Vedrørende Oslo kommunes politivedtekters forbud mot offentlig overnatting
NIM har over tid jobbet med kommuners menneskerettighetsansvar. I dette brevet til Oslo kommune reiser vi noen spørsmål om overnattingsforbudet i forskrift om politivedtekt i Oslo kommune § 2-1. Vi peker på forskriftens betydning for oppfyllelse av menneskerettighetene og anbefaler at forskriften vurderes opp mot menneskerettighetene.
Høyring – endringar i verjemålslova (vergemålsloven) – heilskapleg gjennomgang
NIM har avgitt høringsuttalelse om foreslåtte endringer i vergemålsloven.
Etter NIMs vurdering vil de foreslåtte endringene bedre ivareta en av hovedintensjonene bak FN-konvensjonen om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD) om å bevare og styrke funksjonshemmedes selvbestemmelsesrett og rettslige handleevne på lik linje med andre. Sammen med endringene i vergemålsloven som er vedtatt i de senere årene, er de foreslåtte lovendringene samlet sett egnet til å forbedre ivaretakelsen av rettigheter etter CRPD.
Samtidig mener NIM at det er behov for ytterligere endringer for å fullt ut ivareta Norges menneskerettslige forpliktelser, særlig knyttet til beslutningsstøtte. NIM støtter derfor at departementet fortsetter sin helhetlige gjennomgang av vergemålsordningen. I høringsuttalelsen kommenterer NIM blant annet behovet for et beslutningsstøttesystem, bruken av begrepene «verge» og «vergemål» i loven, tilstandsvilkåret samt noen problemstillinger knyttet til vergemål og barn.
Høring om endringer i helsetilsynsloven mv. og opphevelse av lov om statens undersøkelseskommisjon – ny meldeordning
NIM har sendt inn høringsinnspill til Helse- og omsorgsdepartementet i forbindelse med departementets forslag til endringer i helsetilsynsloven mv. og opphevelse av lov om statens undersøkelseskommisjon. NIM er bekymret for at den foreslåtte nedleggelsen av Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom) vil kunne føre til mindre grad av åpenhet, læring og tillit ved alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenesten. Videre kommenterer NIM noen av de foreslåtte endringene i meldeordningen.
Anmodning om møte angående videre oppfølging av Meld. St. 5 (2024-2025)
NIM har sendt brev til helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre for å be om et møte angående videre oppfølging om del 1 av forebyggings- og behandlingsreformen for rusfeltet – Meld. St. 5 (2024-2025).
Høringssvar NOU 2023: 29 Abort i Norge — Ny lov og bedre tjenester
NIM har avgitt høringsuttalelse til NOU 2023: 29 Abort i Norge – ny lov og bedre tjenester. Høringsuttalelsen gjelder enkelte særlige spørsmål utredningen reiser, nemlig spørsmål om abort i tilknytning til beslutnings/samtykkekompetanse og forholdet til CRPD og barnekonvensjonen.
Innspill til Rushåndhevingsutvalget
NIM har avgitt innspill til Rushåndhevingsutvalget. NIM nevner flere menneskerettslige spørsmål som bør vurderes, blant annet vern mot selvinkriminering og bruk av overskuddsinformasjon. Videre gir vi innspill definisjonen av «rusmisbruker» i tilfeller der rusbruken har sin årsak i en funksjonsnedsettelse og om spørsmålet om funksjonsnedsettelsens betydning for straffefastsettelsen.
Forenkle og forbedre. Rapport fra ekspertutvalg for tematisk organisering av psykisk helsevern
I høringssvaret kommenterer NIM behandlingstilbudet til voksne med ROP-lidelser. En rekke studier vier at personer med ROP-lidelser mottar et dårligere somatiskhelsetilbud enn resten av befolkningen. Flere rusavhengige opplever heller ikke å få god nok psykisk helsehjelp. Dette utfordrer kravet til kvalitativt gode helsetjenester slik retten til høyest oppnåelige helsestandard krever. NIM mener at departementet i arbeidet med oppfølgingen av utredningen, bør se hen til denne særproblemstillingen, og finne og gjennomføre tiltak som styrker tverrfagligheten og samhandlingen med andre deler av helsevesenet for akkurat denne pasientgruppen.
Samtykkeutvalgets rapport «Bedre beslutninger, bedre behandling»
I høringssvaret kommenterer NIM tre forhold som tas opp i utredningen. De tre forholdene er oppprettholdelsen av fravær av samtykkekompetanse som vilkår for tvang, beviskravet i pasient- og brukerrettighetsloven § 4-3 andre ledd og statens sikringsplikt overfor voldsutsatte i relasjon til «fare»-vilkåret. NIMs høringssvar er ikke uttømmende når det gjelder menneskerettslige spørsmål i utredningen.
Forslag om overføring av ansvaret for helsetilbodet ved utlendingsinternat til kommunen der internatet ligg
Høyringa gjeld eit forslag frå Helse- og omsorgsdepartementet om at ansvaret for helse- og omsorgstenester for internerte på utlendingsinternat vert overført frå politiet til kommunane der utlendingsinternatet ligg. Forslaget inneberer einskilde endringar i helse- og omsorgstenestelova og i utlendingsinternatforskrifta.
NIM etterlyser nærare menneskerettslege vurderingar av forslaget, særleg i lyset av den skjerpa aktsemda ovanfor fridomsrøva personar som følgjer av EMD sin praksis. Vidare ber NIM om at departementet sikrar at dei føreslegne endringane i § 5 i utlendingsforskrifta ikkje inneberer utilsikta endringar i internerte sine helserettar, slik dei føreslegne endringane etter vårt syn gjer per no.
Forslag til endringer i straffegjennomføringsloven og helse- og omsorgstjenesteloven
NIM har avgitt høring om forslag til endringer i straffegjennomføringsloven og helse- og omsorgstjenesteloven. NIM mener en rekke av endringene som departementet foreslår vil bidra en mer betryggende menneskerettslig oppfyllelse. Vi har likevel kommentarer til noen av temaene i forslaget. Våre merknader gjelder særlig reguleringen av innsattes mulighet til fellesskap og utetid fra celle, utelukkelse fra fellesskapet, bruk av makt og tvangsmidler samt begrunnelser ved slik utelukkelser og tvangsmidler. Her mener vi at en senere proposisjon bør utdype de menneskerettslige sidene ved forslaget, og at lovutkastet på noen punkter bør vurderes justert for i større grad å reflektere og oppfylle disse menneskerettslige forpliktelsene.