Endring i Klimaloven – Klimamål for 2035
NIM har sendt skriftlig innspill til Energi- og miljøkomiteens behandling av nytt klimamål for 2035. NIM trekker særlig frem nyere utvikling i rettspraksis fra den Europeiske menneskerettsdomstol og peker på behovet for at (1) klimamålet må baseres på et budsjett basert på Norges rettferdige andel av gjenværende utslipp under Parisavtalen; (2) klimamål må ikke dytte byrden ved omstilling over på fremtidige generasjoner; og (3) at det i disse tider er viktig at Norge står opp for og tar ansvar for folkeretten, særlig Parisavtalen.

NIM foreslår redaksjonell uavhengighet i Grunnloven
NIM har sendt brev til Norsk redaktørforening med forslag om å grunnlovsfeste prinsippet om redaksjonell uavhengighet. En grunnlovfesting vil kunne styrke medienes rolle og verne den redaksjonelle uavhengigheten mot skiftende politiske strømninger.
Prop. 112 L (2024-2025) Endringer i straffeloven og legemiddelloven mv (befatning med mindre mengder narkotika til egen bruk)
NIM har levert skriftlig innspill til Stortingets justiskomité. Komiteen skal behandle Prop. 112 L (2024-2025) Endringer i straffeloven og legemiddelloven mv (befatning med mindre mengder narkotika til egen bruk), og NIM vil også delta på den muntlige høringen. I høringsinnspillet understreker NIM viktigheten av å arbeide mot stigma som følge av straff for narkotika til eget bruk, for å realisere retten til helse. NIM har også merknader til definisjonen av rusmiddelavhengighet, bruk av tvangsmidler og reaksjonsordningen for barn som bruker ulovlige rusmidler.
Grunnlovfesting av redaksjonell uavhengighet
NIM har sendt brev til Norsk redaktørforening med forslag om å grunnlovsfeste prinsippet om redaksjonell uavhengighet. En grunnlovfesting vil kunne styrke medienes rolle og verne den redaksjonelle uavhengigheten mot skiftende politiske strømninger.
Innspill til Stortingets familie- og kulturkomite – Prop. 83 L (2024-2025) Endringer i barnevernsloven mv. (kvalitetsløftet i barnevernet)
NIM har sendt skriftlig innspill til Stortingets familie- og kulturkomité om endringer i barnevernsloven – Prop. 83 L (2024-2025). I innspillet løfter NIM et utvalg av problemstillinger med særlig menneskerettslig relevans, blant annet maktbruk overfor barn på institusjon og det nye tiltaket varig opphold i fosterhjem. NIM anbefaler blant annet en tydeligere innrammet lovtekst, og presiseringer i innstillingen.

Ung ytring 2030
Ung ytring 2030 er et samarbeidsprosjekt mellom Norsk PEN, Human-Etisk Forbund, Fritt Ord og NIM, som skal sette agendaen for unges ytringsfrihet de neste fem årene. Norsk PEN og Fritt Ord sto bak Ungdommens ytringsfrihetsråd i 2021 som var inspirasjonen til Ung ytring 2030.
Forslag til endringar i lov og forskrift om ordning med brukarrom for inntak av narkotika
NIM har levert høringssvar til Forslag til endringar i lov og forskrift om ordning med brukarrom for inntak av narkotika. NIM har ikke konkrete merknader til de foreslåtte lov- eller forskriftsendringene, men støtter målsetningen om å gjøre skadereduserende tiltak mer tilgjengelige for en større krets av rusbrukere.
Endringer i integreringsloven mv.
NIM har gitt høringsinnspill til endringer i integreringsloven mv. NIM kommenterer en av de foreslåtte endringene i integreringsloven, nemlig utvidelse av aldergruppen med rett og plikt for introduksjonsprogram fra 55 til 60 år. Vi påpeker at en utvidelse av aldersgrensen også kan bidra til større sjanse for å komme ut av voldsrelasjoner for gruppen som omfattes av introduksjonsprogrammet og dermed bidra til oppfølging av menneskerettighetene.

NIMs syn på sivilbeskyttelsesloven
Torsdag 24. april skulle endringer i sivilbeskyttelsesloven vært til andre gangs behandling i Stortinget, men etter at flere partier snudde ble avstemningen utsatt. Her redegjør vi for hva som er NIMs syn på loven.
Skriftlig innspill – Lov om mineralvirksomhet og forvaltning av mineralressurser (mineralloven)
NIM har tidligere levert høringsuttalelse til NOU 2022:8 om ny minerallov. Departementet har ikke valgt å lovfeste Høyesteretts tolkning av inngrepsterskelen fra Fosen-dommen og NIM påpeker i dette skriftlige innspillet viktigheten av å utvikle en veileder for kommuner om inngrep i samiske områder. NIM kommenterer også forslaget om fordeling av urfolksvederlag, hvor det er foreslått at 75 prosent av vederlaget skal gå til de berørte sidaer og 25 prosent skal fordeles av departementet. Sametinget har uttrykt at de ønsker å forvalte hele vederlaget. NIM ber Stortinget om å begrunne eventuelle beslutninger som gir departementet ansvaret for å administrere urfolksvederlaget.