Akademisk beredskap

Kronikk av Anine Kierulf, førsteamanuensis UIO, spesialrådgiver NIM. Opprinnelig publisert i Dagens Næringsliv 29. desember 2023.

Julestria var i år ispedd akademisk ytringsfrihet på begge sider av Atlanteren.

Her hjemme skrev rektor ved NTNU et avisinnlegg i DN der hun tok sterk avstand fra egne forskeres uttalelser om kjernekraft i samme avis. Innlegget viste manglende forståelse av forskjellen på et universitet og enkeltforskere. Den er ganske grunnleggende for forståelsen av hva forskning er, og hva et universitet er.

Hun var raskt ute med å beklage, og trakk seg. Saken fikk ingen konsekvenser for de som oppfordret henne til å skrive innlegget, Anniken Hauglie i NHO og Knut Sunde i Norsk industri.

Forskere representerer ikke universiteter. NHO-direktører representerer ikke næringslivet. Hvis jeg var næringslivet, med behov for kunnskap og innovasjon, ville jeg likevel kjent på et behov for å si hva jeg selv mente om deres akademiske undergraving. Om ikke for annet, så for å gjøre det jeg kunne for at moderat betalte forskere skal gidde å fortsette å forske.

Over there er det, som vanlig, verre. Deler av akademia har lenge vært skrekkeksempler på institusjonell kvelning av akademisk ytringsfrihet. Med velmente, men tidvis absurde «ytringskodekser» har antallet forbudte ytringsformer kvalt muligheten for reell meningsbrytning, og med det for sannhetssøken (et slags akademisk poeng). Urovekkende nok er universiteter som i århundrer har vært gullstandarden for akademia, som Harvard og Yale, blant dem. De flagger begge «sannhet» i sine våpenskjold.

Fenomenet ugrei ytringsfrihet i amerikansk akademia fikk en omdreining med krigen mellom Hamas og Israel: Tross sine sensitive ytringskodekser klarte ingen av presidentene ved Harvard, Penn eller MIT å svare Kongressen på om de ville sanksjonere studentgrupper som oppfordret til folkemord på jøder.

Så grusomt det enn høres, er jo dette som det skal være: Universiteter har ingen ting med å sanksjonere studenters eller ansattes ytringer. Frie studenter og forskere kan gi uttrykk for det de vil, gjennom sin ordinære eller akademiske ytringsfrihet. Duften av råtnene eføy ble imidlertid påtrengende når Ivy league-universiteter som i en årrekke har slått nedsynspunkter og uttrykksformer en masse, plutselig ikke kunne det akkurat nå. Når universitetsledere først nå fremholder det som burde være selvsagt, alltid: at ytringer må tolkes, at kontekst er viktig, at alle har frihet til å gi uttrykk for det de mener, i den formen de selv vil.

Den Hamasutløste Ivy-leage-julestriden ble et trollspeil til begge parter i en kulturkrig som karikert ser slik ut: En høyreside som mener «ingenting er mulig å si lenger» grunnet venstresidens «woke» kansellerings- og uthengningskultur. Og en venstreside som blåser av hele problemstillingen, det er i høyden tale om en «ansvarlighetskultur» som holder hvite, privilegerte snøflak til standarder som mindre privilegerte grupper uansett har måttet tilpasse seg for å eksistere.

I trollspeilet har rollene skiftet: Nå er det de som ellers tar sterk avstand fra slikt, som selv står for kanselleringer og uthengninger, og «woke» ytringer som utsettes for «ansvarlighetskulturen»: pengesterke alumi vil ikke lenger støtte Harvard, advokatfirmaer boikotter arbeidslivsdager der, studenter som har signert opprop om at Hamas’ angrep 7. kun var Israels skyld får trukket jobbtilbud og henges ut offentlig med navn og bilde, fysisk og på nett. Politikere som ellers aggressivt fremholder First Amendments forbud mot politisk innblanding i privates ytringer, vil nå presse private universiteter til å forby det de anser antisemittisk.

Hvordan kan vi her hjemme sikre akademia mot forsøk på overstyring av den frie ytring og tenkning, innenfra og utenfra? To forhold teller:

For det første er den statlige basisfinansieringen av universitetene, selv om vi alltid klager over den, ganske solid. Den er mindre sårbar for likes&dislikes enn privat finansiering, men den er, som NTNU-saken viser, og som Jan Fridthjof Bernt forklarer, under press.

For det andre har vi – inntil videre – rimelig fungerende felles offentligheter. I Retriever gir «akademisk frihet» rundt 300 treff årlig det siste tiåret, kombinasjonen «ytringsfrihet» og «universitet» 700.  Tilløp til angrep på akademisk frihet kommer raskt på dagsorden, det virker disiplinerende både på akademiske og politiske ledere (kanskje også økonomiske).

Dette er antagelig vår fremste beredskap mot amerikanske tilstander – hvis vi vet å ivareta den.

Ny rapport om global ytringsfrihet

En ny rapport om ytringsfrihet fra prosjektet «The Future of Free Speech» tegner et dystert bilde av ytringsfrihetens globale tilstand. Rapportens formål er å kaste lys over utviklingen i 22 åpne demokratiske land, deriblant Norge.

En av fellesnevnerne er ifølge rapporten ny lovgivning som begrenser ytringsfriheten av hensyn til nasjonal sikkerhet. Rapporten peker på en negativ utvikling i kjølvannet av økt polarisering og pågående kriger, slik som forbud mot propalestinske demonstrasjoner. Rapporten anerkjenner at disse landene kan møte økende utfordringer i en ny virkelighet preget av mer terror, autoritære stater og galopperende digital utvikling, men påpeker at «medisinen» ytringsfrihetsbegrensninger kan være like skadelig som den lidelsen man vil bekjempe.

Rapporten er basert på rapportering fra fagfolk i de forskjellige landene,  om lover og håndhevelse som er restriktive eller positive for ytringsfriheten. Alle landene har utvikling som trekker i begge retninger. Rapporten inneholder ingen direkte sammenlikning mellom de forskjellige landene, men i Norden synes Norge å komme rimelig bra ut. Danmark utpeker seg med spesielt mange «restriktive» lover, slik som det nylig vedtatte blasfemiforbudet om utilbørlig behandling av religiøse skrifter.

Rapportens kapittel om Norge er skrevet av NIM ved Vilde Jalleni Tennfjord og Vidar Strømme.

Les hele rapporten fra «The Future of Free Speech» her.

Avtale inngått med reineierne på Sør-Fosen

Partene er kommet til enighet i meklingen mellom Sør-Fosen sitje og vindkraftutbygger. Avtalen sikrer reindriften og videre kulturutøvelse gjennom tilleggsarealer, kompensasjon og vetorett for videre drift etter konsesjonsperioden er inngått på Sør-Fosen. For reineierne på Nord-Fosen er situasjonen fortsatt ikke løst, og det haster å få en avslutning på menneskerettighetsbruddet.

– Meklerteamet og partene, men først og fremst reineierne på Sør-Fosen har med dette lyktes med å finne en løsning som både sikrer reindrifta og fremtidige generasjoner på Fosen og samtidig synes å reparere bruddet på FNs konvensjonen om sivile og politiske rettigheter, sier NIMs direktør Adele Matheson Mestad.

Departementet opplyser også om at man med dette innstiller videre forvaltningsrettslig behandling.

– For reineierne på Sør-Fosen betyr dette at de endelig kan gå seirende ut etter årevis med konflikt, med trygge rammer for reindrifta, for seg og senere generasjoner. Nå er det viktig at Fosen-saken blir gjenstand for en grundig evaluering slik at denne typen menneskerettighetsbrudd ikke skjer i framtiden, sier Mestad.

– Det er godt å få en avslutning på en årelang og uforutsigbar situasjon. Avtalen gir forutsigbarhet og sikrer reindrifta på Sør-Fosen i generasjoner. Gjennom avtalen er vi sikret tilleggsareal og vetorett på videre vindkraft etter endt konsesjonstid. Vi ser fram til positive utfordringer og arbeide for at vi får en god samisk reindrift. Nå er det opp til politikerne å sørge for at dette ikke skjer igjen. Vi har satt stor pris på den støtten vi har fått gjennom aksjonene, og engasjementet fra det norske folk, og særlig fra det samiske samfunn, sier Leif Arne Jåma, leder i Sør-Fosen sijte, i en pressemelding fra Olje- og energidepartementet.

Mestad sier også at praksis fra FNs menneskerettighetskomité viser at avtaler om for eksempel kompensasjon eller erstatningsområder nettopp kan reparere menneskerettighetsbrudd. Slike avtaler er også vanlige i andre land hvor urfolk er blitt utsatt for naturinngrep i sine tradisjonelle områder.

– Vi håper samtidig at dette kan bidra til at man finner en løsning på Nord-Fosen, sier Mestad, og understreker at det haster å finne en løsning også her.

Les mer om saken på nrk.no.

EU med historiske reguleringer om kunstig intelligens og selskapers menneskerettighetsansvar på tampen av 2023

Før juleferien starter, har EU arbeidet for å få landet viktige regler med klare menneskerettslige sider. Disse vil også få betydning for norsk lov.

EUs lovgivningsorganer – Europaparlamentet, EU-kommisjonen og EU-rådet – har den siste tiden samlet seg for å finne lovtekster de tre partene kan enes om for kunstig intelligens og selskapers menneskerettsansvar.

Du kan lese mer om lovgivningsprosessen i EU her.

De tre partene har nå inngått en foreløpig avtale (provisional agreement) om lovtekstene. Neste steg er disse må vedtas av EU-parlamentet og EU-rådet for at det formelt blir lov. Deretter vil det ta en tid før lovene trår i kraft, slik at det fortsatt vil ta en stund før reglene blir rettslig bindende. Men allerede i dag bør stater, selskaper og andre innrette seg med tanke på reglene som kommer.

EUs forordning om kunstig intelligens

Den første er EUs forordning om kunstig intelligens (Artificial Intelligence Act). Dette er de første reglene for kunstig intelligens i verden, og kan dermed være med på å sette en global standard for regulering av kunstig intelligens gjennom den såkalt «Brussel-effekten». Formålet med forordningen er å sikre at menneskerettigheter, demokrati, rettsikkerhet og bærekraft beskyttes ved bruk av kunstig intelligens, slik at det kan stimulere innovasjon og brukes forsvarlig. Forordningen har en risikobasert tilnærming der jo større risiko den konkrete typen eller bruken av kunstig intelligens utgjør, desto strengere er reglene som regulerer den. For eksempel må personer eller grupper som utvikler systemer for bruk av kunstig intelligens som innebærer høy risiko, gjennomføre en utredning av hvilke konsekvenser dette kan ha for menneskerettighetene før systemet kan settes i verk.

Forslaget er formelt ikke kategorisert som EØS-relevant. Men det er i følge Europalov sannsynlig at den er EØS-relevant gjennom EØS-avtalens vedlegg XI (Elektronisk kommunikasjon, audiovisuelle tjenester og informasjonssamfunnstjenester).1Lovdata – Europalov: KI-forordningen om europeisk regelverk for kunstig intelligens Den norske regjeringen satte i august 2023 ned en arbeidsgruppe som skal vurdere behov for å regulere kunstig intelligens og lage en plan for gjennomføringen av EUs lov om kunstig intelligens i Norge. 2Ein tydeleg nasjonal politikk for kunstig intelligens – regjeringen.no.

Du kan lese mer om EUs forordning om kunstig intelligens her.

Du kan også se innspillene fra det europeiske nettverket av nasjonale institusjoner (ENNHRI) til forhandlingene her.

EUs aktsomhetsdirektiv for selskaper

Den andre reguleringen med betydning for menneskerettigheter er EUs direktiv om virksomheters aktsomhetsvurderinger i forbindelse med bærekraft (Corporate Sustainability Due Diligence Act). Formålet med direktivet er å stille krav til hvordan større selskaper håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser for menneskerettigheter og miljø. Loven bygger på FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og har likhetstrekk med den norske åpenhetsloven.

EUs aktsomhetsdirektiv er kategorisert som EØS-relevant. I forarbeidene til åpenhetsloven ble det presisert at «departementet legger opp til en evaluering av loven etter en tid», også i lys av dette direktivet, som hvis vedtatt vil «medføre behov for endringer i norsk rett».3Prop.150 L (2020–2021) punkt 7.2.3.3. Ettersom forslaget på flere punkter er mer omfattende enn åpenhetsloven, er det grunn til å tro at åpenhetsloven vil måtte endres. Et eksempel er at virksomheters påvirkning på miljø og klima omfattes også der det ikke resulterer i negativ påvirkning på menneskerettighetene.

Du kan lese mer om EUs aktsomhetsdirektiv for selskaper her.

Du kan også se innspillene fra det europeiske nettverket av nasjonale institusjoner (ENNHRI) til forhandlingene her.

Generativ kunstig intelligens og ytringsfrihet

NIM-R-2023-004
Rapport: Generativ kunstig intelligens og ytringsfrihet (pdf) 2.61 MB

Å skape innhold på nett er ikke lenger forbeholdt mennesker. Kunstig intelligens har gitt maskiner skaperevner som gjør at de kan delta i det offentlige rom på en menneskelignende måte. Det byr på helt nye utfordringer for ytringsfriheten.

Internett og sosiale medieplattformer har blitt infrastruktur for det offentlige ordskiftet i Norge, slo Ytringsfrihetskommisjonen fast, kort tid før ChatGPT ble lansert. Ett år senere gir vi vårt bud på kapittelet kommisjonen ikke rakk å skrive: Hvordan påvirkes ytringsfriheten av generativ kunstig intelligens?

I denne rapporten har Teknologirådet og Norges institusjon for menneskerettigheter forent krefter for å forutse noen av effektene kunstig intelligens vil føre med seg for vår digitale offentlighet, og vurdere hvordan utviklingen vil kunne påvirke menings-, informasjons- og ytringsfriheten.

I forbindelse med lanseringen av rapporten ble det holdt en presentasjon og panelsamtale hos Pressens hus. Du kan se opptak av hele arrangementet her.

Lanseringen av ChatGPT i november 2022 markerer gjennombruddet for generativ kunstig intelligens. Det er en fellesbetegnelse på en type kunstig intelligens som kan generere unikt innhold – alt fra tekst og lyd til bilder og videoer.

Generativ kunstig intelligens vil få store konsekvenser for den digitale offentligheten. Maskiner utstyrt med generative egenskaper kan skape nytt innhold, ta del i det offentlige ordskiftet på en menneskelignende måte, og samtidig representere og formidle meninger, holdninger og verdier. I tillegg mangler de generative modellene begrep om sannhet og løgn, og modellenes kompleksitet gjør det vanskelig for mennesker å forstå nøyaktig hvordan modellene fungerer.

Rapporten går gjennom både teknologien og de ulike implikasjonene for ytringsfriheten, og trekker opp seks mulig tiltak det kan være nyttig å vurdere nærmere:

  • Utvikle tekniske løsninger for verifisering
  • Innføre krav om merking
  • Stille selskapene til ansvar
  • Styrke digital kildekritisk forståelse
  • Støtte redaktørstyrte medier
  • Påvirke internasjonal normutvikling

Ansvarlige for prosjektet er Hanne Sofie Lindahl fra Teknologirådet, og Cecilie Hellestveit og Vidar Strømme fra Norges institusjon for menneskerettigheter.

Forslag til forskrift om behandling av personopplysninger i forbindelse med programmet Sammen på vei

NIM-H-2023-040
Høringsnotat - Forslag til forskrift om behandling av personopplysninger Sammen på vei (pdf) 158.37 KB

NIM er positive til at departementet ønsker å regulere behandlingen av personopplysninger i forbindelse med programmet Sammen på vei. I høringsuttalelsen etterlyser NIM en nærmere vurdering av hvor inngripende lagringstiden anses å være overfor barnet. NIM peker på at privatlivsimplikasjonene vil kunne få gradvis større betydning etter hvert som barnet blir eldre.

Innspill til Rushåndhevingsutvalget

NIM-B-2023-026
Innspill til Rushånhevingsutvalget fra NIM (pdf) 213.06 KB

NIM har avgitt innspill til Rushåndhevingsutvalget. NIM nevner flere menneskerettslige spørsmål som bør vurderes, blant annet vern mot selvinkriminering og bruk av overskuddsinformasjon. Videre gir vi innspill definisjonen av «rusmisbruker» i tilfeller der rusbruken har sin årsak i en funksjonsnedsettelse og om spørsmålet om funksjonsnedsettelsens betydning for straffefastsettelsen.

Brev til Kommunal- og distriktsdepartementet med innspill til tillegg til veilederen «Utvalgsarbeid i staten», med forslag om å inkludere referanser til NIMs menneskerettighetsverktøy.

NIM-B-2023-027
Innspill til veilederen Utvalgsarbeid i staten (pdf) 159.67 KB

NIM har sendt brev til Kommunal- og distriktsdepartementet med innspill til tillegg til veilederen «Utvalgsarbeid i staten», med forslag om å inkludere referanser til NIMs menneskerettighetsverktøy.

NIM deltar på FNs klimatoppmøte i Dubai

Mellom 30. november og 12. desember skal delegasjoner fra hele verden samles for å forhandle om løsninger på klimakrisen under FNs klimatoppmøte (COP28) i Dubai. Dette haster. Verden er nå 1,1°C varmere enn preindustriell tid, og klimaendringene er allerede tydelige.

Dette påvirker menneskerettighetene. Et skadet klimasystem vil føre til mer ekstremvær som truer menneskers liv, hjem, helse, biologisk mangfold og naturen vi avhenger av. Menneskerettighetene forplikter stater til å beskytte sine innbyggere mot slike trusler etter menneskerettigheter som retten til liv, privatliv, helse, eiendom og et levelig miljø. Klimaendringene er med rette beskrevet som en av de største truslene mot menneskerettighetene av 161 land i en resolusjon fra FNs generalforsamling.

For å fremme dette perspektivet, reiser NIMs direktør Adele Matheson Mestad til COP28. NIM har to hovedformål med deltakelsen:

1. Fremme oppfordringer fra 120 nasjonale menneskerettighetsinstitusjoner til delegasjonene

Sammen med 120 nasjonale institusjoner for menneskerettigheter, har vi gjennom vår globale allianse GANHRI gått sammen om et felles brev med seks oppfordringer til alle delegasjonene.

En hovedoppfordring er at statene må øke ambisjonene om utslippskutt for å nå 1,5°C målet i Parisavtalen. En ny rapport fra FNs miljøprogram viser at med staters vedtatte politikk er oppvarmingen fortsatt er på vei mot 2,9°C. Dette kan få katastrofale følger for menneskerettighetene. For å få å holde målet om å begrense oppvarmingen til 1,5°C innen rekkevidde, oppfordrer GANHRI også statene å fase ut fossil energi, samtidig som fornybar energi og energieffektivisering økes.

GANHRI understreker også at menneskerettighetene må integreres i klimaforhandlingene. Dette betyr blant annet at statene må sørge for at sivilsamfunnet kan delta fritt i klimaforhandlingene, og at miljøforsvarere beskyttes før, under og etter COP28 i Dubai.

Hele brevet fra GANHRI til delegasjonene kan leses her.

2. Bidra til gode diskusjoner om klima og menneskerettigheter og observere pågående forhandlinger

NIM vil også delta på en rekke arrangementer og være observatør til de pågående forhandlingene, med sikte på å fremme menneskerettighetene i diskusjonene som pågår.

Vil du komme i kontakt med oss?

Direktør Adele Matheson Mestad er til stede i Dubai 2. til 6. desember. Dersom noen ønsker å komme i kontakt med NIM i Dubai, kan direktør Adele Matheson Mestad nås på e-post adele.mathesonmestad@nhri.no.

Pressekontakt i Norge er Magnus Eide. Tlf. 93 88 24 53 E-post: magnus.eide@nhri.no

Skriftlig innlegg til Høyesterett i sak om nakenvisitasjoner i Bergen fengsel og sak om oppfølging etter barnevernets omsorgsovertakelse

NIM-T-2023-002
Skriftlig innlegg til Høyesterett, 271123 (pdf) 341.82 KB

NIM har send skriftlig innlegg til Høyesterett, såkalt amicus curiae eller tredjepartsintervensjon, i sak om nakenvisitasjoner i Bergen fengsel som reiser spørsmål om krenkelse av EMK artikkel 3 og reparasjonserstatning etter artikkel 13, og sak om oppfølging etter barnevernets omsorgsovertakelse som reiser spørsmål om krenkelse av retten til familieliv og oppreisning etter EMK artikkel 13.