På denne siden presenteres forslag til temaer og problemstillinger man kan skrive masteroppgaver om. Idebanken er relevant for studenter som studerer jus, statsvitenskap, sosiologi, medievitenskap, kommunikasjon og journalistikk.
Problemstillingene er systematisert etter temaer. Men mange av problemstillingene hører til flere temaer, så det er lurt å lese seg gjennom alle kategoriene. Problemstillingene har noe ulikt detaljeringsnivå, og mange av dem må utvikles videre for å fungere som utgangspunkt for en masteroppgave.
Forslagene til problemstillinger kan brukes fritt uten samtykke fra NIM. Av kapasitetshensyn kan vi dessverre ikke tilby veiledning på alle problemstillingene i idébanken.
FUNKSJONSHEMMEDES MENNESKERETTIGHETER
Tema | Relevant for deg som studerer |
Inkorporering av CRPD – Er regjeringen mer skeptisk til inkorporering av CRPD sammenliknet med andre konvensjoner, og hva kan være årsaken? | Statsvitenskap, sosiologi, jus |
Tolkningserklæringer til CRPD, rettslig virksomme eller juridisk symbolikk? | Jus |
Fra vergemål til beslutningsstøtte – hva er det og hvordan få det til? | Statsvitenskap |
Praktiseringen av BPA i kommunene – en komparativ studie av to eller flere kommuner | Sosiologi, statsvitenskap |
RUSBRUKERES MENNESKERETTIGHETER
Tema | Relevant for deg som studerer |
Rusbrukere og helse – kvalitativ studie i helsetjenesten for å kartlegge eventuell stigma/marginalisering/forskjellsbehandling av rusbrukere | Sosiologi |
Den europeiske menneskerettsdomstolens krav til politiets bruk av tvangsmidler i mindre alvorlige narkotikasaker | Jus |
URFOLKS MENNESKERETTIGHETER
Tema | Relevant for deg som studerer |
SP 27-vurderinger i kommunale planer med hjemmel i plan- og bygningsloven | Jus |
Åpenhetsloven – selskapenes vurderinger og tiltak i forhold til urfolks menneskerettigheter | Jus |
Rammer og skjønn – menneskerettslige rammer for utviklingen av samiske språk | Jus |
Bruken av samiske sedvaner i domstolene | Jus |
Ny reinbeitekonvensjon i et menneskerettslig perspektiv | Jus |
DISKRIMINERING
Tema | Relevant for deg som studerer |
Rusbrukeres diskrimineringsvern – er det godt nok? | Jus |
Innføringen av kvitteringsordningen hos politiet i Oslo – følgeforskning på praktiseringen av denne reformen som prøves ut i Oslo fra 2022 | Sosiologi, statsvitenskap |
KOMMUNER OG MENNESKERETTIGHETER
Tema | Relevant for deg som studerer |
Komparative studier mellom to eller flere kommuner innen et utvalgt tema, for eksempel innen barnevern, bruk av tvang i helse/omsorg, retten til utdanning. | Statsvitenskap |
Studier av vedtak innen tvang, for eksempel komparative studier mellom to kommuner | Statsvitenskap / jus |
Ytringsfrihet for kommunalt ansatte – kvalitativ eller kvantitativ studie om kunnskap og praktisering av dette | Sosiologi, statsvitenskap |
Erstatning for kommuners menneskerettighetsbrudd | Jus |
YTRINGSFRIHET OG/ELLER PERSONVERN
Tema | Relevant for deg som studerer |
Retten til å bli glemt i lys av saken Hurbain v. Belgia | Jus |
Hatefulle ytringer, hvordan har terskelen endret seg? | Jus |
Ansatte på asylmottak: plikt til å gi opplysninger om enslige mindreårige uten hinder av taushetsplikt | Jus |
Adgangen til å etablere opplysningsplikt for helsepersonell i terrorsaker | Jus |
Overvåkningsmetoder ved selvmordsfare i institusjoner – sensorer eller personer? | Jus |
Krav på dokumentinnsyn overfor offentlige myndigheter | Jus |
Siktedes personvern mot innsyn fra tredjemenn og allmennhet | Jus |
Krenkende ytringer og selvforskyldt rus | Jus |
KLIMA OG MENNESKERETTIGHETER
Tema | Relevant for deg som studerer |
Klima og åpenhetsloven | Jus |
Nytt EU-direktiv om selskapers menneskerettighetsansvar og klima | Jus |
Klimalover i Europa og Norges klimalov i dette landskapet | Jus, statsvitenskap |
Mediesakene om NIMs klimautredning som case: Hvordan ble det oppfattet? | Medievitenskap, journalistikk, kommunikasjon |
BARNS RETTIGHETER
Tema | Relevant for deg som studerer |
Funksjonshemmede barns rett til å bli hørt | Jus |
Adgangen til å få fastsettelsesdom for krenkelser av retten til å få barnets beste vurdert | Jus |
Vurderinger av ulike kommuners/bydelers vedtak om BPA for barn, for eksempel knyttet til fritidsaktiviteter | Statsvitenskap |
Individklageordninger internasjonalt/nasjonalt for barn – hvorfor/hvordan utforme dem? | Jus, statsvitenskap |
Akuttplasseringer i barnevernet i lys av praksis fra Den europeiske menneskerettsdomstol | Jus |
RETTSSYSTEMET
Tema | Relevant for deg som studerer |
Innsyn i straffesaksdokumenter | Jus |
Retten til fri rettshjelp etter Den europeiske menneskerettskonvensjon | Jus |
Oppreisningserstatning for menneskerettighetsbrudd i norsk rett i lys av Den europeiske menneskerettskonvensjon artikkel 13 | Jus |
Statens plikt til å begrunne inngripende tiltak (illustrert gjennom covid-19-inngrep) | Jus |
Den rettskildemessige vekten av uttalelser fra FNs traktatorganer i individklagesaker (forholdet mellom de Norge har ratifisert og ikke) | Jus |
Jurisdiksjon over statsborgere som befinner seg i konfliktområder – en sammenlikning av barnekomiteens og Den europeiske menneskerettsdomstolens tilnærming til jurisdiksjonsspørsmål knyttet til Syria | Jus |
Adgangen til å begrense menneskerettigheter på Svalbard | Jus |
Reglene om barneavhør der barn er fornærmet eller siktet | Jus |
Anonyme vitner i forvaltningsprosesser | Jus |
SÅRBARE GRUPPERS MENNESKERETTIGHETER
Tema | Relevant for deg som studerer |
Tvang i psykiatrien – hvilke tvangsmidler kan psykisk syke bli utsatt for og hvor langt går selvbestemmelsesretten? | Jus |
Samtykkebestemmelse i voldtektslovgivningen i et menneskerettslig perspektiv | Jus |
Isolasjon i fengsel – hvor mye brukes det og hva slags tvang er det snakk om? | Statsvitenskap, sosiologi |
Papirløses helserettigheter i et menneskerettslig perspektiv | Jus |
Tvangstiltak på sykehjem i et menneskerettslig perspektiv | Jus |
DIVERSE TEMAER
Tema | Relevant for deg som studerer |
En studie av prosessene rundt menneskerettighetsvurderinger i ulike departementer | Statsvitenskap |
Hvordan etablere en ny institusjon i mediene? En medieanalyse av NIMs inntreden i offentligheten | Medievitenskap, journalistikk, kommunikasjon |