Strategi mot menneskehandel
NIM har sendt inn et innspill til Justis- og beredskapsdepartementet i forbindelse med regjeringens arbeid med å utarbeide en strategi mot menneskehandel. I innspillet gir NIM innspill på den varslede etableringen av et uavhengig nasjonalt organ for overvåking av Norges gjennomføring av Menneskehandelskonvensjonen. NIMs innspill dreier seg om hvilke krav konvensjonens artikkel 29 nr. 4 stiller til en nasjonal rapportørordning, relevante anbefalinger fra det internasjonale overvåkningsorganet GRETA, samt sammenhengen med den pågående prosessen med opprettelsen av et tilsvarende nasjonalt overvåkningsorgan for Istanbulkonvensjonen.
Forslag til regler om bruk av fysisk inngripen for å avverge at en elev utsetter noen for psykiske krenkelser eller vesentlig forstyrrer undervisningen for andre elever
NIM understreker at det er en svært høy terskel for bruk av tvang og makt mot barn etter FNs barnekonvensjon. NIM er kritisk til at konsekvensene av maktbruk for å avverge at et barn utsetter noen for psykiske krenkelser eller vesentlig forstyrrer undervisningen for andre elever ikke er tilstrekkelig belyst i det foreslåtte lovforslaget. NIM mener også at barnets rett til medvirkning ikke er godt nok ivaretatt i prosessen. NIM anbefaler en grundigere utredning av disse spørsmålene. NIM peker også på at en eventuell regulering bør være mer pedagogisk, og etablere en høyere terskel for maktbruk mot barn ved psykiske krenkelser eller vesentlige forstyrrelser av undervisningen.
NOU 2024: 12 – Håndheving av mindre narkotikaovertredelser
NIM har sendt høringssvar til NOU 2024: 12 – Håndheving av mindre narkotikaovertredelser.
Skjult kameraovervåking ved bruk av mobilt kamera mv.
Justis- og beredskapsdepartementet har foreslått endringer i straffeprosessloven som regulerer bruken av skjult kameraovervåking med mobile kameraer, inkludert droner, som en del av politiets etterforskning. NIM mener departementet på en grundig måte har redegjort for hvordan forslaget forholder seg til menneskerettighetene. NIM understreker viktigheten av klare kontrollmekanismer og rettssikkerhetsgarantier ved skjulte inngrep i privatlivet. NIM støtter at vilkårene til kameraovervåking differensierer basert på inngrepets karakter, herunder varighet, intensitet og sted.
NOU 2024: 8 Likestillingens neste steg
NIM har avgitt høringssvar til Kultur- og likestillingsdepartementet om NOU 2024: 8 Likestillingens neste steg – Mannsutvalgets rapport. NIM mener mange av utvalgets forslag til tiltak vil bidra til å styrke ivaretakelsen av menns menneskerettigheter.
Forslag til endringer i krisesenterloven
NIM har vurdert noen menneskerettslige spørsmål som reises i forbindelse med revideringen av krisesenterloven. NIM har også påpekt at flere av utfordringene i krisesentertilbudet ikke kan løses ved lovgivningstiltak alene, men at man også bør se på andre typer tiltak.
Forslag til endringer i utlendingsloven – familiegjenforening med barn som har fått beskyttelse i Norge mv.
NIM har gitt innspill til Justis- og beredskapsdepartementets forslag om endringer i utlendingsloven – familiegjenforening med barn som har fått beskyttelse i Norge. NIM er enig med departementet i at det bør presiseres at familiegjenforening skal være til barnets beste, men uttrykker også bekymring for at enkelte av forslagene ikke tilstrekkelig ivaretar dette hensynet og/eller bør vurderes nærmere.
Enpersonsutredning om norsk lovregulering av adgangen til å kreve erstatning for menneskerettighetskrenkelser
NIM har avgitt en høringsuttalelse om en ny lovhjemmel for erstatning for menneskerettskrenkelser. NIM har lenge etterlyst en hjemmel for erstatning for menneskerettsbrudd, og er derfor positive til forslaget. NIM mener også at utredningen er grundig og god, men har noen innspill til departementet i det videre arbeidet. NIM ber blant annet departementet om å vurdere om også brudd på andre menneskerettskonvensjoner enn EMK og SP bør kunne utløse krav på erstatning, og det samme gjelder Grunnloven. NIM mener også at berørte må sikres en effektiv tilgang til domstolene, samt at også forvaltningen bør kunne yte erstatning i visse tilfeller uten at en skadelidt må gå veien om domstolene.
NOU 2024:10. Ny motorferdselslov
NIM har avgitt en høringsuttalelse som berører utvalgets arbeid med motorferdsel i utmark, med fokus på menneskerettigheter knyttet til urfolk og funksjonshemmede. NIM mener at utvalget har gjort grundige vurderinger knyttet til de menneskerettslige aspektene ved motorferdsel i utmark. NIM støtter at hensynet til samisk kulturutøvelse inkluderes i lovens formålsparagraf.
Når det gjelder funksjonshemmedes rettigheter, påpeker NIM at FNs konvensjon om rettigheter for personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD) forplikter Norge til å legge til rette for likestilling i fritidsaktiviteter. Utvalgets forslag om å unnta eldre med aldersbestemte funksjonsnedsettelser fra utvidet adgang til motorferdsel, reiser imidlertid spørsmål om diskriminering. NIM stiller seg kritisk til hvorvidt en slik forskjellsbehandling er saklig og legitim, og anbefaler at forholdet til likestillings- og diskrimineringsloven og CRPD vurderes grundigere.
Bruk av makt mot barn under tvangsfullbyrdelse
NIM har sendt brev til Justis- og beredskapsdepartementet og namsmannen om bruk av makt mot barn når rettskraftige avgjørelser om blant annet hvor barnet skal bo fast tvangsfullbyrdes. NIM mener regelverket som regulerer dette ikke i tilstrekkelig grad sikrer en betryggende oppfyllelse av barns rettigheter etter FNs barnekonvensjon. Dette skyldes at reguleringene ikke i tilstrekkelige grad sikrer at namsmannen gjør selvstendige og konkrete vurderinger av om maktbruk ved henting av barn vil være forholdsmessig. NIM anbefaler derfor at regelverket endres for å bedre beskytte barn mot uforholdsmessig maktbruk i slike saker.