Forbrenningsutslipp – Isflak

NIM har avgitt høringsuttalelse til Equinors konsekvensutredning i forbindelse med utbyggingen av Isflak. Vi peker særlig på at konsekvensutredningen ikke i tilstrekkelig grad vurderer konsekvensene av utbyggingen for Norges klimamål, globale vippepunkter eller for særskilte og sårbare grupper mennesker i Norge. Med utgangspunkt i EFTA-domstolens rådgivende uttalelse er det nå bekreftet at brutto utslipp er det relevante utslippsscenarioet under prosjektdirektivet. Vi mener videre at konsekvensutredningen verken sikrer offentligheten tilgang på miljøinformasjon eller utgjør et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for å vurdere om petroleumsprosjektet skal nektes av hensyn til klimaet jf. Grl. § 112.

Til: Equinor
NIM-H-2025-029
Flyfoto av nedbygd naturlandskap med en faksimile av NIMS utredning over.

Gjennomfører Norge sine forpliktelser knyttet til miljøinformasjon, allmennhetens deltakelse og adgang til klage- og domstolsprøving?

Norge er part til Århuskonvensjonen, som er en internasjonal avtale som skal sikre oppfyllelse av retten til et sunt og levelig miljø for nåværende og fremtidige generasjoner. For å oppnå dette er konvensjonen basert på tre «pillarer»: 1) Den skal sikre retten til miljøinformasjon; 2) Den skal sikre allmennhetens rett til å delta i prosesser som påvirker miljø; 3) Den skal sikre effektiv klage- og domstolsprøving.

Postmodernistisk bygning som stikker opp bak en skogkledd park.

Ny dom fra EFTA-domstolen: Forbrenningsutslipp må utredes og ugyldige produksjonstillatelser må rettes opp

21. mai 2025 avsa EFTA-domstolen en ny rådgivende uttalelse i sak E-18/24. Domstolen presiserte at i henhold til EUs konsekvensutredningsdirektivet (2011/92/EU) må klimagassutslipp fra etterfølgende forbrenning av olje og gass vurderes før det fattes vedtak om utvinning. Uttalelsen fastsetter tydelige plikter for norske myndigheter og domstoler etter EØS-retten, som også er relevante for Norges menneskerettighetsforpliktelser med hensyn til klimaendringer.

Norge og Aarhuskonvensjonen

NIM har levert inn en report som følge til Norges egen rapport om implementering av Århuskonvensjonen i Norge. NIM peker på flere områder der det er risiko ved dagens norske praksis, og stiller særlig spørsmål ved hvorvidt både regelverk og praksis knyttet til sakskostnader ved miljøsaker for domstolene er i tråd med konvensjonens krav.

Til: Århuskonvensjonens sekretariat
NIM-U-2025-001

Endring i Klimaloven – Klimamål for 2035

NIM har sendt skriftlig innspill til Energi- og miljøkomiteens behandling av nytt klimamål for 2035. NIM trekker særlig frem nyere utvikling i rettspraksis fra den Europeiske menneskerettsdomstol og peker på behovet for at (1) klimamålet må baseres på et budsjett basert på Norges rettferdige andel av gjenværende utslipp under Parisavtalen; (2) klimamål må ikke dytte byrden ved omstilling over på fremtidige generasjoner; og (3) at det i disse tider er viktig at Norge står opp for og tar ansvar for folkeretten, særlig Parisavtalen.

NIM-H-2025-027

Human rights defenders working on climate change and a just transition in Norway

NIM har sendt et skriftlig innspill til FNs spesialrapportør for menneskerettighetsforkjempere om situasjonen for de som arbeider med klimaendringer og rettferdig omstilling i Norge. I innspillet fremhever vi positive trender, og peker på noen utfordringer vi har observert for organisasjoner som jobber med klima og menneskerettigheter i Norge. NIM anbefaler å (i) redusere sakskostnader og sikre at kostnadene er forutsigbare for partene, (ii) sikre bedre tilgang på miljøinformasjon og (iii) opprettelse av en miljøklagenemd.

Til: FNs spesialrapportør for situasjonen til menneskerettighetsforsvarere
NIM-B-2025-014

Norgespris og strømstønad til husholdninger

NIM kommenterer på Energidepartementets forslag til lov om Norgespris og strømstønad til husholdninger. Departementet har i liten grad vurdert klima- og miljøkonsekvensene ved tiltaket, og NIM etterspør en grundigere utredning av disse konsekvensene. NIM mener Grl. § 112 oppstiller en plikt til å integrere klima- og miljøhensyn i kunnskaps- og beslutningsgrunnlag i alle sektorer av betydning og understreker behovet for at disse spørsmålene utredes tilstrekkelig.

Til: Energidepartementet
NIM-H-2025-020

Forbrenningsutslipp – Johan Sverdrup fase 3

NIM har skrevet høringsuttalelse til Equinors konsekvensutredning av forbrenningsutslipp ved utbygging av Johan Sverdrup fase 3. NIM mener at konsekvensutredningen ikke i tilstrekkelig grad synliggjør hvilke konsekvenser forbrenningsutslipp fra JS3 vil ha for Norges klimaforpliktelser, globale vippepunkter og sårbare grupper i Norge. Etter NIMs syn er ikke konsekvensutredningen i tråd med forutsetningene i Grl. § 112 om å sikre offentligheten tilgang på miljøinformasjon og et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for myndighetene ved spørsmål om petroleumsvirksomhet skal nektes av klimahensyn.

Til: Equinor
NIM-H-2025-018

Forslag til ny bestemmelse i naturmangfoldloven – forbud mot nye torvuttak

NIM har skrevet høringsuttalelse til forslag til ny bestemmelse i naturmangfoldloven om forbud mot nye torvuttak. NIM mener at den foreslåtte lovendringen vil kunne bidra til å redusere klimagassutslipp, bevare naturmangfoldet i Norge og bidra positivt til å oppfylle Norges menneskerettslige forpliktelser til å sikre retten til et levelig miljø.

Til: Miljødirektoratet
NIM-H-2025-014