Sametinget 30 år
Mandag 9. oktober 1989 åpnet Kong Olav V det første ordinære sameting, etter at det første sametingsvalget ble avholdt samme høst.
Mandag 9. oktober 1989 åpnet Kong Olav V det første ordinære sameting, etter at det første sametingsvalget ble avholdt samme høst.
Temaene som tas opp er hensynet til urfolks rettigheter, samlede eller kumulative inngrep og koordinering mellom ulike departementer.
Temaene som tas opp er ytringsfrihet, rett til privatliv, pressens rolle, taushetsplikt og regulering av denne.
Temaene som tas opp er utvidelse av utvisningsgrunnlagene for utlendinger med midlertidig opphold, til å omfatte seksuallovbrudd, ulovlig bæring av skytevåpen på offentlig sted og alvorlige overtredelser av vegtrafikkloven. Videre foreslås adgangen til å utvise utlendinger med permanent oppholdstillatelse utvidet til å omfatte enkelte seksuallovbrudd og bæring av skytevåpen på offentlig sted.
På vegne av UNICEF Norge og Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) har Kantar TNS gjennomført en undersøkelse om barns holdninger til og kunnskap om sine menneskerettigheter.
NIM mener at departementet bør ha særlig oppmerksomhet rettet mot de menneskerettslige problemstillingene som kan følge av kunstig intelligens (KI). Med progressiv bruk av teknologi følger det også et statlig ansvar for å utvikle dertil passende rettighetsbeskyttelse og rettssikkerhetsmekanismer.
NIM har i dag avgitt høringsuttalelse til forslaget til ny barnevernslov. Med bakgrunn i at Den europeiske menneskerettsdomstolen har tatt inn til behandling et historisk høyt antall norske barnevernssaker, savner NIM en grundigere redegjørelse i høringsbrevet for de menneskerettslige rammene for barnevernets tiltak.
I en dom fra juni 2019 kom Bergen tingrett til at isolasjon i varetekt var i strid med Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 8. At isolasjon var «vanlig praksis» på grunn av ressursmangel betydde ikke at isolasjonen var lovlig.
Ifølge FNs spesialrapportør for ekstrem fattigdom og menneskerettigheter vil klimaendringer ha størst negativ påvirkning på mennesker i ekstrem fattigdom, og i tillegg utgjøre en trussel mot både demokrati og menneskerettigheter.
In this report, we wish to clarify State authorities’ human rights obligations to prevent, combat and investigate violence and abuse where the person exposed to violence or abuse is Sámi. The report also examines the situation today to better understand the challenges that prevent Sámi victims of violence from receiving adequate help and the measures implemented by Norwegian authorities to remedy this problem. We point out deficiencies in the State’s compliance with its obligation to secure the rights and freedoms of the people within its jurisdiction and make a number of recommendations for improvement.