Tidligere anbefalinger 

NIM følger systematisk opp tidligere anbefalinger, og her presenteres status for anbefalingene fra fjorårets årsmelding samt myndighetenes oppfølging av enkelte anbefalinger fra tidligere år.

Mange av utfordringene som NIM har pekt på er løst eller det er iverksatt prosesser med sikte på løsninger. Noen anbefalinger knytter seg imidlertid til større problemkomplekser som ikke enkelt kan løses fra ett år til et annet.

NIMs anbefalinger er av noe ulik karakter. Noen forutsetter en bestemt løsning, mens andre gir uttrykk for mer overordnede målsettinger. Det vil derfor ikke alltid være mulig å eksplisitt ta stilling til oppfølging. NIM beskriver kort utvikling knyttet til de enkelte anbefalingene der NIM kjenner til myndighetenes oppfølging eller håndtering, med forbehold om at det kan være andre forhold eller prosesser som NIM ikke kjenner til.

Oppfølging av NIMs anbefalinger fra 2022

REPARASJON AV MENNESKERETTIGHETSKRENKELSE I FOSEN-SAKEN

Anbefaling:
Stortinget bør be regjeringen om å raskt reparere menneskerettighetskrenkelsen som er fastslått av Høyesterett i Fosen-dommen, i tråd med Norges menneskerettslige forpliktelser.

Utvikling:
Etter demonstrasjoner og stort mediefokus vinteren 2023, halvannet år etter at dommen falt i Høyesterett, beklaget regjeringen i 2023 til reineierne på Fosen for menneskerettighetsbruddet som tillatelsene til vindkraftutbyggingen hadde medført.

Regjeringen initierte også en meklingsprosess mellom utbyggerne og de to siidaene på Fosen. For Sør-Fosen sijte ble det inngått en avtale om erstatningsområder og økonomisk kompensasjon helt på tampen av året. For Nord-Fosen siidas vedkommende var saken ved årsskiftet fortsatt ikke løst.

Regjeringen kom i desember 2023 med en ny tiltakspakke for reindrift og energi, hvor det vurderes flere tiltak, som reindriftens medvirkning i arealprosesser, raskere avklaring av konsesjoners gyldighet og konsekvensutredninger. Det er viktig at slike prosesser fremover bygger på god forankring i det samiske samfunnet og gode konsultasjonsprosesser.

BARN OG ULOVLIGE RUSMIDLER

Anbefaling:
Stortinget bør be regjeringen om å sørge for at forebyggings- og behandlingsreformen på rusfeltet sikrer at barn som bruker rusmidler har et hjelpetilbud som ivaretar deres rettigheter etter FNs barnekonvensjon. Reformen må være menneskerettighetsbasert og ivareta barns særlige rettigheter som hensynet til barnets beste, barns rett til privatliv, helse og utvikling samt barns rett til å bli hørt.

Utvikling:
Regjeringen har varslet at den vil legge fram en forebyggings- og behandlingsreform på rusfeltet i 2024. Ifølge regjeringen vil reformen ha et menneskerettighetsperspektiv og det vil igangsettes et nasjonalt program for rusforebyggende arbeid blant barn og unge. Programmet skal bidra til å implementere kunnskapsbaserte verktøy og metodikk hos aktører med ansvar for rusforebygging.

HATEFULLE YTRINGER OG HETS

Anbefaling:
Stortinget bør be regjeringen om å iverksette langsiktige og systematiske tiltak for å forebygge og bekjempe hatefulle ytringer og hets mot blant annet samer, nasjonale minoriteter og andre utsatte grupper. NIM foreslår følgende tiltak:

  • sikre registrering og lik behandling av saker om hatefulle ytringer/hets i alle politidistrikter og videreutvikle statistikk og analyser av anmeldte tilfeller
  • opprette et lavterskeltilbud for å melde inn og registrere hatefulle ytringer/hets
  • revidere straffeloven § 185
  • inkludere urfolk og nasjonale minoriteter i nye eller eksisterende handlingsplaner

Utvikling:
NIM er ikke kjent med at politidistriktene har begynt å samle inn og publisere statistikk om anmeldte tilfeller av hatkriminalitet, men Ytringsfrihetskommisjonens forslag om å revidere straffeloven § 185 ligger til behandling i departementet.

Regjeringen lanserte i 2023 en handlingsplan mot rasisme og diskriminering som skal gjelde ut 2027. I handlingsplanen varslet regjeringen at den i løpet av 2024 vil utarbeide en egen handlingsplan mot hets og diskriminering av samer. I tillegg er det bestemt at det skal utarbeides nye handlingsplaner mot diskriminering av og hat mot muslimer og mot antisemittisme, ettersom de eksisterende planene utgikk i 2023. I handlingsplanen mot rasisme og diskriminering annonserte regjeringen også at det skal igangsettes en gjennomgang av verktøy på likestillings- og diskrimineringsområdet for å se om de i tilstrekkelig grad sikrer et tilgjengelig lavterskeltilbud.

SONINGSFORHOLD FOR INNSATTE MED UTVIKLINGSHEMMING

Anbefaling:
Stortinget bør be regjeringen om å redegjøre for, og komme med forslag til, lovendringer om hva slags soningsforhold utviklingshemmede skal ha. Det bør foreslås regler om hvordan utviklingshemmede i norske fengsler skal kartlegges og hvordan soningen skal tilrettelegges for denne gruppen.

Utvikling:
Regjeringen har satt ned et offentlig utvalg som skal gjennomføre en bred evaluering av forvaring, overføring til tvungent psykisk helsevern og tvungen omsorg. Utvalget skal utrede hvordan innsattes helse, særlig med vekt på alvorlige psykiske lidelser eller utviklingshemming, best kan ivaretas under varetekt, straffegjennomføring og ved tilbakeføring til samfunnet. Utvalget skal etter planen levere sin rapport 1. september 2024.

KOMMUNERS MENNESKERETTIGHETSANSVAR

Anbefaling:
Stortinget bør be regjeringen om å utrede hvordan kommunenes gjennomføring av menneskerettighetene kan styrkes, herunder vurdere hvilke styringsverktøy som er egnet til å anskueliggjøre kommunenes menneskerettighetsansvar på ulike områder. Dette kan for eksempel være kompetanseheving, regelverksendringer, ressurstilføring eller organisatoriske grep.

Utvikling:
Stortinget har foreløpig ikke bedt om en slik utredning, og NIM vil fortsette å følge opp denne anbefalingen.

Utvikling knyttet til enkelte tidligere anbefalinger

Nedenfor følger noen eksempler på status for anbefalinger NIM har fremmet i perioden 2020–2021.

  • I 2020 anbefalte NIM at straffegjennomføringsloven burde endres slik at det fremgår at innsatte som hovedregel har rett til å tilbringe minst åtte timer i fellesskap utenfor cellen. I 2023 foreslo regjeringen å lovfeste at kriminalomsorgen skal arbeide for at innsatte kan tilbringe åtte timer utenfor cellen hver dag. Dette fremkommer i regjeringens forslag om endringer i straffegjennomføringsloven og helse- og omsorgstjenesteloven, som ble sendt på høring i 2023.
  • I 2020 fremmet NIM en anbefaling til Stortinget om barnevern som blant annet pekte på at regelverk og praksis på barnevernsfeltet må vurderes opp mot EMDs prinsipp om at alle omsorgsovertakelser som utgangspunkt skal anses som midlertidige. I 2021 ble ny barnevernslov vedtatt, og den trådte i kraft i 2023. Gjennom dette lovarbeidet er det tydeliggjort at gjenforeningsmålet er utgangspunktet i saker om omsorgsovertakelse.
  • I 2021 fremmet NIM en anbefaling om at de relevante vurderingstemaene etter SP artikkel 27 burde tydeliggjøres for å bidra til gode menneskerettslige vurderinger i forvaltningen, herunder vurdere hvorvidt man bør tillate utbygging i reinbeiteområder før gyldigheten av en tillatelse er rettslig avklart. I 2023 varslet regjeringen at man i lys av Fosen-saken skal vurdere endringer av reglene om forhåndstiltredelse. I tiltakspakken for reindrift og energi, hvor flere ulike tiltak vurderes, ble dette gjentatt, samtidig med at det også ble varslet fastsettelse av en ny metodikk for vurderinger av reindrift i konsekvensutredninger, og særlig vurdering av hvordan tradisjonell kunnskap skal innhentes.
  • I 2021 fremmet NIM en anbefaling om at enslige mindreårige asylsøkere over 15 år må få et omsorgstilbud som både kvalitativt og rettighetsmessig er likeverdig med det tilbudet som gis til enslige mindreårige asylsøkere under 15 år og øvrige barn som det offentlige har omsorgen for. På tross av flere anbefalinger fra FN om styrking av omsorgstilbudet for asylsøkerbarn mellom 15 og 18 år ligger dette ansvaret fortsatt hos UDI, men spørsmålet har nylig vært oppe igjen på Stortinget.
  • I 2021 anbefalte NIM at lovforslag som innebærer økt bruk av informasjonsteknologi følges av grundige konsekvensanalyser som vektlegger menneskerettighetene, særlig retten til privatliv, ikke-diskriminering og ytringsfrihet. NIM er ikke kjent med at Stortinget har iverksatt dette. Det er imidlertid pågående diskusjoner om endringer i utredningsinstruksen for å synliggjøre plikten til å vurdere menneskerettigheter i alle offentlige tiltak, og det er utviklet flere verktøy, både av NIM og LDO, for å sikre at det skal kunne gjøres bedre menneskerettighetsvurderinger.61Se NIMs veileder for utredning av menneskerettslige problemstillinger (2023) på nhri.no og LDOs veileder for å avdekke og forebygge diskriminering i utvikling og bruk av kunstig intelligens (2023) på ldo.no.