EMD og norsk barnevern: Flere frifinnelser enn domfellelser

Kronikk av rådgiver Pernille Borud, og seniorrådgiver Kirsten Kolstad Kvalø. Opprinnelig publisert i Dagens Næringsliv 25. oktober 2024.

Norge er tidligere felt i et oppsiktsvekkende høyt antall barnevernssaker i Den europeiske menneskerettsdomstolen. Nå er situasjonen snudd på hodet.

De mange fellelsene av Norge i barnevernssaker i Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) har skapt overskrifter, og norsk barnevern er blitt møtt med internasjonale demonstrasjoner.

Nasjonalt er både barnevernet og EMD kritisert. EMD særlig for å ikke ta godt nok hensyn til barnet.

Langt mindre dekning har det fått når EMD frifinner norske myndigheter. I år har EMD publisert 20 avvisningsavgjørelser i barnevernssaker mot Norge, saker som klart ikke kunne føre fram. Dette har altså vært tilfelle for alle disse sakene domstolen har behandlet i år.

Hvorfor må vi vite hva EMDs siste praksis sier? For det første for å sikre at barn som trenger hjelp fra barnevernet, får det. For det andre for å nyansere bildet av norsk barnevern.

Kjernen i kritikken fra EMD

En storkammerdom fra EMD i 2019 var startskuddet for et historisk høyt antall domfellelser av Norge i den europeiske domstolen. I dommen, og mange påfølgende, ble Norge felt for å ha krenket retten til familieliv. EMD kritiserte Norge særlig for å fastsette samvær basert på en standard, og ikke begrunne adopsjon godt nok.

Kjernen i EMDs kritikk er at Norge har vært for dårlig på å ivareta målet om at barn og foreldre skal gjenforenes. Domstolen har kritisert at man på et tidlig stadium har gått bort fra dette målet uten å begrunne det godt nok, i kombinasjon med restriktivt samvær.

Det er bra at EMD har tatt tak i en praksis med automatisk lavt samvær fordi man antar at en fosterhjemsplassering blir langvarig.

Kursjustering godtatt av EMD?

Høyesterett vurderte betydningen av dommene fra EMD i mars 2020, og staket ut en justert kurs. Avvisningsavgjørelsene EMD har truffet i år, handler om saker som helt eller delvis ble avgjort i Norge etter denne kursjusteringen. Slik bildet ser ut nå, er det flere saker der EMD har kommet til at Norge ikke har brutt menneskerettighetene i barnevernssaken, enn det er dommer som feller Norge.

Dette kan tyde på at EMD godtar den endringen som er skjedd i norsk barnevernspraksis, selv om siste ord ikke er sagt.

EMD godtar lite samvær

Flere av de nyeste EMD-avgjørelsene handler om samvær. Dette spørsmålet er interessant, fordi det i noen av EMDs tidligere domfellelser mot Norge kan se ut som at domstolen etablerer et slags minstenivå for hvor ofte foreldre og barn skal ha samvær med hverandre. Tatt på ordet skulle det ifølge EMD ikke gå uker eller måneder mellom samværene hvis gjenforeningsmålet skal ivaretas.

Høyesterett tolket imidlertid dette som at det skal gis så mye samvær som mulig uten å tilsidesette hensynet til barnets beste – og ikke som et absolutt minstenivå.

I flere av de siste avgjørelsene godtar EMD svært begrenset samvær på helt ned til to ganger i året. Dette er altså nytt. Tidligere har domstolen gitt uttrykk for at et så begrenset samvær normalt ikke er nok for å opprettholde gjenforeningsmålet.

Myndighetene har ifølge EMD nå gjort gode avveininger av barnets interesser opp mot gjenforeningsmålet og de biologiske foreldrenes interesser. Ifølge EMD er det disse avveiningene og konkrete begrunnelsene som skiller avgjørelsene fra saker der Norge er blitt felt.

Et annet trekk er at EMD i større grad enn før fremhever barnets syn på saken.

For kategorisk lesning kan gå ut over barnet

Utviklingen de siste årene viser færre omsorgsovertakelser, og beslutninger om mer samvær. Betydelige endringer på kort tid kan ifølge Bufdir gi grunn til bekymring. Vi skal ikke uttale oss bastant om årsakene her, men vi mener en for kategorisk lesning av de fellende dommene innebærer en risiko for overforsiktighet med hensyn til ikke å krenke foreldrenes rettigheter. Det kan gå på bekostning av barnet.

Det er avgjørende at EMDs praksis ikke tas til inntekt for mer enn det den gjelder. Den kan ikke føre til handlingslammelse.

Fra NIMs side vil vi derfor være tydelige på to ting:

For det første vurderer EMD sjelden statenes avveining av behovet for omsorgsovertagelse.

For det andre krever EMD ikke nødvendigvis mye samvær, selv om barnet i utgangspunktet skal tilbake til foreldrene. Det sentrale er konkrete vurderinger.

Forståelsen om hva EMD har sagt og ikke, må nå ut til beslutningstagerne i barnevernssaker.

Vi har tidligere advart mot risikoen for å havne i motsatt grøft: At dommene fra EMD ses på som en generell gjennomgang av barnevernet, og at tiltak går på bekostning av barnet. Vi mener de siste avvisningsavgjørelsene fra EMD viser at domstolen ikke dytter oss i den retningen.

Ny global arbeidsgruppe om urfolks rettigheter

NIM har nylig tatt initiativ til å opprette en arbeidsgruppe som skal arbeide for å styrke urfolks rettigheter som en del av vårt samarbeid med GANHRI.

Denne uken gjennomførte NIM og GANHRI det første møtet i nettverket. Til sammen deltok over 20 institusjoner fra alle verdensdeler. Formålet med arbeidsgruppen er å skape en plattform hvor man kan dele kunnskap og erfaringer med andre medlemmer som arbeider med urfolks menneskerettigheter. Arbeidsgruppen vil blant annet fremme deling av informasjon og ressurser, identifisere muligheter for kapasitetsbygging, samordne felles aktiviteter og prosjekter og delta samlet i internasjonale fora og prosesser, som FNs permanente forum for urfolk og FNs ekspertmekanisme for urfolks rettigheter.

NIM håper dette initiativet er et viktig skritt for å synliggjøre urfolks rettigheter i GANHRIs internasjonale arbeid. Vi ser frem til verdifull erfaringsutveksling med våre partnere i tiden fremover.

Strategi mot menneskehandel

NIM-B-2024-028
NIM innspill strategi mot menneskehandel (pdf) 258.08 KB

NIM har sendt inn et innspill til Justis- og beredskapsdepartementet i forbindelse med regjeringens arbeid med å utarbeide en strategi mot menneskehandel. I innspillet gir NIM innspill på den varslede etableringen av et uavhengig nasjonalt organ for overvåking av Norges gjennomføring av Menneskehandelskonvensjonen. NIMs innspill dreier seg om hvilke krav konvensjonens artikkel 29 nr. 4 stiller til en nasjonal rapportørordning, relevante anbefalinger fra det internasjonale overvåkningsorganet GRETA, samt sammenhengen med den pågående prosessen med opprettelsen av et tilsvarende nasjonalt overvåkningsorgan for Istanbulkonvensjonen.

Rusbrukeres rettigheter på agendaen

Regjeringens forebyggings- og behandlingsreform på rusfeltet følger opp flere av NIMs anbefalinger. Samtidig har reformen skapt stor debatt, særlig knyttet til rusavhengiges døgnbehandlingstilbud og strafferettslige virkemidler mot rusbruk.

Fredag 25. oktober la regjeringen frem første del av sin forebyggings- og behandlingsreform for rusfeltet i stortingsmeldingen Meld. St. 5 (2024-2025) «Trygghet, fellesskap og verdighet: Forebyggings- og behandlingsreformen for rusfeltet Del I – en ny politikk for forebygging, skadereduksjon og behandling». Stortingsmeldingen inneholder totalt 74 tiltak for forebygging og behandling av rusmiddelproblemer.

Regjeringens reformarbeid og den endelige reformen har skapt stor debatt, både blant brukere, sivilt samfunn, stortingspolitikere og i behandlingsapparatet. I forkant av regjeringens pressekonferanse, møtte en stor mengde demonstranter opp for å protestere mot følgene av Helse Sør-Østs anbudsprosess innen tverrfaglig spesialisert rusbehandling. I tillegg har det vært betydelig offentlig debatt om de strafferettslige sidene av reformen, som skal legges frem i 2025.

Flere menneskerettslige utfordringer på rusfeltet

Rusbrukeres menneskerettigheter har lenge vært et prioritert arbeidsområde for NIM. I rapporten Rus og menneskerettigheter (2022) skisserte NIM en rekke menneskerettslige utfordringer for mennesker som bruker ulovlige rusmidler. I oppfølgingsrapporten «Du har ikke noe her å gjøre» (2024) fant NIM at flere rusavhengige opplever stigma og diskriminering i møte med offentlige tjenester. Dagen før regjeringens reform ble lansert offentliggjorde også NIM en fersk undersøkelse om befolkningens holdninger til rusavhengige.

Med bakgrunn i dette har NIM fremmet flere anbefalinger til myndighetene om hvordan realiseringen av rusbrukeres rettigheter kan styrkes.

Oppfølging av NIMs anbefalinger

Formålet med regjeringens stortingsmelding er å sikre bedre forebygging og behandling av rusmiddelproblematikk. På pressekonferansen erkjente helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre at samfunnet på flere områder har sviktet mennesker med rusmiddelproblemer, og at deler av politikken på rusfeltet har feilet. NIMs rapporter om rusfeltet ble omtalt flere ganger i løpet av pressekonferansen.

Blant tiltakene som skisseres i reformen er blant annet:

  • Handlingsplan for å bekjempe stigmatisering og forskjellsbehandling av rusavhengige, med tydeliggjøring av gruppens diskrimineringsvern.
  • Tiltak for å redusere gapet i forventet levealder mellom rusavhengige og resten av befolkningen.
  • Innføring av et nasjonalt rusmiddelforebyggende program for barn og unge, som skal sikre mer kunnskapsbasert tilnærming i det forebyggende arbeidet.
  • Etablere behandlingstilbud til barn og unge og voldsutsatte kvinner med rusproblemer.
  • Legge til rette for etablering av flere brukerrom.
  • Utrede et nasjonalt system for monitorering av rusmiddelsituasjonen i Norge og vurdere etablering av rusmiddelanalysetjenester.

NIM er glade for at reformen følger opp flere av NIMs anbefalinger, blant annet relatert til stigma og diskriminering, hjelpetilbudet til barn og unge, beskyttelse mot vold og overgrep, og helsehjelp til mennesker med samtidige psykiske og rusrelaterte lidelser. Retten til helse og menneskerettslige perspektiver er nevnt en rekke ulike steder i stortingsmeldingen.

Det er likevel viktig at disse forslagene følges opp med konkrete tiltak og ressurser, slik at de får en effekt i praksis. Den største utfordringen ved ivaretakelsen av rusbrukeres rettigheter i Norge er nettopp i stor grad implementeringsgapet som ofte finnes mellom rettigheter på papiret og ivaretakelse av gruppens rettigheter praksis.

Stigma og diskriminering

Bekjempelse av stigma og diskriminering omtales flere steder i reformen. Stortingsmeldingen har en grundig gjennomgang av NIMs undersøkelse «Du har ikke noe her å gjøre», som innhentet erfaringer fra rusavhengige, brukerorganisasjoner, helsepersonell og politiansatte. Rapporten fant at flere rusavhengige risikerer å oppleve stigma og diskriminering i møte med helsevesenet og andre offentlige tjenester, og at dette blant annet kan føre til forverret helsetilstand, utenforskap og redusert hjelpesøkende atferd.

I forrige uke lanserte NIM en oppfølgingsundersøkelse om befolkningens holdninger til rusavhengige, som langt på vei bekrefter at stigma mot gruppen fremdeles er en samfunnsutfordring. Undersøkelsen finner at 6 av 10 nordmenn mener rusavhengige fortjener å få bedre helsehjelp. Samtidig forteller 1 av 4 at de har observert hets eller hatprat mot rusavhengige i løpet av det siste året, og mange har negative holdninger til gruppen.

I stortingsmeldingen varsles det at regjeringen vil følge opp NIMs anbefalinger om tydeliggjøring av rusavhengiges menneskerettslige vern mot diskriminering. NIM ser frem til videre dialog med myndighetene og sivilt samfunn om hvordan dette kan oppnås på best mulig måte.

Neste steg

Stortingsmeldingen er første del av regjeringens todelte reform, og gjelder de helsemessige aspektene ved rusbruk. Ifølge regjeringen skal neste del av reformen, som gjelder de justispolitiske sidene, legges frem før påske 2025. Selv om denne ikke er klar, har justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl varslet at den vil bygge på en del av forslagene i det såkalte Rushåndhevingsutvalgets utredning NOU 2024: 12 Håndheving av mindre narkotikaovertredelser. Utredningen ble sendt på høring i sommer. NIM hadde flere innspill til denne høringen, som kan oppsummeres slik:

  • Den strafferettslige tilnærmingen til befatning med narkotika til eget bruk må sees i sammenheng med retten til helse etter FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (ØSK) artikkel 12. Det var utenfor utvalgets mandat å vurdere hvordan en strafferettslig tilnærming kan påvirke muligheten til å oppsøke eller benytte seg av de hjelpetiltakene som foreligger eller som skal videreutvikles med regjeringens forebyggings- og behandlingsreform.
  • Lovverket må formelt være i tråd med kravene som følger av menneskerettighetene og av Grunnloven. I tillegg bør regelverket også i størst mulig grad være utformet slik at det heller ikke oppstår risiko for menneskerettsbrudd i enkelttilfeller, selv om lovverket på overordnet nivå ikke strider mot menneskerettighetene. NIMs mandat er ikke bare å gjøre myndighetene oppmerksomme på absolutte menneskerettslige grenser, men også bidra til at regelverket sikrer betryggende menneskerettslig oppfyllelse i praksis. NIM kommer i høringsuttalelsen med flere forslag som etter vårt syn kan redusere risikoen for uhjemlet og/eller uforholdsmessig tvangsbruk i enkelttilfeller.
  • NIM mener prinsipielt at endringer i straffeprosessuelle regler om tvangsmidler som kan slå ut generelt, bør utredes bredt og med henblikk på alle sakstyper som kan påvirkes.

NIM hadde også innspill til utredningens kapittel IV som gjaldt forebygging, særlig rettet mot barn og unge. Dette henger også sammen med retten til helse og barns rettigheter etter Barnekonvensjonen. Se nærmere om disse innspillene og les NIMs høringssvar her:

Straff, stigma og retten til helse

Selv om det ikke er noe menneskerettslig krav om å avkriminalisere bruk og befatning med narkotika til eget bruk, kan straff være et inngrep i retten til privatliv etter EMK artikkel 8. En rekke internasjonale organer anbefaler avkriminalisering for å bedre realisere retten til helse, blant annet FNs høykommissær for menneskerettigheter, FNs spesialrapportør for retten til helse, og FNs komité for økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter. Sistnevnte komité har anbefalt Norge å avkriminalisere bruk av ulovlige rusmidler og styrke tilgjengeligheten og kvaliteten på skadereduserende tiltak og helsetjenester til rusbrukere.

Straff og stigma kan med andre ord stå i veien for hjelpesøkende atferd ved at brukere vegrer seg for å oppsøke hjelpeapparatet. Dermed bør de negative effektene av straffelegging motvirkes, slik at dette ikke hindrer realisering av retten til helse. Det er også viktig at de som reelt sett trenger hjelp med et rusmiddelproblem fanges opp av den foreslåtte lovgivningen. Det er etter NIMs syn viktig at de to delene av reformen kan fungere sammen, og at potensielle negative effekter av strafflegging motvirkes.

Over 6 av 10 mener rusavhengige fortjener å få bedre helsehjelp

Det viser en undersøkelse utført av Verian på oppdrag fra NIM. Samtidig fremkommer det at mange har negative holdninger til rusavhengige.

NIMs direktør Adele Matheson Mestad mener funnene understreker behovet for handling fra myndighetene for å bedre ivareta rusavhengiges menneskerettigheter.

Dette er en klar tilbakemelding fra befolkningen om at dagens behandlingstilbud til personer med rusavhengighet er mangelfullt, og at myndighetene bør gjøre mer for å sikre rusavhengiges rett til helse. Den senere tiden har det vært flere bekymringsverdige saker om behandlingstilbudet til denne gruppen. Det viser behovet for handling, sier Mestad.

Les hele undersøkelsen her

Undersøkelsens hovedfunn

Undersøkelsen viser blant annet at:

  • Over 6 av 10 mener rusavhengige fortjener å få bedre helsehjelp fra myndighetene enn de får i dag.
  • Omtrent 1 av 4 har observert hets eller hatprat mot personer med rusavhengighet i løpet av det siste året.
  • Mange har negative holdninger til rusavhengige, knyttet til oppfatninger om avhengighetens årsak og personlige egenskaper. Samtidig viser også undersøkelsen lav aksept for forskjellsbehandling i arbeidslivet.

– Må tas på alvor

Undersøkelsen viser at selv om flertallet i befolkningen sier de er uenige i negative stereotypier om rusavhengige, har et betydelig mindretall negative holdninger til gruppen. Mange forteller også at de har observert hets eller hatprat mot gruppen.

Dette må tas på alvor. Selv om mye har skjedd med holdningene våre til rusavhengige de senere årene, viser undersøkelsen at det fortsatt et godt stykke igjen å gå. Vi vet at stigmatisering, hets og hatprat er skadelig både for den som utsettes for det og samfunnet som helhet, sier Mestad.

Tidligere i år utga NIM rapporten «Du har ikke noe her å gjøre», som innhentet erfaringer fra rusavhengige, brukerorganisasjoner, helsepersonell og politiansatte. Rapporten fant at mange rusavhengige opplever stigma og diskriminering i møte med helsevesenet og andre offentlige tjenester, og at dette blant annet kan føre til at flere unngår å oppsøke hjelp når de trenger det.

Forventer tiltak fra myndighetene

Fredag lanserer regjeringen en forebyggings- og behandlingsreform på rusfeltet.

I fjor døde hele 363 mennesker av overdose i Norge. Det er altfor mange. Selv om det ser ut til å være bred enighet om at rusavhengige bør få bedre helsehjelp, skjer det for lite. Nå håper vi at regjeringen kommer med konkrete tiltak for å bedre rusavhengiges rettighetssituasjon. Det haster, sier Mestad.

De senere tiårene har det skjedd en gradvis internasjonal utvikling fra å møte bruk av ulovlige rusmidler med strafferettslige virkemidler til helsemessige tiltak. Flere menneskerettslige organer har særlig uttrykt bekymring for ivaretakelse av rusavhengiges rett til helse. Forskning viser blant annet at mennesker med alvorlige psykiske og rusrelaterte lidelser lever rundt 15 år kortere enn befolkningen ellers.

Mestad peker på at NIM over tid har advart om at rusavhengiges rettigheter, som retten til helsehjelp, vern mot vold og overgrep og barns rettigheter, ikke ivaretas godt nok av myndighetene.

Det er liten tvil om at rusfeltet er fylt med mange krevende dilemmaer som har få enkle løsninger. Men vi må klare å møte skadevirkningene av problematisk rusbruk på en effektiv måte samtidig som vi ivaretar rusavhengiges rettigheter, som retten til helse, sier hun.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen ble gjennomført av Verian i september 2024 gjennom Kantar Medias panel GallupPanelet. I underkant av 1100 personer har svart på undersøkelsen, som ble rettet mot et representativt utvalg av befolkningen fylt 18 år eller eldre.

Les hele undersøkelsen her

Menneskerettigheter endelig inn i utredningsinstruksen!

Utredningsinstruksen er grunnleggende fordi den skal sikre at myndighetenes beslutninger bygger på solide faglige vurderinger i tråd med demokratiske prinsipper. Den har nå blitt endret for å tydeliggjøre at et formål med instruksen er å sikre utredning av grunnlaget for ivaretakelse av menneskerettighetene og Grunnloven. Veilederen til instruksen understreker også klarere plikten til å vurdere konsekvenser for blant annet klima, barn og samiske rettigheter. Dette er viktige endringer som følger opp anbefalinger NIM har fremmet over mange år.

Et viktig formål med endringen, er å klargjøre at instruksen skal legge et godt grunnlag for utredning av forholdet til Grunnloven, menneskerettighetene og Norges folkerettslige forpliktelser. Dette fremgikk ikke direkte før av instruksen selv. Selv om dette er noe myndighetene må sikre uavhengig av hva som står i utredningsinstruksen, har NIM lenge anbefalt at det bør eksplisitt komme frem av det viktigste grunnlaget for utredninger som forvaltningen har.

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har også endret sin veileder til utredningsinstruksen. Der kommer det nå for det første klarere frem at utredning av forholdet til Grunnloven og menneskerettighetene er et sentralt formål. Det er også bedre presisert flere steder at konsekvenser for klima, barn, urfolk og minoriteter må vurderes og hensyntas. Plikten til å vurdere hensynet til barnets beste er en viktig menneskerettsforpliktelse, fordi barn ellers ikke er demokratisk representert fordi de ikke har stemmerett.

Se endringene i utredningsinstruksen her

Se endringene i veileder til utredningsinstruksen her

NIM mener dette er viktige endringer. Utredningsinstruksen legger grunnlaget for store deler av myndighetenes arbeid og føringene den gir har derfor store konsekvenser for hva som faktisk utredes og vurderes, og dermed for både våre rettigheter og for den faglige kvaliteten av de valg myndighetene tar. NIM har over tid erfart og pekt på at det er stor variasjon i hvordan Grunnloven og menneskerettighetene vurderes, noe som kan skape tilfeldighet og dårlig funderte beslutninger. Som et konkret eksempel har NIM har stilt spørsmål ved hvorvidt klima- og miljøkonsekvenser ble tilstrekkelig utredet ved vedtakelsen av den såkalte oljeskattepakken.

Endringene har også en demokratisk side. Grunnloven og dens rettigheter er vår høyeste lov og representerer de viktigste føringene og begrensningene Stortinget har lagt for politikken. Det er viktig at disse føringene og begrensningene legges til grunn når myndighetene skal utrede konkret politikk og tiltak.

Den gamle Frostatingsloven sier at ‘med lov skal landet bygges’. De som skrev det hadde neppe lest utredningsinstruksen. I dag bygges landet med utredninger. NIM er derfor glad for at disse nå vil bedre ivareta Grunnloven og menneskerettighetene.

Se NIM sin anbefaling om menneskerettigheter i utredningsinstruksen her

Se NIM sin kronikk om utredning av miljøkonsekvenser her

Selv om NIM er glad for at dette nå skal inn i utredningsinstruksen har vi også lang erfaring med at Grunnloven og menneskerettighetene ikke nødvendigvis er enkel juss. For de som nå må gjennomføre slike utredninger i praksis har NIM heldigvis utviklet en veileder for utredning av menneskerettslige problemstillinger.

NIMs anbefalinger om rusbrukere

Siden 2022 har NIM fremmet en rekke anbefalinger til myndighetene for å bedre menneskerettighetssituasjonen for personer som bruker ulovlige rusmidler. Her er en oversikt.

Avkriminalisering av befatning med narkotika til eget bruk

Det eksisterer ikke per i dag en generell menneskerettslig plikt til å avkriminalisere befatning med mindre mengder narkotika til eget bruk. Det eksisterer imidlertid heller ingen plikt til å kriminalisere. Hvilke løsninger som velges vil derfor være et politisk spørsmål. Praksis fra Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) viser samtidig at strafferettslige sanksjoner mot narkotika til eget bruk kan utgjøre et inngrep i retten til privatliv. Dette kan medføre at visse typer sanksjoner, dersom de er uforholdsmessig byrdefulle, i enkelttilfeller vil kunne utgjøre brudd på EMK. Flere internasjonale organer anbefaler avkriminalisering, blant annet for å bedre realisere retten til helse og barns rettigheter. Avkriminalisering er neppe i strid med folkerettslige forpliktelser, såfremt statene har alternative tiltak for å beskytte mot skadelig og problematisk rusbruk.

I rapporten «Rus og menneskerettigheter» (2022) anbefalte NIM:

Myndighetene må gjennomføre grundige menneskerettslige vurderinger når det tas stilling til spørsmål omkring avkriminalisering, og menneskerettslige hensyn bør tillegges vekt.

Politiets tvangsmiddelbruk

En undersøkelse fra Riksadvokaten avdekket våren 2022 mange tilfeller av tvangsmiddelbruk i mindre alvorlige narkotikasaker i strid med straffeprosessuelle krav. Dette utfordret retten til privatliv etter Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK) artikkel 8. I etterkant har praktiseringen av regelverket bedret seg. NIM har også påpekt utfordringer knyttet til grensedragningen for rusavhengighet og ivaretakelse selvinkrimineringsvernet i praktiseringen av Riksadvokatens retningslinjer for saker om rusavhengiges befatning med narkotika til eget bruk.

I rapporten «Rus og menneskerettigheter» (2022) anbefalte NIM:

Myndighetene må sikre at all tvangsmiddelbruk utøves innenfor rammene av EMK artikkel 8, og at eventuelle brudd kan repareres etter EMK artikkel 13.

Vold og overgrep

Voldsutsatte med rusproblemer mangler et reelt krisesentertilbud mange steder i landet, og mye tyder på at det generelle hjelpetilbudet til gruppen er svakt. Samtidig utsettes gruppen for vold og overgrep i større grad enn andre. Dette utfordrer myndighetenes sikringsplikt etter Istanbulkonvensjonen til å beskytte mot vold og overgrep mellom privatpersoner.

I rapporten «Rus og menneskerettigheter» (2022) anbefalte NIM:

Myndighetene bør utrede hvordan hjelpetilbudet til voldsutsatte i aktiv rus kan styrkes, og sikre gruppen reell tilgang til et godt krisesentertilbud over hele landet.

Legemiddelassistert rehabilitering

Det mangler god empirisk kunnskap om effekten av kontrolltiltakene i legemiddelassistert rehabilitering (LAR), sammenlignet med andre mindre inngripende tiltak. I tillegg har det over lengre tid vært store regionale forskjeller i praktiseringen av kontrolltiltakene. Mye tyder også på at mange som har vært lenge i LAR og er godt rehabilitert, har gjennomgått til dels strenge kontrollvilkår. Dette kan utfordre retten til privatliv.

I rapporten «Rus og menneskerettigheter» (2022) anbefalte NIM:

Myndighetene bør iverksette tiltak som sikrer at regelverket for LAR gjennomføres og praktiseres likt over hele landet, og vurdere om enkelte vurderingstemaer bør løftes fra retningslinjen til LAR-forskriften.

Behandlingstilbudet til voksne med samtidige rusproblemer og psykiske lidelser (ROP-lidelser)

Det somatiske behandlingstilbudet til personer med samtidige rusproblemer og psykiske lidelser (ROP-lidelser) er mangelfullt på flere områder, noe som utfordrer retten til helse. Personer med alvorlige ROP-lidelser lever rundt 15 år kortere enn befolkningen ellers, særlig på grunn av somatisk sykdom. Samtidig mottar gruppen ofte dårligere somatisk helsehjelp enn andre.

I rapporten «Rus og menneskerettigheter» (2022) anbefalte NIM:

Myndighetene bør styrke helsetilbudet til personer med ROP-lidelser, herunder sikre tilstrekkelig tilgang til somatisk og psykisk helsehjelp, samt styrke gruppens boligtilbud.

Barns rettigheter

Det eksisterer flere menneskerettslige mangler i forebyggings- og behandlingstilbudet til barn som bruker ulovlige rusmidler, noe som blant annet utfordrer barns rett til beskyttelse mot narkotika, retten til helsehjelp og retten til privatliv. Blant annet gjelder dette bruken av ruskontrakter for ungdom, behandlingstilbudet til barn med samtidige rusproblemer og psykiske lidelser og hjelpetilbudet til barn på barnevernsinstitusjoner som bruker rusmidler.

I rapporten «Rus og menneskerettigheter» (2022) anbefalte NIM:

  • Myndighetene bør utrede om rusprøver, enten som del av frivillig ruskontrakt eller som vilkår for påtaleunnlatelse, har ønsket effekt. Dersom frivillige ruskontrakter skal benyttes, bør det utredes om de må ha hjemmel i lov.
  • Myndighetene må sikre et reelt behandlingstilbud til barn og unge med samtidige psykiske lidelser og rusproblemer, slik det følger av barnekonvensjonen.
  • Myndighetene må sikre at barn med rusproblemer som oppholder seg på en barnevernsinstitusjon får et forsvarlig hjelpetilbud, herunder helsetjenester, slik det følger av barnekonvensjonen.

I NIMs årsmelding for 2022 anbefalte NIM:

Stortinget bør be regjeringen om å sørge for at forebyggings- og behandlingsreformen på rusfeltet sikrer at barn som bruker rusmidler har et hjelpetilbud som ivaretar deres rettigheter etter FNs barnekonvensjon. Reformen må være menneskerettighetsbasert og ivareta barns særlige rettigheter som hensynet til barnets beste, barns rett til privatliv, helse og utvikling samt barns rett til å bli hørt.

Diskriminering

Rusavhengige risikerer å oppleve stigma og usaklig forskjellsbehandling i møte med ulike offentlige tjenester, noe som kan ha skadelige konsekvenser både på individ- og samfunnsnivå. Samtidig er det uklart hvor langt gruppens rettslige vern mot diskriminering strekker seg i lovverket, og det er behov for holdningsskapende og kunnskapshevende tiltak.

I rapporten «Rus og menneskerettigheter» (2022) anbefalte NIM:

Myndighetene bør utrede hvilket faktisk og rettslig behov det er for et diskrimineringsvern for personer som bruker rus, og om det bør gjøres endringer i lovgivning og praksis for å bedre ivareta denne gruppens menneskerettslige vern mot diskriminering.

I rapporten «Du har ikke noe her å gjøre» (2024) anbefalte NIM:

  • Myndighetene bør utrede hvordan diskrimineringsvernet for personer med rusavhengighet kan tydeliggjøres i likestillings- og diskrimineringsloven og sektorregelverk, for å bedre ivareta denne gruppens menneskerettslige vern mot diskriminering.
  • Myndighetene bør iverksette tiltak for å øke bevisstheten i offentlige tjenester om personer med rusavhengighet, om hvilke fordommer og stereotypier de møter i samfunnet og om hvilket rettslig vern de har mot diskriminering. Dette kan omfatte for eksempel holdningskampanjer, kurs, brukermedvirkningstiltak, opplæringsmateriell eller kunnskapshevingstiltak i profesjonsutdanningene.

Rapportene med anbefalinger om rus

Menneskerettigheter, klima og miljø etter EUs aktsomhetsdirektiv og åpenhetsloven

Bakgrunn

Stater har det rettslige ansvaret for å oppfylle menneskerettighetene etter Grunnloven og internasjonale menneskerettskonvensjoner. Men slik verden har utviklet seg, er den faktiske ivaretakelsen av menneskerettighetene i økende grad også avhengig av selskapers atferd og praksis.

Det har lenge eksistert veiledende prinsipper for selskaper, som FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter. De siste årene har man i økende grad også vedtatt rettslig bindende regler om selskapers menneskerettsansvar. I Norge kom dette gjennom åpenhetsloven, som trådte i kraft 1. juli 2022 og som pålegger selskaper å foreta aktsomhetsvurderinger med sikte på å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter. I juli 2024 trådde EU sitt aktsomhetsdirektiv i kraft. Direktivet er kategorisert som EØS-relevant.

I forarbeidene til åpenhetsloven ble det presisert at «departementet legger opp til en evaluering av loven etter en tid», også i lys av dette direktivet, som vil «medføre behov for endringer i norsk rett.» 1Prop.150 L (2020–2021) punkt 7.2.3.3. Ettersom direktivet på flere punkter er mer omfattende enn åpenhetsloven, er det grunn til å tro at åpenhetsloven vil måtte endres. Et eksempel er at virksomheters påvirkning på miljø og klima omfattes, også der dette ikke resulterer i negativ påvirkning på menneskerettighetene.

Prosjektbeskrivelse

I dette prosjektet vil NIM ta sikte på å klargjøre rekkevidden av selskapers ansvar for miljømessige og klimarelaterte innvirkninger under EUs aktsomhetsdirektiv. Denne delen av prosjektet vil ha et internasjonalt fokus, og vil dermed også utgis på engelsk.

Prosjektet vil også se nærmere på forholdet mellom åpenhetsloven og EUs aktsomhetsdirektiv på klima- og miljøområdet. Dette vil bidra inn i NIMs anbefalinger til myndighetene om hvordan direktivet bør inkorporeres i norsk rett.

NIM tar også sikte på å gjøre en vurdering av om et utvalg av norske selskapers aktsomhetsvurderinger og rapporter er i samsvar med disse forpliktelsene.

Formålet med prosjektet er også å

  • bidra til en god gjennomføring av direktivet når det gjelder klima, miljø og menneskerettigheter i alle EU-land,
  • øke bevissthet og fremme dialog mellom nasjonale menneskerettighetsinstitusjoner, selskaper, myndigheter og sivilsamfunnet om aktsomhetvurderinger av menneskerettigheter, klima og miljø.

Prosjektet støttes av den danske institusjonen for menneskerettigheter.

Prosjektperiode

Prosjektet starter opp høsten 2024, og vil resultere i en rapport som utgis høsten 2025. Denne vil være rettet mot myndighetene, relevante selskaper og sivilsamfunnet.

Kontaktperson

Vetle Magne Seierstad

Rådgiver

vetle.seierstad@nhri.no

Norge dømt i EMD etter selvmord i fengsel

Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) har i dag avsagt en dom hvor Norge dømmes for brudd på retten til liv og retten til et effektivt rettsmiddel etter at en mann tok sitt eget liv i fengsel i 2020. NIM mener at selvmordsforebyggingen i fengslene må styrkes. Samtidig er det viktig å foreta strukturelle grep for å tilrettelegge for bedre psykisk helse hos innsatte.

Myndighetene må forebygge selvmord i fengsel

Saken for menneskerettsdomstolen gjaldt en mann i varetekt i Oslo fengsel. Mannen var dømt til tvungent psykisk helsevern etter et drapsforsøk, og begikk senere drap på en medpasient ved helseinstitusjonen der han ble behandlet. Etter drapet ble han plassert i varetekt i Oslo fengsel. Han satt en periode under fullstendig isolasjon, og med brev- og besøksforbud. Etter noe tid tok mannen sitt eget liv på cella.

Den avdødes far anmeldte forholdet til politiet. Statsforvalteren anbefalte ikke ytterligere etterforsking, blant annet under henvisning til at det ikke var avdekket noe brudd på helsepersonelloven som kunne gi grunnlag for straffansvar. Statsforvalteren vurderte også at det ikke var bevis for at den medisinske oppfølgingen i fengsel avvek vesentlig fra normal praksis. Likevel fant Statsforvalteren senere at helsevesenet i fengselet ikke hadde ytt tilstrekkelig helsehjelp da det ikke fantes dokumentasjon for oppfølgende helsehjelp i fengselet etter 14. februar 2020. Straffesaken ble imidlertid henlagt. Faren klaget deretter saken inn til EMD og anførte at myndighetene ikke hadde gjort tilstrekkelig for å forhindre sønnens selvmord.

Retten til liv er en av de mest grunnleggende menneskerettighetene vi har, og sikres blant annet i EMK artikkel 2 og i Grunnloven § 93. I tillegg til at staten ikke må berøve noen livet, har staten også plikt til å sikre retten til liv, for eksempel ved å treffe rimelige tiltak for å forhindre selvmord eller dødsfall hos personer i statens varetekt, der myndighetene visste eller burde ha visst at det forelå en slik fare.

EMD fant at staten ikke gjorde nok for å forhindre dødsfallet. EMD fant at mannen kun hadde fått begrenset medisinsk tilsyn og behandling, til tross for hans omfattende psykiske helseproblemer, og at det var svakheter i koordineringen og kommunikasjonen mellom de ulike helsemyndighetene involvert, i og utenfor fengselet. Staten hadde dermed ikke gjort nok for å sikre mannens liv, og hadde derfor krenket EMK artikkel 2.

Les hele dommen fra EMD her.

Retten til liv og retten til helse i fengsel

Innsatte i fengsel er totalt underlagt statens kontroll. De kan ikke selv oppsøke helsehjelp, og er avhengig av at fengselsansatte ser hvilke behov de har og skaffer dem hjelpen de trenger. Staten har derfor et særlig ansvar for denne gruppen, og samtidig en større mulighet til å overvåke og iverksette tiltak ved selvmordsfare, sammenlignet med personer utenfor fengsel.

Les også:

Sivilombudet har i 2023 undersøkt hvordan kriminalomsorgen jobber for å forebygge selvmord og selvmordsforsøk. Rapporten viste tydelige svakheter i kriminalomsorgens arbeid med å forebygge selvmord og selvmordsforsøk i fengsler.

NIM har lenge påpekt at soningsforholdene i norske fengsler medfører risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter slik som retten til liv etter EMK artikkel 2 og forbudet mot umenneskelig og nedverdigende behandling etter EMK artikkel 3. NIM har blant annet fremmet en rekke anbefalinger til Stortinget om styrke helsehjelpen til innsatte, og styrke selvmordsforebyggingen. NIM har hatt anbefalinger knyttet til innsattes soningsforhold i alle årsmeldinger siden institusjonens opprettelse i 2017, og om selvmord i fengsel spesifikt i 2023. Mangel på helsehjelp, særlig for psykisk syke innsatte, har vært en gjennomgående utfordring over flere år.

NIMs anbefaling om psykisk syke i fengsel.

NIM har også gitt innspill til Justis- og beredskapsdepartementet om å styrke varetektsinnsattes rettigheter, særlig der den innsatte er psykisk syk og ikke mottar tilstrekkelig helsehjelp i fengselet. Det er viktig at dette nå følges opp med effektive tiltak.

Behov for å tenke bredere og nytt rundt selvmordsforebygging – kommunikasjon og utetid

Soningsforholdene i norske fengsler generelt medfører en rekke menneskerettighetsutfordringer, særlig knyttet til isolasjon, tvangsbruk, selvmord, retten til privatliv og manglende ivaretakelse av personer med utviklingshemming og psykisk syke innsatte. Problemene har i stor grad strukturelle og økonomiske årsaker, i tillegg til mangler ved regelverk og retningslinjer.

Regjeringen har nedsatt et utvalg (Straffereaksjonsutvalget) for å evaluere forvaring, særreaksjonene tvungent psykisk helsevern og tvungen omsorg, og utrede ivaretakelsen av domfelte og innsatte med alvorlige psykiske lidelser eller utviklingshemming. Utvalget har frist til å avgi sin utredning 1. mars 2025.

Etter NIMs syn er det behov for å tenke bredere og mer helhetlig rundt forebygging av psykiske lidelser som kan medføre selvmordstanker eller selvmordsrisiko. Isolasjon fører til flere psykiske problemer, som fører til mer isolasjon og tvangsbruk, som igjen medfører økt risiko for menneskerettighetsbrudd.

Økt sosial kontakt kan være et egnet tiltak for å forebygge selvmord. I Sivilombudets rapport «Selvmord og selvmordsforsøk i fengsel» fra 2023 viser med grunnlag i forskning til at institusjonelle forhold i fengselet, som høyt sikkerhetsnivå, mangel på sosial kontakt og opphold på enecelle, kan bidra til økt risiko for selvmord. Ombudet fremholdt at støttende menneskelig kontakt enten med ansatte, innsatte eller familie og nettverk utenfor fengselet, er et helt sentralt forebyggingstiltak mot selvmord. En av ombudets anbefalinger er at det iverksettes tiltak for å styrke og systematisere fengslenes tiltak for å forebygge selvmord ved å gi fengslene mest mulig effektive og kunnskapsbaserte arbeidsmetoder. Et av tiltakene i Kriminalomsorgens retningslinjer for «Forebygging og håndtering av selvskading, selvmordsforsøk og selvmord i fengsel» er oppfølging fra ansatte i fengselet i form av samtaler og aktivisering, samhandling med helsetjenestene, økt kontakt med familie og nettverk mv.

NIM mener det er viktig med utvidet adgang til kontakt gjennom både telefon, besøk og internett. En styrking av rettighetene til kontakt med nærstående og andre medmennesker på mer generelt grunnlag kan avbøte ensomhet og håpløshetsfølelse som kan medføre psykiske problemer samt selvskading og selvmordsforsøk. Økt adgang til kommunikasjon med medmennesker gjennom internett, f.eks. gjennom videosamtaler med nærstående og andre medmennesker via nettbrett, bør vurderes særskilt.

Også brudd på retten til et effektivt rettsmiddel

Norge ble i samme avgjørelse også dømt for brudd på EMK artikkel 13 om retten til et effektivt rettsmiddel. Faren til avdøde hadde ifølge EMD ikke hatt noen reell mulighet til å få oppreisning for sønnens dødsfall. Dette er et menneskerettslig krav i visse alvorlige saker. Norsk rett har imidlertid ikke hatt noen hjemmel for slik oppreisning. Videre har staten i tidligere saker for domstolene bestridt at domstolene kan gi oppreisning direkte i medhold av EMK artikkel 13.

NIM har i flere år anbefalt Justis- og beredskapsdepartementet å utrede og innføre nettopp en hjemmel for erstatning ved menneskerettsbrudd:

Disse brevene ble også sitert av EMD i avgjørelsen.

Høyesterett avgjorde i juni to saker om oppreisning direkte i medhold av EMK artikkel 13, hvor det ble tilkjent oppreisning for brudd på henholdsvis EMK artikkel 8 og EMK artikkel 3.

NIM hadde levert skriftlig innlegg til høyesterett i forkant av avgjørelsene.

EMD viste til disse avgjørelsene, men fant at det ikke hadde hjulpet klager i denne saken, som fant sted før dommene ble avsagt. Dette viser, som NIM lenge har påpekt, at mangelen på en mekanisme for oppreisning i norsk rett vil kunne krenke retten til reparasjon etter EMK artikkel 13.

Utbredt frykt for tap av rettigheter i alderdommen

Kronikk av assisterende direktør Gro Nystuen. Opprinnelig publisert i Dagsavisen 11. oktober 2024 under tittelen «Eldrebølgen vil ramme oss alle». 

Nesten halvparten av Norges befolkning tror ikke at norsk eldreomsorg vil kunne ta vare på dem på en god måte hvis de blir hjelpetrengende som gamle.

Dette er et av funnene i en fersk spørreundersøkelse fra Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) som ble omtalt av Dagsavisen i forrige uke.

I tillegg fremkommer det at 40 prosent ikke har tillit til at myndighetene rydder opp etter lovbrudd i eldreomsorgen. Så mange som en fjerdedel av oss kjenner til at noen i omgangskretsen har vært utsatt for uverdig behandling i eldreomsorgen.

Eldrebølgen er litt som klimakrisen. Alle vet at den kommer og de aller fleste er enige om at vi må handle. Samtidig iverksetter vi ikke tiltak raskt nok, selv om saken er høyt på den offentlige agendaen. På samme måte som klimakrisen, vil eldrebølgen ramme oss alle i tiden fremover, enten som pårørende, ansatt eller som hjelpetrengende.

En perspektivmelding for eldres menneskerettigheter

Regjeringens perspektivmelding gir god grunn til denne bekymringen. Meldingen anslår at vi vil bli 700 000 flere over 67 år i Norge i 2060 enn i dag. Samtidig vil vi ha behov for omtrent 180 000 flere ansatte i helse- og omsorgstjenestene, uten at andelen i yrkesaktiv alder øker.

Beskjeden fra meldingen er klar: Fra 2030-tallet og utover må utgiftene ned og/eller inntektene må opp. Det er vanskelig å se hvordan dette skal skje uten at det går utover tjenestetilbudet til eldre.

Allerede i dag er eldres menneskerettigheter under press. Om vi ikke i tilstrekkelig grad tar tak i disse utfordringene nå, vil vi i enda mindre grad være i stand til å sikre eldres menneskerettigheter i framtiden. Da vil de 48 prosentene av oss som ikke tror at norsk eldreomsorg vil kunne ta vare på dem som gamle, få rett.

Eldres menneskerettigheter – på stedet hvil?

Eldre har de samme menneskerettighetene som alle andre, blant annet rett til liv, helse, privatliv og beskyttelse mot nedverdigende og umenneskelig behandling. Dette følger av en rekke menneskerettighetskonvensjoner som har forrang i norsk rett. Likevel viser flere rapporter og tilsyn at det eksisterer en rekke mangler ved ivaretakelsen av disse rettighetene i praksis.

Vi i NIM har flere ganger uttrykt bekymring for ivaretakelsen av eldres menneskerettigheter i Norge. I en rapport fra 2019 konkluderte vi med at myndighetene måtte ta grep på flere områder for å unngå menneskerettighetsbrudd i eldreomsorgen. I oppfølgingsrapporten Eldres menneskerettigheter – På stedet hvil? fra 2023 fant vi få tegn til bedring:

  • Flere studier og rapporter tyder på at vold og overgrep mot eldre ikke blir avdekket og håndtert tilstrekkelig. Det er fortsatt mangel på strategier, tiltak og kunnskap på området.
  • Praktiseringen av tvungen helsehjelp overfor eldre oppfyller i flere tilfeller ikke menneske­­rettslige krav, særlig når det gjelder retten til privatliv.
  • Mange eldre på sykehjem og hjemmeboende eldre er underernærte og utsettes for uheldig legemiddelbruk i eldreomsorgen.

Er domstolene løsningen?

Vi vet altså at sårbare eldre kan stå i fare for å få sine menneskerettigheter krenket. Da er det helt nødvendig med solide rettssikkerhetsmekanismer, som sørger for at urett avdekkes og rettes opp i. Det skjer ikke alltid. Når hele 40 prosent av befolkningen ikke har tillit til at myndighetene rydder opp etter lovbrudd i eldreomsorgen, bør det vekke bekymring.

Dette leder til et betimelig spørsmål: Hvordan kan sårbare eldre få sine rettigheter realisert? På andre områder i samfunnet har forbedringer skjedd etter rettssaker med erstatningskrav mot det offentlige om menneskerettighetskrenkelser. Dette gjelder for eksempel bruk av isolasjon og ulovlige kroppsundersøkelser i fengsel. Et av hovedformålene med et fungerende rettsvesen er nettopp at det skal bidra til forbedring. Erstatningskrav skal forhindre gjentakelser.

Slike rettsavklaringer er fraværende når det gjelder sårbare eldre. Det skyldes dels praktiske forhold: sårbare eldre har sjelden anledning til å sette i gang en rettssak. Men mangelen på slike saker skyldes også at regelverket har gjort det vanskelig å gå til sak.

Dette er nå i endring. Høyesterett har nylig slått fast at de som er utsatt for menneskerettsbrudd kan ha krav på erstatning, uavhengig av regelverket. Dommen innebærer trolig også at nærstående personer kan kreve erstatning, hvis vedkommende ikke selv er i stand til å føre en sak eller er død.

Behov for innsats på flere fronter

Det er lett å bli overveldet av framtidsutsiktene, både når det gjelder klimakrisen og eldrebølgen. Samtidig kan ikke reaksjonen være å gi opp. Vi har fortsatt mulighet til å endre fremtidsutsiktene. Da trengs en bred innsats på flere fronter. Både politikere, tilsyn, tjenestene, rettsvesenet og ikke minst eldre selv, kan og bør spille en større rolle for å bedre ivaretakelsen av eldres rettigheter.

Vi har nemlig ikke et valg. Å oppfylle menneskerettighetene er en plikt, også etter hvert som eldrebølgen øker i omfang.