Tilleggsinnspill til Prop. 162 L (2024-2025)
NIM har sendt et oppfølgingsbrev til Stortingets justiskomité i forbindelse med komiteens behandling Prop. 162 L (2024-2025) om inkorporering av FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i menneskerettsloven. Brevet sendes i etterkant av NIMs skriftlige høringsinnspill og deltakelse på muntlig høring i samme sak. I brevet ettersendes utfyllende svar på komiteens spørsmål som var rettet til NIM i den muntlige høringen.
Finansforetaks informasjonsdeling for å bekjempe økonomisk kriminalitet
NIM har skrevet høringsuttalelse om utvidet adgang til å dele informasjon mellom finansforetak, politi og andre, for å bekjempe økonomisk kriminalitet. Slik kriminalitet er et samfunnsproblem som må bekjempes, også med informasjonsdeling. NIM har likevel pekt på at dette må balanseres mot vern av privatlivet, noe som tilsier at det bør vurderes nærmere om typen av informasjon kan avgrenses bedre, og klargjøres hvordan et krav til forholdsmessighet skal ivaretas.

Et menneskerettsperspektiv på barn i fattige familier
Barn som vokser opp i fattige familier i Norge, risikerer å få dårligere helse, dårligere utviklingsmuligheter og lavere levestandard enn andre barn. Dette utfordrer ikke bare vår sosiale samvittighet, men også Norges forpliktelser etter menneskerettighetene.
Prop. 162 L (2024-2025) Endringer i menneskerettsloven mv. (inkorporering av FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne)
NIM har gitt høringsinnspill til Stortingets justiskomité om et lovforslag om å inkorporere FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i menneskerettsloven. NIM deler departementets forslag om å ta konvensjonen inn i menneskerettsloven, både på grunn av signalet dette vil sende om konvensjonens politiske og rettslige status og fordi inkorporering etter NIMs vurdering vil ha begrensede rettslige konsekvenser.
Innspill til representantforslag om en konkret handlingsplan for naturen
NIM har gitt innspill til representantforslag, Dokument 8:4 S (2025-2026), om en konkret handlingsplan for å følge opp målene i naturavtalen. NIM peker på at miljø og natur har en beskyttelse menneskerettslig og folkerettslig, selv om naturavtalen selv har en uklar rettslig status. Vårt hovedinnspill er at naturavtalen søker å ivareta de samme verdiene og rettigheten som den norske Grunnloven § 112, og den inneholder en handleplikt for myndighetene og særlig Stortinget til å vurdere og vedta den lovgivningen som er nødvendig for å sikre retten til et miljø som sikrer helsen, produksjonsevne og mangfold. Det er derfor viktig at Stortinget vurderer hvorvidt dagens oppfølgning av naturavtalen er god nok, og en god nok ivaretakelse av de hensyn Grunnloven § 112 skal sikre.
Høring – utveksling av opplysninger mellom helsetjenesten og politiet og PST om personer med psykiske lidelser og antatt voldsrisiko
NIM har levert høringsuttalelse til Justis- og beredskapsdepartementets og Helse- og omsorgsdepartementets høring om utveksling av opplysninger mellom helsetjenesten og politiet og PST om personer med psykiske lidelser og antatt voldsrisiko. Departementene foreslår en rekke endringer i psykisk helsevernloven og endringer i politiloven. I høringssvaret søker NIM å supplere departementenes gjennomgang av sakens menneskerettslige sider.

Ansatte i barnehage og skole må ha kunnskap for å beskytte mot overgrep
«Når de som har omsorgen for barna våre tror at barna kan bli utsatt for vold, overgrep eller omsorgssvikt, må de handle. Derfor må de også få kunnskapen som gjør det mulig.» Kronikk av Stine Langlete og Pernille Borud, seniorrådgivere i Norges institusjon for menneskerettigheter. Opprinnelig publisert i Utdanningsnytt 7. oktober 2025.
Forbud mot nedbygging av myr
NIM har inngitt høringsuttalelse til forslag om forbud mot nedbygging av myr, som er foreslått inntatt i Plan- og bygningsloven. NIM mener forslaget kan bidra til å ivareta viktige verdier under § 112, men peker samtidig på at forslaget har flere svakheter. Det er foreslått en rekke skjønnsmessige unntak som kan undergrave forbudet, og det er en svakhet at konsekvensene av valgt utforming ikke er nærmere vurdert eller beskrevet i verken høringsnotatet eller utredningen.
Forslag til endring av forskrift om driftstilskudd til nasjonale minoriteters organisasjoner
NIM har sendt inn høringsuttalelse om endring av forskrift om driftstilskudd til nasjonale minoriteters organisasjoner. NIM er enig i at utkastet til forskrift om driftstilskudd ikke vil innskrenke enkeltpersoners materielle rettigheter, og kan ikke se at folkeretten legger føringer på spørsmålet om utforming av regler om driftstilskudd så lenge disse ikke er i strid med diskrimineringsforbudet. NIM er enig i at det er legitimt å ha regler som gjør det klart at driftstilskudd etter denne forskriften skal gå til organisasjoner for de nasjonale minoritetene. Videre foreslår NIM enkelte presiseringer for å gjøre innholdet i forskriften tydeligere.
Sametingets rettslige rammevilkår
NIM har sendt inn høringsuttalelse om Sametingets rettslige rammevilkår. NIM går ikke detaljert inn i de to forlagene til modell for rettslig status for Sametinget, men støtter en grunnlovsbestemmelse som vil sikre Sametingets eksistens på grunnlovs nivå.