Ny dom i Høyesterett om sivil ulydighet

Denne artikkelen er skrevet av vår praktikant Olav Benum.

Det menneskerettslige vernet av fredelige, sivile ulydighetsaksjoner er et høyaktuelt tema. De siste årene har det falt en rekke dommer som gir veiledning til dette spørsmålet, både nasjonalt og internasjonalt.

31. mars i år avsa Høyesterett en ny dom om sivil ulydighet og vernet etter forsamlingsfriheten etter Grunnloven § 101 og Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) art. 11 (HR-2023-604-A). Den ferske dommen gir avklaringer om hvor sterkt myndighetene kan reagere mot fredelige demonstrasjoner, og frifinner en aktivist i miljøbevegelsen Extinction Rebellion.

Sakens bakgrunn og hovedspørsmål

I august 2021 gjennomførte miljøorganisasjonen Extinction Rebellion en rekke demonstrasjoner i Oslo mot norsk klimapolitikk. Klimaaktivistene hadde varslet politiet om et aksjonstog 25 august, men noen av aktivistene tok seg også inn i Helse- og omsorgsdepartementets resepsjonsområde. Resepsjonen var åpen for allmennheten og tiltalte i dommen var en del av en gruppe som satt ved inngangsslusen inne i lokalet. Etter flere timer ba departementet politiet om å fjerne demonstrantene. Demonstrantene fulgte ikke politiets anmodning og mottok senere pålegg om å forlate området.

Tiltalte i dommen ble pågrepet og ved forelegg siktet for overtredelse av politiloven § 30 nr. 1, jf. § 5 for å ha unnlatt å rette seg etter pålegg fra politiet. Demonstranten ble holdt i politiarrest i 6 timer og 40 minutter, og ilagt et forelegg på 8000 kr for å ha unnlatt å etterkomme politiets pålegg (avsn. 72).

Spørsmålet i saken var om straffesanksjonene krenket demonstrantens rett til å delta i fredelige forsamlinger og demonstrasjoner. Myndighetene kan begrense demonstranters rett når inngrepet har hjemmel i lov, forfølger et legitimt formål og er forholdsmessig. I forholdsmessighetsvurderingen er flere momenter av interesse, blant annet arten av og alvoret i den samlede straffesanksjonen aktivisten pålegges, demonstrasjonens art og hvor forstyrrende den er, om det er sammenheng mellom budskapet og den som demonstrasjonen rettes mot, og om det finnes effektive og tilgjengelige alternative ytringsmåter (avsn. 38).

Høyesteretts vurderinger av straff og menneskerettighetene

Høyesterett delte drøftelsen av straffereaksjonens lovlighet inn i tre etapper: (i) politiets pålegg, (ii) pågripelsen og frihetsberøvelsen og (iii) straffereaksjonen og den samlede proporsjonalitetsvurderingen, før de til slutt vurderte den samlede forholdsmessigheten av inngrepene.

I vurderingen av om politiets pålegg var et forholdsmessig inngrep, viste Høyesterett til at myndighetene måtte utvise en viss toleranse, selv om aksjonen ikke var varslet slik politiloven § 11 krever. Demonstrantene rettet sitt politiske budskap direkte mot myndighetene og skapte ikke sjenanse for andre. Til tross for at demonstrantene hindret en rømningsvei, representerte dette en mindre sikkerhetsrisiko sammenliknet med for eksempel veiblokader, og aksjonen var heller ikke til hinder for departementets daglige drift. Samtidig mente Høyesterett at departementet og politiet utviste betydelig toleranse ved at demonstrantene fikk fremføre budskapet i flere timer. De kunne uansett fortsette aksjonen utenfor bygningen. Høyesterett kom derfor til at pålegget var forholdsmessig.

Saken står i en særegen stilling når det gjelder pågripelsen og den etterfølgende frihetsberøvelsen. Utover at demonstranten var en svensk statsborger, ble det ikke påvist en objektiv og konkret fluktfare, slik straffeprosessloven § 171 andre ledd krever. Frihetsberøvelsen manglet derfor hjemmel i lov, i strid med EMK art. 5. Det manglende pågripelsesgrunnlaget ble derfor avgjørende for at Høyesterett kom til at den uhjemlede frihetsberøvelsen var et brudd på menneskerettighetene.

Men Høyesterett stoppet ikke der. Uavhengig av det manglende pågripelsesgrunnlaget, stilte Høyesterett etter EMK artikkel 11 spørsmål ved nødvendigheten og forholdsmessigheten av å holde demonstranten frihetsberøvet i 6 timer og 40 minutter (avsn. 71). Lengden på frihetsberøvelsen måtte særlig ses i lys av siktelsen og den begrensede forstyrrelsen den politiske aksjonen innebar. Selv om denne avveiningen ikke kom på spissen i saken, indikerer Høyesteretts uttalelser på at timelange frihetsberøvelser som reaksjon mot mindre farlige sivile ulydighetsaksjoner, er et tyngende inngrep som fort kan gå lenger enn det som er nødvendig for å forebygge offentlig uorden.

Høyesterett gikk til slutt inn på straffereaksjonen og den samlede proposjonalitetsvurderingen. Høyesterett tok ikke stilling til om demonstranten kunne ha vært ilagt et forelegg for unnlatelsen av å rette seg etter politiets pålegg, eventuelt etter en kortere frihetsberøvelse enn 6 timer og 40 minutter. Det avgjørende var at straffesanksjonen måtte ses i sammenheng med den uhjemlede pågripelsen og frihetsberøvelsen, slik at «inngrepet samlet sett ikke var forholdsmessig og nødvendig for å ivareta» hensynet til ro og orden og andres rettigheter (avsn. 76).

Oppsummert gjelder HR-2023-604-A et særegent tilfelle hvor politiets manglende pågripelsesgrunnlag preger Høyesteretts vurdering av om myndighetenes reaksjon mot demonstranten krenket menneskerettighetene. Samtidig kommer Høyesterett med sentrale avklaringer for hvordan man skal vurdere forholdsmessigheten av pålegg om fjerning, og frihetsberøvelse, ved fredelig sivil ulydighet. Pålegg om fjerning anses ikke som særlig inngripende og vil ofte kunne aksepteres, mens timelange frihetsberøvelser mot fredelige og lite farlige aksjoner vil lettere kunne anses som uforholdsmessig. Disse avklaringene, lest i lys av HR-2022-981-A, er viktige å ta med seg for politi, påtalemyndigheten og andre.

NIM har også tidligere skrevet flere artikler om temaet sivil ulydighet:

Artikkel hos Jurudika innsikt: «Er sivil ulydighet for klima beskyttet av ytrings- og forsamlingsfriheten»

 

Lov om opphevelse av eldreombudsloven

NIM-H-2023-016
Skriftlig innspill - Lov om opphevelse av eldreombudsloven (pdf) 157.82 KB

NIM har avgitt skriftlig innspill til helse- og omsorgskomiteen på Stortinget i forbindelse med behandlingen av Prop. 56 L (2022-2023) om forslag til lov om opphevelse av eldreombudsloven. Ettersom avviklingen av Eldreombudet følger Stortingets budsjettvedtak, har ikke lovforslaget tidligere vært på høring.

I innspillet kommenterer NIM forslaget på prinsipielt grunnlag. NIM anser det som uheldig at Eldreombudet legges ned, ettersom nedleggelsen gjør at eldre i Norge mister en helhetlig og uavhengig ordning som arbeider spesielt for å ivareta deres rettigheter. Dermed er det spesielt viktig at myndighetene sørger for at det iverksettes tiltak for å styrke eldres rettssikkerhet i tiden fremover.

Endringar i helse- og omsorgstjenesteloven og pasient- og brukerrettighetsloven (Om langtidsopphald for personar under 50 år i sjukeheim mv.)

NIM-H-2023-015
Høyringsfråsegn frå NIM - endringar i helse- og omsorgstjenesteloven og pasient- og brukerrettighetsloven (Om langtidsopphald for personar under 50 år i sjukeheim mv.) (pdf) 176.63 KB

Lovforslaget inneberer å lovfeste at ein kommune ikkje kan busetje personar under femti år i sjukeheim eller tilsvarande bustad som er særleg tilrettelagt for heildøgns tenester rekna for eldre. Forslaget medfører ikkje eit absolutt forbod mot å busetje yngre personar i sjukeheim mv., men dersom ein skal gjere det må personen, eller eventuelt ein pårørande, samtykke til busetjinga. NIM ynskjer i utgangspunktet forslaget velkomen, og støtter føremålet med forslaget om å hindre at personar vert flytta til sjukeheimar og tilsvarande bustadar mot viljen deira. NIM saknar likevel nærare menneskerettslege vurderingar i delar av forslaget, og særleg av CRPD artikkel 19.

NIM ønsker muntlig høring om kvinnelige innsattes soningsforhold

NIM-B-2023-007
Brev fra NIM til justiskomiteen-anmodning om høring (pdf) 160.22 KB

NIM har sendt brev til Stortingets justiskomite og bedt om en muntlig høring i tilknytning til representantforslag Dokument 8:152 S (2022–2023). Forslaget gjelder kvinnelige innsattes soningsforhold.

Sivilombudet varslet Justis- og beredskapsdepartementet i brev 23. mars 2023 om kritiske og livstruende forhold ved Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt. Ifølge Sivilombudet fremsto forholdene for kvinnene både på Bredtveit og de som er overført til Ullersmo samlet sett helt uholdbare, og at det var behov for akutte tiltak for å hindre tap av liv og for å sikre de innsattes mest grunnleggende behov. Ombudet ved forebygningsenheten arbeider med å utarbeide en rapport om oppfølgning av besøket.

Flere instanser, herunder NIM, Likestillings- og diskrimineringsombudet og Sivilombudet, har også pekt på at kvinner i Norge har dårligere soningsforhold enn menn. NIM påpekte blant annet dette overfor FNs kvinnekomite i februar. Du kan lese mer om utfordringene for kvinners soningsforhold i denne artikkelen:

Sivilombudet, Likestillings- og diskrimineringsombudet samt Advokatforeningen har signalisert at de ønsker å delta ved en eventuell høring. Alle instanser har over tid arbeidet for å bedre de alvorlige forholdene ved Bredtveit kvinnefengsel.

Endring i utlendingsforskriftens regler om nemndmøtebehandling i utvisningssaker som berører barn

NIM-H-2023-014
NIMs høringsuttalelse - endring i utlendingsforskriftens regler om nemndmøtebehandling i utvisningssaker som berører barn (pdf) 215.82 KB

NIM har avgitt høringsuttalelse til Justis- og beredskapsdepartementets høring om endring i utlendingsforskriftens regler om nemndmøtebehandling i utvisningssaker som berører barn. Etter NIMs syn er utkastet til bestemmelsen for tvetydig og skjønnsmessig. NIM mener at ved vedtak om utvisning som rammer barn der det foreligger langvarig familieliv i Norge, at barnet kan bli skilt fra en av sine nærmeste omsorgspersoner eller andre forhold som kan innebære at barnet vil være særlig sårbart for familiesplittelse, bør det gis en rett til at saken skal behandles i nemndmøte. Vi skisserer i høringsuttalelsen et alternativt forslag til forskriftsregulering.

Høring i KlimaSeniorinnen mot Sveits i EMD

I dag, onsdag 29. mars i Strasbourg, var det høring i storkammeret i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) i klimasaken KlimaSeniorinnen mot Sveits. Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) ved fagdirektør Jenny Sandvig holdt tredjepartsinnlegg i saken på vegne av 46 menneskerettighetsinstitusjoner i Europa.

Opptaket av høringen kan du strømme på EMDs nettsider her.

Innlegget fra Sandvig kan du se fra 1 time og 23 minutter ut i videoen.

Du kan også lese innlegget med fotnoter her: «ENNHRI oral statement before the Grand Chamber in Verein KlimaSeniorinnen Schweiz v. Switzerland»

Saken er en av tre klimasaker som behandles av EMD i storkammer i disse dager. NIM har tidligere, på vegne av det europeiske nettverket for nasjonale institusjoner (ENNHRI), sendt skriftlige tredjepartsinnlegg i disse sakene. Les mer om det her:

NIMs årsmelding for 2022

DOK6-2022-2023

I dag overleverte NIMs styreleder Marit Berger Røsland og direktør Adele Matheson Mestad årsmeldingen for 2022 til stortingspresident Masud Gharahkhani. Årsmeldingen inneholder anbefalinger til Stortinget om blant annet Fosen-saken og soningsforhold i norske fengsler.

2022 har vært et turbulent år på flere områder. Russlands brutale angrepskrig mot Ukraina har ført mange mennesker på flukt, også til Norge. Flere saker om justismord har satt tilliten til rettsstaten på prøve, og angrepet under Oslo Pride skapte frykt og uro. I slike tider er det viktig å minne om menneskerettighetenes grunnleggende funksjon og betydning, sier styreleder Røsland.

For å bedre menneskerettighetssituasjonen i Norge, fremmer NIM fem anbefalinger til myndighetene.

­Selv om menneskerettighetene har et sterkt vern i Norge, viser NIMs årsmelding for 2022 likevel at det finnes en rekke utfordringer. Formålet med meldingen er å gi stortingsrepresentantene en god oversikt over utviklingen på menneskerettighetsfeltet, slik at de kan styrke ivaretakelsen av menneskerettighetene, sier direktør Mestad.

Institusjonen fremmer fem anbefalinger innenfor disse temaene:

  1. Reparasjon av menneskerettighetskrenkelse i Fosen-saken
  2. Barn og ulovlige rusmidler
  3. Hatefulle ytringer og hets
  4. Soningsforhold for innsatte
  5. Kommuners menneskerettighetsansvar

Flere av anbefalingene knytter seg til forhold som har vært påpekt over flere år, som situasjonen til innsatte eller kommunenes menneskerettighetsansvar i for eksempel barnevernssaker, sier Mestad.

Også utfordringer knyttet til hat og hets er en gjenganger hvor NIM foreslår konkrete tiltak.

NIM har gjennom året gjentatt tidligere års anbefalinger, som for eksempel behovet for styrking av den norske klimaloven. FNs klimapanel har advart om at vinduet for å sikre en levelig fremtid for alle er i fred med å lukkes, og Norge har i FNs generalforsamling stemt for en resolusjon som betegner klimaendringene som en av de største truslene mot realisering av menneskerettighetene. NIMs direktør mener denne erkjennelsen må omsettes til handling, både i lov og praksis.

For NIM som institusjon var 2022 et aktivt år. I løpet av året lanserte NIM åtte nye rapporter og avga 59 høringsuttalelser, innspill og brev til regjeringen, Stortinget og andre instanser. I tillegg avga NIM to innspill til FNs overvåkningsorganer om den norske menneskerettighetssituasjonen.

Les årsmeldingen her:

Historisk klimahøring i EMD

Onsdag 29. mars i Strasbourg holder storkammeret i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) en høring i klimasaken KlimaSeniorinnen mot Sveits. Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) vil holde innlegg i saken på vegne av 46 menneskerettighetsinstitusjoner i Europa, som tredjepart.

Dette er en historisk hendelse. EMD beslutter kun å behandle saker i storkammeret når en sak reiser så viktige spørsmål at avgjørelsen vil kunne få stor betydning for rettighetsvernet etter EMK. Det er også første gang at EMD behandler en sak om klima.

EMD behandler to klimasaker i storkammer denne dagen, den nevnte KlimaSeniorinnen mot Sveits og Carême mot Frankrike. Begge sakene gjelder spørsmålet om Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK) artikkel 2 og 8 forplikter stater til å kutte utslipp for å beskytte retten til liv og privatliv.

Dette handler sakene om

  • I KlimaSeniorinnen mot Sveits argumenterer fire eldre kvinner og en klimaforening for at Sveits krenker sin positive forpliktelse til å beskytte deres rett til liv og helse mot farlige hetebølger fordi Sveits verken har tilstrekkelig ambisiøse klimamål eller gjør nok for å kutte klimagassutslipp.
  • I Carême mot Frankrike klager en fransk borgemester over manglende utslippskutt fra staten som fører til blant annet flere farlige hetebølger og havstigning i kystbyen Grande-Synthe.
    Utfallet av sakene vil avklare hvilket menneskerettslig vern de 675 millionene som er beskyttet av EMK i hele 46 land – også i Norge – har mot klimaendringene. De endelige dommene vil også ha betydning for en rekke pågående klimasøksmål i hele Europa, blant annet EMDs behandling av den norske klimasaken Greenpeace m.fl. mot Norge.

Amicus curiae

NIM har tidligere, på vegne av det europeiske nettverket for nasjonale institusjoner for menneskerettigheter (ENNHRI), sendt skriftlige tredjepartsintervensjoner, såkalte amicus curae, i disse sakene.

Du kan lese mer om dette her.

Det muntlige tredjepartsinnlegget i KlimaSeniorinnen mot Sveits vil bli holdt av Jenny Sandvig, fagdirektør i NIM, på vegne av ENNHRI.

Tilgjengelig for pressen

NIM er tilgjengelig for pressen i forkant og etter høringen. NIM er representert i Strasbourg av nevnte fagdirektør Jenny Sandvig, samt seniorrådgiver Peter Dawson og rådgiver Hannah Brænden.

Kommunikasjonsrådgiver i NIM, Magnus Eide, er tilgjengelig i Oslo som koordinerende presseansvarlig.

Tallgrunnlag EMD-dommer 2022

Oversikt over EMK­spørsmål i norske saker

LandDomfellelseringen domfellelseAndel domfellelser
Monaco3175 %4
Andorra4357 %7
Liechtenstein8280 %10
San Marino14574 %19
Island27877 %35
Irland251169 %36
Luxembourg371276 %49
Danmark223142 %53
Estland491774 %66
Montenegro65494 %69
Norge452763 %72
Albania78792 %85
Kypros76989 %85
Bosnia-Hercegovina108794 %115
Sverige626250 %124
Malta1062084 %126
Georgia1182185 %139
Nederland985166 %149
Latvia1302982 %159
Armenia163696 %169
Finland1423680 %178
Nord-Makedonia1681592 %183
Spania1435672 %199
Sveits1318461 %215
Tsjekkia1972788 %224
Litauen1735875 %231
Serbia2171992 %236
Belgia2115380 %264
Aserbajdsjan263399 %266
Portugal2852393 %308
Tyskland20213360 %335
Østerrike2868178 %367
Slovenia3462494 %370
Slovakia3781397 %391
Kroatia4066686 %472
Storbritannia32914669 %475
Moldova4924492 %536
Ungarn6122197 %633
Bulgaria7235293 %775
Frankrike78520080 %985
Hellas9694596 %1014
Polen105713789 %1194
Romania15419194 %1632
Ukraina18002399 %1823
Italia19158196 %1996
Russland331712196 %3438
Tyrkia345810097 %3558

Oversikt over EMK-spørsmål i saker mot Norge

EMK-spørsmålKrenkelserIkke KrenkelserNye i 2022
Frihetsberøvelse (art. 5)11
Retten til domstolsadgang (art. 6)11
Uskyldspresumsjonen (art. 6)42
Dommerinhabilitet (art. 6)21
Retten til tilstedeværelse rettssak (art. 6)11
Kontradiksjon og krysseksaminasjon (art. 6)2
Domstolens begrunnelsesplikt (art. 6)11
Muntlig domstolsbehandling (art. 6)1
Lang saksbehandlingstid (art. 6)22
Utvisning utlendinger (art. 8)331 (ikke krenkelse)
Barnevern (art. 8)1661 (krenkelser) 1 (ikke krenkelse)
Ærekrenkelser/privatlivets fred (art. 8)22
Familie- og privatlivsvern øvrig (art. 8)251 (ikke krenkelse)
Ytrings- og pressefrihet (art. 10)61
Forsamlings- og foreningsfrihet (art. 11)1
Eiendomsrett (P–1–1)111 (ikke krenkelse)
Religionsfrihet i skolen (P–1–2)1
Forbudet mot dobbeltstraff (P–7–4)1

I noen av sakene har EMD behandlet brudd på flere EMK-bestemmelser. Derfor er det totale antallet krenkelser og ikke-krenkelser i over- sikten noe høyere enn antallet saker mot Norge.

NOU 2022: 15 Utleverings- og arrestordreloven

NIM-H-2023-013
NIMs høringsuttalelse - NOU 2022 -15 Utleverings- og arrestordreloven (pdf) 243.49 KB

NIM har avgitt høringsuttalelse til NOU 2022: 15 om Utleverings- og arrestordreloven. Spørsmål om utlevering og overlevering reiser noen dilemmaer. Det kan tenkes at en sak blir best opplyst når den behandles i samme land som den kriminelle handlingen ble begått, og straffeforfølging av kriminalitet er viktig for å ivareta rettighetene til ofrene. På den andre siden kan forutsetningene for soningsforhold og andre forhold av betydning for rettighetene til personer som utleveres eller overleveres være vesentlig annerledes i andre land.

Menneskerettighetene, som forbudet mot nedverdigende behandling eller straff og kjernen i kravet til en retterferdig rettergang, er en del ganger til hinder for utlevering og overlevering. Samtidig er menneskerettighetene ikke alltid til hinder for overlevering ved risiko for alle krenkelser i mottakerlandet. Det kan gjelde alt fra f.eks. lang saksbehandlingstid ved domstolsbehandling og risiko for soningsforhold som ikke oppfyller EMK artikkel 8, retten til privat- og familieliv. NIM gir i høringen merknader til hvordan risikoen for menneskerettighetskrenkelser kan minimeres.