Onnee Kväänikansan päiväle!

Mørkeblått flaggg med en solblomst med seks gule kronblader på en rød sirkel.
Kvenflagget har mørkeblå bakgrunn og med motiv av en solblomst eller solrose som er funnet på en rekke gjenstander i det kvenske området (Kvenland). Flagget er designet av kunstner Bengt Johansson-Kyrö.

I dag, 16. mars, er Kvenfolkets dag. NIM ønsker å gratulere alle kvener/norskfinner1Kvener og norskfinner regnes som én og samme minoritet, men grunnen til at myndighetene bruker betegnelsen kvener/norskfinner skyldes uenighet innad i minoriteten om hvilken betegnelse man skal bruke. med dagen!

Kvener/norskfinner er én av fem nasjonale minoriteter i Norge med kvensk/norskfinsk kultur- og språkbakgrunn.2I Norge finnes det ulike folkegrupper som har en lang tilknytning til landet, minst hundreår. I tillegg til den lange tilknytningen til Norge har folkegruppene etniske, religiøse eller språklige særtrekk som skiller dem fra majoritetsbefolkningen. Disse fem folkegruppene er kvener/norskfinner, romer, jøder, tater/romanifolket og skogfinner og er nasjonale minoriteter i Norge. Fordi folkegruppen er en nasjonal minoritet har kvener/norskfinner et ekstra vern, noe som følger av blant annet FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter, Europarådets rammekonvensjon for beskyttelse av nasjonale minoriteter og Den europeiske pakten om regions- eller minoritetsspråk.

Kvener/norskfinner ønsker å lære og bruke både kvensk og finsk.3Når minst tre elever med kvensk/norskfinsk bakgrunn ved grunnskoler i Troms og Finnmark krever det, har elevene rett til opplæring i kvensk eller finsk etter opplæringsloven § 2-7. I 2005 ble kvensk anerkjent som et eget språk i Norge. Det er i dag et truet språk og tiltak for å styrke det kvenske språket er ikke bare viktig for folkegruppen, men er også vesentlig for å kunne bevare kulturarven og det kulturelle mangfoldet i Norge.

Ekspertkomiteen for Den europeiske pakten om regions- eller minoritetsspråk la nylig frem sin åttende evalueringsrapport om Norge. Komiteen anbefaler myndighetene å styrke utviklingen av de mest truede minoritetsspråkene, deriblant kvensk. I rapporten heter det at det er rom for forbedring av undervisningsmateriale og å styrke lærerutdanninger samt rekruttering til lærerutdanninger som inkluderer minoritetsspråk.

Evalueringsrapporten ble offentliggjort 14. februar 2022 og kan leses her.

Videre påpeker komiteen at det er behov for å styrke bevisstgjøringen av kvensk og de andre minoritetsspråkene i Norge. Kunnskap om folkegruppene og kulturene de representerer bør være en del av mål og praksis for barnehager, grunnskoler, videregående opplæring, lærerutdanningen, journalistutdanningen og media i alle deler av landet. NIM mener oppfølgingen av disse anbefalingene blir viktig.

I mai 2021 sendte NIM et skriftlig innspill til Kunnskapsdepartementet om behovet for økt kunnskap om nasjonale minoriteter. I brevet peker NIM bl.a. på at kunnskap om nasjonale minoriteter i større grad kan tydeliggjøres og inkluderes i læreplanene for videregående opplæring.

Brevet kan du lese her.

NIM har hatt flere møter med Norske kveners forbund (som er en av organisasjonene for kvener/norskfinner). Andre utfordringer som løftes frem under disse møtene er mangelen på kjennskap til folkegruppen, negative holdninger og hets. I løpet av 2021 gjennomførte NIM en kvantitativ undersøkelse om kjennskap, holdninger og hatefulle ytringer mot kvener/norskfinner og de andre nasjonale minoritetene og samer. Formålet med undersøkelsen er å identifisere og måle holdninger blant den generelle befolkningen som kan påvirke menneskerettighetene til blant annet kvener/norskfinner og som kan bidra til mulig hatefulle ytringer og diskriminering. Rapporten vil lanseres i løpet av våren 2022.

Du kan lese mer om kvenene/norskfinnene og de andre nasjonale minoritetene og deres rettigheter i NIMs temarapport om nasjonale minoriteter i Norge.

NIM ønsker alle kvener/norskfinner en fin feiring!