Endringer i integreringsloven mv.

NIM har gitt høringsinnspill til endringer i integreringsloven mv. NIM kommenterer en av de foreslåtte endringene i integreringsloven, nemlig utvidelse av aldergruppen med rett og plikt for introduksjonsprogram fra 55 til 60 år. Vi påpeker at en utvidelse av aldersgrensen også kan bidra til større sjanse for å komme ut av voldsrelasjoner for gruppen som omfattes av introduksjonsprogrammet og dermed bidra til oppfølging av menneskerettighetene.

Til: Stortingets kommunal og forvaltningskomité
NIM- H-2025-021
Bilde av et pass med flere stempel i.

Behov for retningslinjer for å sikre statsløses rettigheter

I Norge, som i flere andre land, oppholder det seg statsløse personer. Dette er mennesker som ikke har statsborgerskap i noe land. En person kan bli statsløs av flere grunner. Det kan for eksempel skje hvis en stat slutter å eksistere, grensene mellom stater endres, eller statsborgerskap blir fjernet på en diskriminerende måte. Enkelte statsløse havner i lengeværende juridisk limbo, uten særlige rettigheter. 

Forslag om endringer i forskrift om sosiale tjenester for personer uten fast bopel i Norge

NIM har skrevet høringsuttalelse til forslag til endringer i forskrift om sosiale tjenester for personer uten fast bopel i Norge. Forslaget bidrar etter vårt syn til betryggende oppfyllelse av menneskerettighetene til personer med status som arbeidstakere eller næringsdrivende etter EØS-avtalen, som har opphold etter utlendingsloven § 112. Samtidig mener NIM det er behov for klargjøringer og utdypninger i regelverket og retningslinjer. Vi peker blant annet på behovet for veiledning og praktiske løsninger, samt klargjøring av når myndighetenes hjelpeplikt for personer i nød inntreffer og hva som typisk da forventes av myndighetene.

NIM-H-2025-010

Innspill til retningslinjer om returhindringer til hjemlandet på grunn av statsløshet i saker etter utlendingsloven § 38

NIM har sendt brev til UNE hvor vi redegjør for hvorfor vi mener det er behov for retningslinjer om returhindringer til hjemlandet på grunn av statsløshet i saker etter utlendingsloven § 38, og hva vi mener slike retningslinjer bør inneholde. Slike retningslinjer vil også kunne oppfylle hensynene bak anbefalinger UNHCR, FNs barnekomité og FNs menneskerettighetskomite har gitt til Norge om statsløse. Vi går også inn på hva vi mener slike retningslinjer bør inneholde.

NIM-B-2025-005

NOU 2024: 13 Lov og frihet – Negativ sosial kontroll, æresmotivert vold, tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, psykisk vold og ufrivillig utenlandsopphold – juridiske problemstillinger og forslag til regelverksendringer

NIM har sendt høringsinnspill til Arbeids- og inkluderingsdepartementet i forbindelse med oppfølgingen av NOU 2024: 13 Lov og frihet. I høringsinnspillet støtter NIM utvalgets forslag om tydeligere lovreguleringer når det gjelder kriminalisering av psykisk vold. Når det gjelder utvalgets forslag om å kriminalisere det å leve i et barneekteskap, så mener NIM at dette må utredes nærmere. Det er også viktig at unntakene i loven må være klart definert for å sikre forutsigbarhet og rettssikkerhet. Når det gjelder oppholdstillatelse på selvstendig grunnlag for personer som utsettes for mishandling, så støtter NIM at også psykisk mishandling eksplisitt inkluderes i loven, og at kravet om redusert livskvalitet fjernes. NIM støtter også forslagene om å styrke barns rett til opphold på selvstendig grunnlag. Utredningen inneholder flere forslag som har som formål å styrke retten til fri rettshjelp, som NIM støtter.

Til: Arbeids- og inkluderingsdepartementet
NIM-H-2024-039

Forslag til endringer i utlendingsloven – familiegjenforening med barn som har fått beskyttelse i Norge mv.

NIM har gitt innspill til Justis- og beredskapsdepartementets forslag om endringer i utlendingsloven – familiegjenforening med barn som har fått beskyttelse i Norge. NIM er enig med departementet i at det bør presiseres at familiegjenforening skal være til barnets beste, men uttrykker også bekymring for at enkelte av forslagene ikke tilstrekkelig ivaretar dette hensynet og/eller bør vurderes nærmere.

Til: Justis- og beredskapsdepartementet
NIM-H-2024-033