som utgiftsreduksjoner på utgiftskonto og ikke inntekt. NIMs regnskap for 2023 endte på et teknisk merforbruk på 67 266 kr. Merforbruket er i all hovedsak knyttet til regler for utbetaling av refusjoner for sykepenger for siste halvdel av desember 2023 (utsatte utgiftsreduksjoner).

Årsregnskapet med noter og styrets beretning følger som vedlegg til årsmeldingen i pdf-versjon..

Rapportering etter likestillings- og diskrimineringsloven § 26

Kjønnslikestilling 2023

NIM ønsker en kjønnsbalanse i staben og har søkelys på dette i rekrutteringsarbeidet. Kjønnsbalansen blant de ansatte var i 2023 44 prosent menn og 56 prosent kvinner.

Liggende stolpediagram med kjønnsfordeling i NIM i prosent (kvinner/menn): 2018: 68/32; 2019: 56/44; 2020: 62/38; 2021: 59/41; 2022: 58/42; 2023: 56/44
Oversikt over kjønnsfordelingen blant de ansatte i NIM i perioden 2018–2023.

Ledergruppen består av 75 prosent kvinner.

NIM har også fokus på likestilling i lønnsutviklingen. I 2023, som årene før, var det kvinnene som hadde den høyeste gjennomsnittslønnen i NIM. Dette skyldes i hovedsak at det er flere kvinnelige enn mannlige ledere i NIM, som drar opp snittlønnen. I de lokale lønnsforhandlingene har partene i 2023 hatt lønnslikestilling som en av flere prioriteringer. NIM har også i sin lønnspolitikk tiltak som blant annet sikrer at ansatte som er ute i permisjon, ikke blir hengende etter lønnsmessig.

Gjennomsnittlig årslønn i 2023: 835 749 kr

Gjennomsnittlig årslønn kvinner i 2023: 861 655 kr

Gjennomsnittlig årslønn menn i 2023: 800 423 kr

Seniorrådgivere (40 % kvinner, 60 % menn i utvalget):

Gjennomsnittlig årslønn menn:  780 243 kr

Gjennomsnittlig årslønn kvinner: 796 605 kr

Rådgivere (50 % kvinner, 50 % menn i utvalget):

Gjennomsnittlig årslønn menn: 675 429 kr

Gjennomsnittlig årslønn kvinner: 676 073 kr

Øvrig arbeid knyttet til likestilling og diskriminering

NIM har en HR-strategi som blant annet inneholder mål og tiltak for kompetanseutvikling for alle ansatte. Det er også et uttalt mål i denne strategien at NIM skal bidra i statens inkluderingsdugnad.

Rådgivende utvalg   Styret har oppnevnt et rådgivende utvalg som skal bidra med informasjon, råd og innspill til NIMs arbeid. Utvalget er bredt sammensatt og består av 15 medlemmer med relevant kompetanse. I 2023 ble det avholdt fire møter. Les mer om rådgivende utvalg og sammensetningen på NIMs nettsider.

Henvendelser fra enkeltpersoner

NIM skal ikke behandle enkeltsaker om krenkelser av menneskerettigheter. Dette ivaretas av andre aktører, som de ulike ombudsordningene, nemnder og domstolene. NIM kan imidlertid veilede om nasjonale og internasjonale klageordninger. I 2023 mottok NIM om lag 140 henvendelser fra enkeltpersoner. NIM svarer på alle enkelthenvendelser og går gjennom henvendelsene to ganger i året for å kartlegge om disse henvendelsene viser utfordringer som NIM bør ta tak i på systemnivå.

Sykefravær

Sykefraværet i 2023 var på 5,64 prosent. Dette er en økning sammenliknet med året før, men fortsatt en god del lavere enn landsgjennomsnittet. Det legemeldte sykefraværet var 4,76 prosent.

Oversikt over sykefraværet i NIM i perioden 2017–2023.

Årsregnskapet med noter og styrets beretning følger som vedlegg til årsmeldingen og er å finne i pdf-versjonen av årsmelding.