Direktørens tale under lanseringsseminar for NIMs årsmelding 2018

Her er direktør Adele Matheson Mestads tale under lanseringsseminar for NIMs årsmelding 2018

Stortingspresident. Kjære menneskerettsvenner.

Hvordan står det egentlig til med menneskerettighetene i Norge? Det er et stort spørsmål fordi menneskerettighetene virker inn på nær sagt alle livsområder. Og når jeg sier virker inn, så mener jeg at de setter noen ytterrammer for politikkutforming og praksis for at alt fra psykiatri, personvern, barnevern til våpeneksport for å nevne noen av mange eksempler. Menneskerettighetenes hovedoppgave, er nettopp å legge yttergrenser for politikken. Tegne fotballbanen for de politiske spillerne og deres regler. Og av og til gi rødt kort. Men menneskerettighetene legger også viktige premisser for samfunnsdebatten. Dette betyr slett ikke at menneskerettighetene kan løse alle samfunnsspørsmål, for hvis alt er menneskerettigheter, er ingenting menneskerettigheter. Det betyr bare at det ofte er menneskerettslige dimensjoner ved mange samfunnsdebatter som det er viktig å peke på. Dette gjør også at NIMs mandat er stort og dekker mange områder, noe årsmeldingen vår derfor må reflektere.

Spørsmålet om hvordan det står til med menneskerettigheten er også vanskelig. For hvordan måler man det egentlig? Vi gjør dette på to nivåer:

For det første, gjennomgår vi lovforslag og vurderer om de ivaretar menneskerettslige krav blir. Høringsinstituttet, enn så tørt det høres ut, er en av demokratiets vakreste og viktigste bolverk. Gjennom dette vakre høringsinstituttet opplever vi ofte at vi blir lyttet til, med unntak av når det gis for korte høringsfrister, men det er gjennomgående er et reelt ønske om å ivareta menneskerettighetene i norsk lovgivning. Det er bra.

Vi skal for det andre følge med på at menneskerettighetene virker i praksis, slik at det ikke blir forskjell på realitet og regler, implementeringsgap, som vi kaller det på «menneskerettsk», vårt tidvis ekskluderende menneskerettighetsspråk. Du skjønner at du snakker menneskerettsk flytende når du sier MR i ulike sammenhenger og uten videre regner med at folk tenker på menneskerettigheter og ikke en type røntgen.

Vi overvåker bredt, og følger med på relevant forskning, rettspraksis, og i møte med vårt kunnskapsrike sivilsamfunn og berørte grupper. Men spørsmålet om menneskerettighetene virker i praksis, det er vanskeligere å måle. Er for eksempel antall søksmål om menneskeretts-krenkelser en egnet indikator for å si noe om hvor skoen trykker i norsk sammenheng? Hvordan kan vi være sikre på at de mest sårbare blant oss i det hele tatt blir hørt eller finne veien til domstoler og klageinstanser?

Og hvordan kategoriserer man hva som er en stor menneskerettsutfordring? Når den angår mange? Eller hvis den er svært alvorlig for noen få?  I år har vi for eksempel jobbet mye med spørsmål knyttet til innføring av digitalt grenseforsvar (DGF) eller tilrettelagt innhenting, som det heter på E-tjensk. Du skjønner at du snakker flytende E-tjensk når… nei forresten det er hemmelig. Uansett, tilrettelagt innhenting, eller TI som det heter på E-tjensk, kan få store menneskerettslige konsekvenser fordi det vil virke inn både på retten til privatliv og ytringsfriheten for potensielt svært mange nordmenn. Samtidig har vi jobbet mye med utfordringer knyttet til behandlingen av psykisk syke innsatte i norske fengsle.  Sivilombudsmannen peker på det er stor risiko for menneskerettsbrudd når psykisk syke, suicidale og selvskadende innsatte ofte blir møtt med tvangsbruk og ikke alltid får ivaretatt sin rett til forsvarlig helsehjelp. Dette gjelder heldigvis ikke så mange, men er svært alvorlig. Begge disse sakene reflekterer store menneskerettsspørsmål, men på veldig ulikt vis.

Så på spørsmål om hvordan det står til med menneskerettighetene i Norge, er det ikke lett å gi et kort svar. Men la meg likevel forsøke.

Utgangspunktet må være at menneskerettssituasjonen i Norge er god. Å si noe annet faller på sin egen urimelighet.

Menneskerettigheter har en sterk forankring i norsk rett og gis forrang foran nasjonal lovgivning. Dette uttrykket er demokratisk og et ønske om å binde seg til masten for å sikre seg mot å bli fristet av sirenenes sang, som i vår tid gjerne bæres frem av populistiske vinder fra sør og øst.

De som vurderer Norge utenifra, peker på Norge som et foregangsland. I oversikter som rule of law index, freedom in the world index, og world press freedom index ligger Norge jevnt og trutt øverst sammen de andre nordiske landene.

Det er et helt grunnleggende utgangspunkt når man snakker om menneskerettigheter i Norge, og det er viktig å begynne der fordi vi har alle et ansvar for år sikre tilliten til det systemet vi har. Og det gjør man alltid best ved å først peke på det som virker.

Når det er sagt, betyr ikke det at vi ikke har utfordringer. Og hva er så de mest sentrale blant dem? For å finne ut dette, begynte vi med å spørre.

  1. Først spurte vi gode gamle «folk flest» i en omfattende undersøkelse. 4 av 10 nordmenn mener at menneskerettigheter brytes i Norge i dag. Grupper som innvandrere, asylsøkere flyktninger og barn oppleves som mest sårbare for menneskerettighetsbrudd, sammen med rusmisbrukere og uteliggere, men også psykisk syke og eldre. Men hvem mangler? Det er også et viktig spørsmål. I vårt innspillsmøte til konvensjonen om personer med nedsatt funksjonsevne, ble det pekt på at denne gruppen i liten grad nevnes. Og at det speiler deres opplevde følelse av å være usynlig. Følelsen av usynliggjøring gjelder også for nasjonale minoriteter. Det er noe vi må ta på stort alvor.
  2. Vi har også bedt våre gode samarbeidspartnere, sivilsamfunnsorganisasjoner og ombud om å peke på hva de mener er de største utfordringene. Svarene deres står på side 94 i årsmeldingen. Det er interessant lesning. Noen fellestrekk kan man finne, ytringsfrihetens kår i møte med hatprat på nett, barns menneskerettigheter og rasisme i skolen.

Vi peker også på flere utfordringer i vår årsmelding. Dette baserer seg på overvåkning, forskning, men også på anbefalinger fra FNs traktatorganer, som det i løpet av året har kommet en rekke av. Jeg skal ikke gå gjennom alle her, for jeg vil jo ikke spoile leseropplevelsen for dere, men vil nøye meg med å peke på tre særlige utfordringer.

Vold og overgrep

I år som i fjor har vi jobbet mye med vold og overgrep. Det er et samfunnsproblem, men det er også et menneskerettighetsproblem. Staten har ikke bare en plikt til å ikke selv begå overgrep, den har også en plikt å forebygge, avverge og straffeforfølge vold og overgrep mellom privatpersoner. Og her svikter det dessverre for ofte. Vi omtaler dette på side 34 i årsmeldingen. La meg bare peke på noen tall:

  • Opptil 150 000 mennesker opplever vold i nære relasjoner hvert år.
  • 10 prosent av 16-17 åringer opplyser om erfaring med vold fra foresatte,
  • antallet anmeldte voldtekter med fornærmede under 14 år fortsetter å øke.
  • Av etterforskede voldtektsanmeldelser blir 4 av 5 saker henlagt

I året som har gått har vi sett flere gode tiltak. Men vi mener likevel at det ikke gjøres nok, og det gjelder særlig på områder med særlig sårbare grupper som de eldre, barn og urfolk.

I 2018 utarbeidet vi derfor en temarapport om vold i samiske samfunn. 1 av 2 samiske kvinner opplyser om voldsutsatthet, og saker knyttet til Tyssfjord som viser store svakheter i hjelpeapparat og politi. NIM etterlyser i år som i fjor en konkret og forpliktende handlingsplan som reflekterer kravene i den Istanbulkonvensjonen om å sørge for en helhetlig og effektiv respons på dette alvorlige samfunns- og menneskerettsproblemet.

Eldres menneskerettigheter

I 2018 utarbeidet vi også en temarapport om eldres menneskerettigheter. Vi peker på syv menneskerettslige utfordringer for eldre som en særlig sårbar gruppe, som vi mener at fortjener et tydeligere menneskerettighetsfokus.

  • Vi peker blant annet på alvorlige ernæringsutfordringer for eldre. 1/3 eldre ble vurdert til å ha en ernæringsmessig risiko ifølge en undersøkelse.
  • Vi peker på manglende beskyttelse mot vold og overgrep mot eldre. Forskning viser at 76 000 hjemmeboende eldre utsettes for vold etter fylte 65, 80 prosent av dem fra nær familie, mens få kommuner har planer og tiltak rettet mot dette.
  • Vi omtaler utfordringer knyttet til tvangsbruk overfor eldre, for å nevne noen temaer.

Det slår meg ofte hvor rart det er at det fokuseres så lite på dette. Vi skal alle få eldre foreldre, og vi skal alle bli gamle en gang. Selv barna våre skal bli gamle. Hvorfor forholder vi oss så lite til dette likevel? Dette arbeidet kommer vi til å videreføre i året som kommer, kanskje helt til vi blir gamle selv.

Asyl og innvandring

Asyl og innvandringsfeltet er menneskerettslig krevende. En bekymringsfull utvikling, er at organisasjoner som NOAS, som gjør et svært viktig arbeid med å sikre rettsikkerheten til denne gruppen, blir utsatt for kritikk og hets. Dette fikk jeg selv fikk erfare da NIM tok til orde for at Norge selvsagt burde støtte FNs migrasjonsplattform som blant annet understreker statenes opplagte plikt til å blant annet bekjempe menneskehandel og overgrep mot barn på flukt, uten at plattformen på noen måte grep inn i statenes suverenitet på feltet. Likevel fikk den koordinert og massiv motstand i svært mange Europeiske land, i svært polariserte debatter.

Årsmeldingen for 2018 omhandler også enkelte spørsmål knyttet til asyl og innvandring.  Generelt vil jeg si at vi vi med bekymring ser at frontene hardner til, noe som er rart gitt at vi i år opplever historisk lave ankomsttall.

I årsmeldingen gjentar vi at vi mener at enslige mindreårige asylsøkere over 15 år blir utsatt for forskjellsbehandling i strid med barnekonvensjonen. Dette utarbeidet vi en egen temarapport om i 2016, men problemet er fremdeles ikke løst. Enslige mindreårige asylsøkere over 15 bor i mottak organisert av UD, mens de under 15 er underlagt barnevernets omsorg. Vi mener at de over 15 må gis et likeverdig omsorgstilbud med andre barn som er underlagt statens omsorg.  Vi kan ikke trekke et stemoderlig skille mellom egne og andres barn når det gjelder grunnleggende omsorg. Forskning viser at situasjonen på mottakene ikke er god, barn forsvinner og det haster å få på plass et likeverdig omsorgstilbud. Vi imøteser med stor utålmodighet departements arbeid med å klargjøre omsorgskravene på dette området.

Om dette og mer til kan dere lese, men for de av dere som er mer visuelle er også mange av temaene reflektert i fotoutstillingen som er laget av de flinke fotostudenter på Oslo met. Tusen takk til dem og særlig til

Jeg vil også takke Erlend Mehti som dere straks skal møte for hans uvurderlige innsats som prosjektleder, og Elianne Kemble-Clarkson og Nora Vinsand fra kommunikasjon for fantastisk innsats, og ellers berømme alle NIM-ansatte som dere kan hilse på her i rommet, eller se på side 129 i årsmeldingen, som alle har bidratt til dette puslespillet av en publikasjon. Bak de 150 sidene her ligger det mye mer kunnskap som kunne vært skrevet, men da ville dette blitt veldig, veldig langt. Men vi vet at fremtiden er digital, og vi håper at for årsmeldingen for 2054 kan utvikle utvikle en app som digitalt kan ekstrahere kunnskapen fra de fine NIM ansattes gode menneskerettshoder, og som alle som vil kan laste ned. For alle trenger litt lett tilgjengelige menneskerettigheter i disse dager hvor vi ser illiberal utvikling i Europa og oppblussing av autoritære krefter som vi trodde historien hadde gjort seg ferdig med. Derfor må vi holde menneskerettighetsfanen høyt. For selv om det sikkert er mange ting å kritisere disse rettighetene for, og gjerne diskutere – om for eksempel rettsliggjøring og forholdet mellom jus og politikk, så representerer disse menneskerettighetene noen tanker, verdier, ideer som vi dypest sett må stå samlet om, som samler oss, og som gjør oss til dem vi er. Og hvor vi alltid må tenke på at alternativene til et rettighetsregime som vårt, med all sin kompleksitet og bredde, er veldig mye dårligere. Og derfor må vi verne om dem. Og det krever at vi engasjerer oss.  Og et viktig formål med årsmeldingen tenker vi, er å øke interessen for, og engasjementet for menneskerettigheter.  For menneskerettighetene vil aldri virke bedre enn den legitimiteten de til enhver tid har i befolkningen, den legitimiteten de har i dere. Og engasjement krever kunnskap, og et av våre viktigste oppdrag er å bidra til større kunnskap om menneskerettigheter i Norge. God lesning.

Innspill til Stortingets justiskomité – Prop. 42 LS Ratifikasjon av konvensjon om tvungne forsvinninger med forbehold og erklæringer

NIM-H-2019-009
Høring-ratifikasjon-tvungne-forsvinninger (pdf) 148.40 KB

Temaet som tas opp er spørsmålet om Norges forbehold (reservasjon) til en av bestemmelsene i FNs internasjonale konvensjon om beskyttelse mot tvungen forsvinning.

NIM har tidligere avgitt høringsuttalelse til høringen om ratifikasjon av FNs internasjonale konvensjon om beskyttelse mot tvungen forsvinning, sendt ut på høring 29. juni 2017. NIM avgir nå en kort uttalelse om ett element i Prop. 42 LS som ikke var omtalt i høringsbrevet, nemlig spørsmålet om at Norge tar forbehold (reservasjon) til en av bestemmelsene i konvensjonen.

Reservasjonen er begrunnet med at Norge, i likhet med mange andre land, ikke har nasjonal lovgivning om frihetsberøvelse i væpnet konflikt, men holder seg innenfor de rettslige rammene som settes av internasjonal humanitær rett. Humanitær-retten hjemler krigsfangenskap og internering i internasjonal væpnet konflikt. I ikke-internasjonal væpnet konflikt finnes det ingen spesifikk hjemmel for frihetsberøvelse, men det forutsettes i regelverket at frihetsberøvelse i tilknytning til konflikten kan skje. Flere, heriblant Norges Røde Kors, har stilt spørsmål ved om man ikke også burde ha en nasjonal lovhjemmel for noe som er så inngripende som frihetsberøvelse. Forsvarsdepartementet skal være i ferd med å utrede dette spørsmålet. NIM støtter en egen nasjonal hjemmel for frihetsberøvelse i væpnet konflikt. Men så lenge vi ikke har dette, synes det riktig av norske myndigheter å ta en reservasjon på dette punktet, slik at det ikke oppstår uklarhet omkring hvor langt Norges forpliktelser etter konvensjonen strekker seg.

Les hele vårt innspill ved å følge lenken lenger oppe på siden.

Temarapport 2019 – Eldres menneskerettigheter: syv utfordringer

NIM-R-2019-002
Temarapport 2019 - Eldres menneskerettigheter, syv utfordringer (NIM) (pdf) 1.20 MB

Denne temarapporten belyser aktuelle menneskerettslige utfordringer som berører eldre. NIM har analysert rettslige og faktiske grunnlag på syv ulike temaområder. Rapporten omtaler flere forhold som gir grunn til bekymring, i tillegg til konkrete anbefalinger til myndighetene.

De syv temaene rapporten omhandler er:

  • vergemål og rettslig handleevne
  • vold og seksuelle overgrep mot eldre
  • tvungen helsehjelp
  • aldersdiskriminering utenfor arbeidslivet
  • universell utforming – informasjons-, kommunikasjons-, og tjenestetilgang
  • helsehjelp, underernæring og uheldig legemiddelbruk
  • eldre LHBTI-personers møte med helse- og omsorgstjenesten

Sammendrag: Eldres menneskerettigheter: syv utfordringer

29. august arrangerte NIM seminar om eldres menneskerettigheter. Var du ikke til stede? Se opptaket på NIMs Youtube-kanal.

Adele Matheson Mestad er ny direktør i NIM

Stortinget oppnevnte Adele Matheson Mestad (38) til ny direktør for Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) tirsdag 26. mars.

– Jeg er veldig glad for tilliten og takknemlig for muligheten til å lede denne faglig sterke institusjonen videre. Det er et privilegium å få jobbe med et så viktig samfunnsoppdrag og ikke minst å få lede så kompetente og engasjerte medarbeidere, sier Adele Matheson Mestad.

Siden 1. oktober 2018 har Matheson Mestad fungert som konstituert direktør for NIM. Matheson Mestad etterfølger Petter Wille, som i 2016 ble oppnevnt av Stortinget som NIMs første direktør.

Matheson Mestad startet som assisterende direktør for NIM i 2016. Hun er utdannet jurist fra Universitetet i Oslo (UiO) med en master i internasjonale studier (LL.M) fra New York University, i tillegg til å ha gått Forsvarets sjefskurs i 2018.

Før hun ble ansatt i NIM jobbet Matheson Mestad i ti år som advokat hos Regjeringsadvokaten. Hun har også arbeidet i påtaleenheten for Rwanda-domstolen og er oppnevnt som mekler hos Riksmekleren.

Rådgivning, overvåkning og informasjon

– NIMs viktigste oppgaver er å bidra til at staten gjør gode menneskerettslige vurderinger, med det formål å sikre at menneskerettighetene gjennomføres effektivt i norsk rett og praksis, sier Matheson Mestad.

NIM, som ble opprettet formelt av Stortinget 1. juli 2015, overvåker og rapporterer om utviklingen på menneskerettighetsfeltet, og avdekker områder hvor Norge ikke gjør nok for å ivareta individuelle rettigheter.

I tillegg til rådgivning, overvåking og internasjonal rapportering til blant annet FN og Europarådet, har NIM et viktig informasjonsansvar overfor befolkningen i Norge.

– Menneskerettighetene virker aldri bedre enn den legitimiteten de til enhver tid har i befolkningen. En viktig oppgave for NIM er derfor å bidra med god informasjon slik at folk bedre kan forstå og påberope seg sine menneskerettigheter i møte med offentlige myndigheter, sier Matheson Mestad.

– Menneskerettighetene under press

Institusjonen jobber med en rekke ulike menneskerettslige områder – se blant annet årsmelding for 2018.

Selv om Norge ofte regnes som et foregangsland på mange menneskerettslige områder, understreker Matheson Mestad at dette ikke kan tas for gitt.

– I den tiden vi lever i, hvor menneskerettighetene er under press mange steder i verden, er det viktig at vi holder menneskerettighetsfanen ekstra høyt, også når det har politiske kostnader, sier Matheson Mestad.

NIMs årlige rapport til Stortinget for 2018

DOK6-2018-2019
Årsmelding 2018 - Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) (pdf) 2.38 MB

NIM skal blant annet gi råd til regjeringen og andre offentlige organer om gjennomføringen av menneskerettighetene i Norge. I den forbindelse avgir NIM en årsmelding til Stortinget om institusjonens virksomhet og utviklingen av menneskerettighetssituasjonen i Norge. Årets årsmelding Dokument 6 (2018–2019) ble avgitt til Stortinget 26. mars 2019, og skal debatteres i Stortinget i inneværende […]

NIM skal blant annet gi råd til regjeringen og andre offentlige organer om gjennomføringen av menneskerettighetene i Norge.

I den forbindelse avgir NIM en årsmelding til Stortinget om institusjonens virksomhet og utviklingen av menneskerettighetssituasjonen i Norge. Årets årsmelding Dokument 6 (2018–2019) ble avgitt til Stortinget 26. mars 2019, og skal debatteres i Stortinget i inneværende sesjon.

NIMs årsmelding for 2018 behandler 14 områder og presenterer 28 anbefalinger. Vold og overgrep, ressursmangel ved landets domstoler og behandlingen av psykisk syke i fengsler er noen av utfordringene som omtales.

 

 

 

Høringsuttalelse – Forslag til ny forskrift om utførelse av personundersøkelse i straffesaker

NIM-H-2019-008
Forslag til forskrift om utførelse av personundersøkelse i straffesaker (pdf) 177.81 KB

I forslaget til ny forskrift om personundersøkelser i straffesaker fremgår det at personundersøkelser for mindreårige skal prioriteres, og det foreslås innført en frist på fire uker for ferdigstillelse av disse personundersøkelsene.

Det foreslås også at ungdoms-koordinator i konfliktrådet kan trekkes inn i arbeidet med personundersøkelsen dersom dette er hensiktsmessig, og den siktede mindreårige og vergene samtykker til dette. NIM er posittiv til forslagene.

Les hele vår uttalelse ved å følge lenken lenger oppe på siden.

Høring – endringer i utlendingsloven og utlendingsforskriften – bruk av DNA-testing i utlendingssaker

NIM-H-2019-007
Høringssvar-endringer i utlendingsloven og utlendingsforskriften (pdf) 154.68 KB

Justis- og beredskapsdepartementet foreslår endringer i utlendingsloven og utlendingsforskriften med sikte på å gi hjemmel for å pålegge DNA-test i utlendingssaker der det er nødvendig for å fastslå at det foreligger en familierelasjon. Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) har ingen merknader til forslaget.

NIM ønsker en helhetlig gjennomgang av reindriftsloven

NIM etterlyser en grundigere behandling av flere forslag til endringer i reindriftsloven og oppfordrer til en helhetlig gjennomgang av loven, blant annet i lys av Norges menneskerettslige forpliktelser overfor samene som urfolk.

Landbruks- og matdepartementet sendte forslag til endringer i reindriftsloven på høring med frist 15. mars 2019.

Bakgrunnen for endringene var dels oppfølgingen av Stortingsmeldingen Reindrift – lang tradisjon – unike muligheter (Meld. St. 32 (2016-2017)), og dels et ønske om å gjøre endringer i reindriftsloven § 71 som omhandler oppnevning av reindriftsstyret.

Lovendringene som foreslås, foruten den nevnte § 71 om reindriftsstyret, går ut på følgende:

  • Endring av formålsparagrafen slik at økologisk bærekraft prioriteres.
  • Etablere et lovgrunnlag for obligatorisk individmerking av rein.
  • Åpne for at opplysninger om enkeltutøveres reintall blir tilgjengelig for andre i næringen.

NIM kommenterer i sin høringsuttalelse prosessen rundt den aktuelle høringen, herunder i hvilken grad samene som urfolk er blitt tilstrekkelig konsultert etter Norges menneskerettslige forpliktelser.

NIM har videre visse kritiske bemerkninger til manglende utredning av både forslaget om endring av formålsparagraf, og forslaget til endring av reindriftsloven § 71, i lys av Norges menneskerettslige forpliktelser. NIM skriver til slutt litt om behovet for en helhetlig gjennomgang av reindriftsloven med tanke på Norges menneskerettslige forpliktelser.

Hele uttalelsen finnes her.

Høringsuttalelse – forslag til endringer i reindriftsloven

NIM-H-2019-006
Høringsuttalelse reindriftslov 15.03.2019 (pdf) 247.67 KB

De temaer som tas opp er forslaget om endring av reindriftslovens formålsparagraf og oppnevning av medlemmer til reindriftsstyret.

Du finner vår uttalelse ved å klikke på lenken over bildet.

Norge må styrke forebyggingen av vold mot kvinner

Vold og overgrep mot kvinner er et alvorlig og vedvarende samfunnsproblem i Norge. Regjeringen må trappe opp innsatsen for å bekjempe vold i nære relasjoner.

150 000 personer opplever vold i nære relasjoner hvert år. Antallet anmeldte voldtekter med fornærmede under 14 år fortsetter å øke, og drapsstatistikken viser at hele 25 prosent av drap begått i Norge er partnerdrap. I tillegg viser undersøkelser at samiske kvinner rapporterer om mer vold enn kvinner i majoritetsbefolkningen for øvrig.

Ikke bare er vold- og overgrepsproblematikken et særlig alvorlig samfunnsproblem. Det er også en stor menneskerettslig utfordring. Dette er fordi statene har plikt til å forhindre at enkeltindivider blir utsatt for overgrep fra andre. Altså har staten en plikt til å forebygge, avverge og etterforske vold og overgrep mellom privatpersoner.

Flere menneskerettighetskonvensjoner gir slik beskyttelse, for eksempel FNs kvinnekonvensjon og Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK). I 2018 ble Norge oppfordret av flere ulike FN­komiteer til å gjøre mer for å beskytte de voldsutsatte.

I 2017 ratifiserte Norge Europarådets konvensjon om forebygging og bekjempelse av alle former for vold mot kvinner og vold i nære relasjoner, den såkalte «Istanbul-konvensjonen». Konvensjonen er en menneskerettslig nyvinning, fordi den angir detaljert og konkret hvordan statene skal utforme sin politikk for å forebygge og bekjempe vold og overgrep.

Konvensjonen omtales derfor ofte som en «gjennomføringskonvensjon», fordi den søker å bygge bro mellom statens rettslige forpliktelser slik disse er nedfelt i lov, og hvordan den faktiske tiltaksutformingen bør gjennomføres i praksis.

Istanbul-konvensjonen er tuftet på noen grunnprinsipper hvor særlig hensynet til effektiv koordinering av offentlige tjenester, krav til helhetlig og kunnskapsbasert tilnærming, samt krav til tydelige forebyggingsforpliktelser og krav til tjenesteapparatets kompetanse, er av sentral betydning.

De klare koordineringsforpliktelsene er ett av flere aspekter som gjør at Istanbul-konvensjonen skiller seg ut i en menneskerettslig sammenheng. Både statlig og kommunal forvaltning, herunder det tjenesteapparatet som er i kontakt må den voldsutsatte, må koordinere sin innsats for å kunne forebygge vold og overgrep.

I forlengelsen av dette, stiller konvensjonen krav til at myndighetene har en kunnskapsbasert tilnærming til hvordan de best kan forebygge, avverge og etterforske vold og overgrep. Altså må staten sørge for datainnsamling og forskning. Staten må anskaffe kunnskap om hvordan vold og overgrep skjer og om det må spesifikke tiltak til for å imøtegå problemet.

Dette innebærer blant annet kunnskap om eventuelle sårbarheter hos de som er offer for vold og overgrep. Det kan for eksempel tenkes at det må utarbeides særskilt tilpassede tiltak for ulike sårbare grupper. Dette kan være personer med annen etnisitet enn majoritetsbefolkningen, eldre voldsutsatte, eller andre, hvis dette er nødvendig for å gi adekvat beskyttelse mot vold og overgrep.

Disse forebyggingsforpliktelsene konkretiseres ytterligere gjennom krav til tjenesteyternes kunnskap. Det er en forpliktelse etter konvensjonen at det tjenesteapparatet som er i kontakt med den voldsutsatte har egnet kompetanse til å oppdage vold og overgrep. Altså må den enkelte tjenesteyter ha nødvendig kunnskap om særtrekk eller sårbarheter ved offeret slik som kjønn, etnisitet eller religion, dersom det er av betydning for muligheten til å oppdage at noen utsettes for vold og overgrep.

Disse detaljerte menneskerettslige forpliktelsene sammenholdt med den faktiske vold- og overgrepssituasjonen i Norge, krever etter vårt syn styrket politisk innsats. NIM anbefaler derfor at myndighetene som et utgangspunkt bør utarbeide en ny sektorovergripende handlingsplan mot vold i nære relasjoner.

NIM oppfordrer norske myndigheter til å sørge for styrket gjennomføring av sine menneskerettslige forpliktelser til å forebygge, avverge, etterforske og straffeforfølge saker om vold og overgrep.