Hvert opplegg består av en kort video og tilhørende oppgaver. Gjennom filmene og oppgavene øver elevene på kritisk tenkning, argumentasjon, å ta standpunkt og meningsbrytning. Undervisningsopplegget kan brukes i en undervisningstime eller kan inngå som en del av arbeidet med demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema. Alle oppleggene passer i fagene: samfunnsfag, KRLE, norsk og […]
NIM tilbyr undervisningsopplegg i menneskerettigheter for ungdomsskolen og videregående skole. Hvert opplegg består av en kort video og tilhørende oppgaver.
I denne episoden, som er laget i samarbeid med Kirkens Bymisjon, tar vi for oss diskriminering, hat og fordommer mot norske og tilreisende romer i Norge. Folkegruppen romer er den største etniske minoriteten i Europa og en gruppe som opplever svært mye diskriminering og hets. I tillegg til NIMs direktør Adele Matheson Mestad, består dagens panel av Marit Nybø fra Kirkens Bymisjon, Maria Rosvoll fra HL-senteret og Claudia Josef som er norsk rom.
Etter NIM sitt syn er det viktig å setje i verk tiltak for å betre krisesentertilbodet for valdsutsette, både for den samiske folkesetnaden og for folkesetnaden elles, for å sikre at Noreg etterlever sine menneskerettslege plikter etter mellom anna Istanbulkonvensjonen.
Bl.a. påpekninger av ivaretakelsen av rettighetene til sårbare grupper, og vurderingen av hvordan myndighetsbeslutninger grep inn i menneskerettighetene, er i tråd med NIMs innspill til kommisjonen.
NIM mener at en tverrfaglig veileder om taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett i forvaltningen vil kunne være et nyttig verktøy for forvaltningen i praksis. I høringsuttalelsen knytter NIM enkelte merknader til ytringsfriheten og innsynsretten, og noen merknader til barns rettigheter i saker som gjelder dem.
NIM mener regjeringens lovforslag om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er godt og viktig.