Norge fortsatt på toppen av verdens pressefrihetsindeks

I dag er det 30 år siden FNs generalforsamling erklærte at 3. mai skulle være internasjonal dag for pressefrihet. Dagen markeres for å understreke viktigheten av en fri presse.

Norge troner, i år som i fjor, på toppen av verdens pressefrihetsindeks. Grunnen til at vi har en pressefrihetsdag er at den skal gi myndigheter, journalister og andre en mulighet til å diskutere utfordringer for pressefriheten, og hva som kan gjøres for å styrke den.

Reporters Without Borders (RWB), som publiserer pressefrihetsindeksen, påpeker i år at pressefriheten globalt er truet av blant annet aktører som produserer falskt innhold, og at inntoget av innhold produsert av kunstig intelligens videre har akselerert denne industrien. Muligheten til å generere troverdig tekst og bilder med disse verktøyene underminerer arbeidet til de som lager kvalitetsjournalistikk og er en trussel mot journalistikken i seg selv.

Videre påpeker de at det russiske propagandaapparatet har økt sin aktivitet i forbindelse med krigen i Ukraina, spesielt i de okkuperte områdene, og Kreml har ytterligere underminert det lille som har vært av fri presse i Russland.

Les hele rapporten fra RWB her.

Vil du vite mer om pressefrihet? Lytt til episode fem av NIMs podkast «Ytringsfrihet i 100 & 10», eller les vår tidligere artikkel om journalistikk og ytringsfrihet:

FNs permanente forum for urfolkssaker oppfordrer norske myndigheter til å følge opp Fosen-dommen

FNs permanente forum for urfolkssaker kom 27. april med utkast til sin sluttrapport fra årets sesjon, hvor norske myndigheter oppfordres til å følge opp Fosen-dommen fra 2021 så snart som mulig. Rapporten understreker også viktigheten av at norske myndigheter iverksetter tiltak mot økt hatprat og hets mot samer som er kommet i kjølvannet av Fosen-saken.

Les hele utkastet til rapporten her.

Hva er FNs permanente forum for urfolkssaker

FNs permanente forum for urfolkssaker ble etablert av FN i 2000, og møttes for første gang i FNs hovedkvarter i New York 2002. Forumet har 16 medlemmer, der halvparten er utpekte urfolksorganisasjoner, og den andre halvparten er regjeringer fra syv regioner i verden. Norge har vært aktivt med i arbeidet for å etablere urfolksforumet, og sender flere representanter hvert år.

Forumet er et rådgivende organ for FNs økonomiske og sosiale råd, og har som oppgave å gi råd og anbefalinger i saker som angår verdens urfolk innenfor temaene:

  • økonomisk og sosial utvikling
  • kultur
  • utdanning
  • helse
  • menneskerettigheter

I tillegg til disse temaene, fokuserer forumet årlig på et utvalgt tema innenfor mandatet. Forumet fungerer gjennom dette som en internasjonal arena for diskusjon mellom FNs medlemsstater, representanter for urfolk og andre FN-organer. Forumets medlemmer avgir en årlig rapport med anbefalinger til FNs økonomiske og sosiale råd basert på disse diskusjonene. Anbefalingene kan dreie seg om forhold som for eksempel berører medlemsstatene, ulike FN-organer, organisasjoner, finansieringssystemer eller næringslivet.

Årets forum ble arrangert fra 17. til 28. april, og hadde som tema en rettighetsbasert tilnærming til urfolk, klimaendringer og helse.

Du kan lese mer om FNs permanente forum og årets tema samt NIMs arbeid med Fosen-saken her:

Prop. 92 L (2022-2023) Endringer i etterretningstjenesteloven (domstolskontroll i saker om kildevern og ved speiling av kommunikasjonsstrømmer mv.)

NIM-H-2023-020
Høringsuttalelse Prop. 92 L (2022-2023) Endringer i etterretningstjenesteloven (domstolskontroll i saker om kildevern og ved speiling av kommunikasjonsstrømmer mv.) (pdf) 167.87 KB

NIM har avgitt høringsuttalelse til Prop. 92 L (2022-2023) Endringer i etterretningstjenesteloven (domstolskontroll i saker om kildevern og ved speiling av kommunikasjonsstrømmer mv. I høringsuttalelsen kommenterer vi angivelse av vilkår for rettens beslutning om speiling av kommunikasjon etter forslagets § 7-3. NIM mener at det vurderes om vilkårene for rettens beslutning bør klargjøres, ved at det i § 7-3 angis at speiling kan besluttes «…hvis det er nødvendig og forholdsmessig å etablere et informasjonsgrunnlag».

Les våre tidligere høringsuttalelser om dette teamet her:

Metaversrapporten, nå tilgjengelig på engelsk

I desember publiserte NIM i samarbeid med teknologirådet rapporten «Metaverset og menneskerettigheter». Rapporten er nå tilgjengelig på engelsk.

Ambisjonen med rapporten var å gjøre en kartlegging av hva metaverset er og kan bli, og hva det kan bety for folk, samfunn, politikk og menneskerettigheter. Teknologiutviklingen skjer med lynets hastighet, og politikkutvikling henger stadig etter. Selv om det er usikkert hvilken form metaverset vil ta, kan vi ikke vente med diskusjonen om hvilke menneskerettslige implikasjoner det vil få. Målet med rapporten er å stimulere til debatt om neste generasjons internett og menneskerettighetenes vilkår i en virtuell virkelighet.

Den engelske versjonen er tilgjengelig her:

Den norske versjonen er forttsatt tilgjengelig her:

Demokratiforståelse på skoleeierbenken

Kronikk av Anine Kierulf, førsteamanuensis UIO, spesialrådgiver NIM. Opprinnelig publisert i Dagens Næringsliv 24. april 2023.

Skal vi ha frie valg kan ikke skoleeiere fritt velge hvordan skolevalg skal reguleres.

Husker du oppstyret om Unge Venstres valgkampmateriell i skolevalget 2019? En plakat viste en joint mellom to fingre, og påskriften «Legalize it». Rusbekymrede skoleeiere og rektorer forstod ikke det politiske budskapet, og krevde plakaten fjernet som reklame for hasjbruk.

Ut fra vanlig språktolkning (som kanskje er et læringsmål ikke bare for elever?) var dette en skvetten lesning av plakaten i konteksten politisk valgkamp. Unge Venstre hadde jo programfestet legalisering av narkotika.

Da den fjerde statsmakt tok tak i saken, kom også den andre på banen. Både kunnskapsministeren og statsministeren rykket ut og sa at skolene ikke hadde rett til å gripe inn i Unge Venstres ytringsfrihet, og i vår felles demokratiutøvelse. Det hjalp – etter hvert.

Man kunne kanskje tenke at skolene husket Legalize it-saken. At de i alle fall ikke ville bomme på dét flere ganger. Men det skjedde, i 2021, overfor samme plakat. Og i mars i år, igjen. Repetisjon er all lærings mor. Vi får håpe det holder med repøvelser nå.

Nylig vedtok imidlertid Norges største skoleeier skolevalgreguleringer som kan tyde på at mer trening trengs.

Etter de demokratiske spillereglene kan man regulere både valg og skolevalg, men da for å muliggjøre demokrati, ikke for å hindre det. Man kan ikke utestenge partier med den begrunnelse at lovlige synspunkter bør stilnes, for eksempel. Noe av poenget med demokratiet er jo åpen meningsbrytning – og ikke bare mellom de meningene vi selv synes er oppbyggelige.

Flertallet i Viken fylkesting besluttet før påske at «partier som fremmer hatefulle ytringer, konspirasjonsfortellinger og ekstremt tankegods» ikke får delta på skolenes valgtorg. Og at det er forbudt å distribuere «materiell som fremmer antidemokratiske holdninger eller hat mot grupper i samfunnet».

Om fylkestinget ikke kommer på bedre tanker, og endrer vedtaket sitt, har det nedlagt forbud mot ytringer før de er fremsatt. Fordi «makta» mener de er farlige. Hvilken demokratiforståelse viser det? Demokratiet er jo oss, ikke bare representantene våre: Først når vi, Vanlige Folk™, har hørt hva som faktisk sies, kan vi forholde oss til ytringene, og bestemme oss for å heie på, eller mobilisere mot budskapet. Og først etter at ytringer er fremsatt kan påtalemakten straffeforfølge det som måtte være ulovlig. Derfor bestemmer Grunnloven § 100, 4. ledd at forhåndssensur er forbudt.

Vedtaket er vanskelig å forene med resten av § 100 også. Ikke bare fordi det ikke er i lovs form, som er grunnvilkåret for ytringsinngrep. Men fordi det åpner alt for mange spørsmål den enkelte rektor må gruble på. Og svare godt ut, siden de, som utøvere av offentlig myndighet, har en selvstendig plikt til å følge Grunnloven:

Hatefulle ytringer er forbudt, men forbudet er ikke klarere enn at Høyesterett i fjor delte seg 3-2 over hva som er «hatefullt». I rettsstatlige demokratier håndheves uansett straffebud av påtalemakten, ikke rektorer.

Er «konspirasjonsfortellinger» å fremholde labteorien om koronaviruset? Å stille spørsmål ved om vaksinene er god pandemihåndtering? Å anse den EU-servile hovedstatseliten som årsak til de høye strømprisene? Hva er «ekstremt tankegods»? Er det Rødts revolusjonære drømmer? Eller kan de fleste partiers ideologiske løsningsforslag anses ekstreme, om man bare ser dem fra tilstrekkelig uenig hold?

Hva «fremmer antidemokratiske holdninger»? Platons idé om at filosofkonger burde styre? John Stuart Mills, om at velutdannede borgere burde ha flere stemmer? Sosialisme, som Alexis de Tocqueville anså uforenlig med demokrati? Må KrF holde seg borte fra valgtorgene siden de fremholder at det bare finnes to kjønn? Høylytte stemmer anser for tiden dette for å fremme «hat mot enkelte grupper i samfunnet».

Flertallet hadde neppe noe av dette i tankene. Og det er lett å forstå de gode hensiktene bak Vikens vedtak. Målet er ikke autoritært, det er «å fremme elevenes demokratiforståelse, oppslutning om demokratiske verdier og demokratiets spilleregler».

Målet kan oppnås – hvis skolene, fremfor å følge vedtaket, bruker det som utgangspunkt for å diskutere hvordan valg kan og bør reguleres på en måte som gir oppslutning om demokratiske verdier.

Anmodning om en forsterket fellesskapsavdeling for kvinner og en helhetlig undersøkelse av situasjonen til kvinnelige innsatte med helse- og omsorgsbehov

NIM-B-2023-008
Anmodning om en forsterket fellesskapsavdeling for kvinner og en helhetlig undersøkelse av situasjonen til kvinnelige innsatte med helse- og omsorgsbehov (pdf) 114.44 KB

I et brev til Justis- og beredskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet ber NIM sammen med LDO og Advokatforeningen anmodet myndighetene om å bedre den alvorlige situasjonen for kvinnelige innsatte med helse- og omsorgsbehov, spesielt den akutte situasjonen ved Bredtveit fengsel- og forvaringsanstalt.

I brevet etterlyses tre tiltak:

  1. Behovet for en permanent, forsterket fellesskapsavdeling for kvinner.
  2. Behovet for en kartlegging av behov for straffavbrudd på grunn av enkteltinnsattes helsetilstand.
  3. Behovet for en helhetlig undersøkelse av situasjonen kvinner i norske fengsler.

Innspill til representantforslag om å bedre livs- og boforholdene for enslige mindreårige asylsøkere

NIM-H-2023-019
Innspill til representantforslag om å bedre livs- og boforholdene for ema (pdf) 163.70 KB

NIM har gitt innspill til representantforslag om å bedre livs- og boforholdene til enslige mindreårige asylsøkere. NIM har over tid fulgt situasjonen til enslige mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 år i Norge. I innspillet gir vi noen anbefalinger om hva som skal til for å sikre denne gruppens menneskerettighetsvern.

Innspill til representantforslag om granskning av asylbarn som forsvinner

NIM-H-2023-018
Innspill til representantforslag om asylbarn som forsvinner (pdf) 159.94 KB

NIM har gitt innspill til representantforslag om asylbarn som forsvinner fra asylmottak og omsorgssentre. NIM viser til at forsvinninger kan utgjøre en risiko for menneskerettighetsbrudd, og anbefaler en bredere gjennomgang av rutiner og praksis for å sikre disse barnas rettigheter.

Uriktige premisser og gal konklusjon

Kronikk av Jenny Sandvig, fagdirektør NIM. Opprinnelig publisert i Dagens Næringsliv 18. april 2023.

Menneskerettsdomstolen kan styrke demokratiet i klimaspørsmål og beskytte sårbare individer mot livstruende og irreversibel skade.

I en kommentar i DN 10. april spår Kjetil Wiedswang at avgjørelser fra Den europeiske menneskerettsdomstols (EMD) i pågående saker om klima kan få «eksplosiv politisk kraft» til fremme av et «elitedrevet politisk» klimastrev på tvers av folkeviljen.

Hans analyse bygger på uriktige premisser, og konklusjonen blir derfor gal.

For det første: Det er ikke riktig at de eldre kvinnene i den første klimasaken for EMD bare mener at hetebølger som følge av klimaendringer er helseskadelige. Klagen deres er forankret i forskning som viser at heten i Sveits allerede tar liv. Bare i Zürich har minst 1700 mennesker allerede mistet livet til hete, som såkalte attribusjonsstudier med høy sikkerhet tilskriver klimaendringene.

Selv i Oslo kan 46 prosent av heterelaterte dødsfall fra 1991 til 2016 tilskrives klimaendringer, cirka 158 dødsfall.

Eldre kvinner er den befolkningsgruppen som, ved siden av spedbarn og gravide kvinner, er mest sårbare for å miste livet i slik hete. Ettersom dødeligheten fra ekstrem hete øker eksponentielt ved ytterligere oppvarming, og tilpasningstiltak påviselig gir fånyttes beskyttelse, krever klagerne at Sveits kutter utslipp for å begrense oppvarmingen til maksimalt 1,5 grader.

For det andre: Det stemmer ikke at utslippskutt for å begrense oppvarmingen til 1,5 grader vil påtvinge Sveits et politisk mål staten ikke ønsker selv. Tvert imot har Sveits og 193 andre stater, inklusive Norge, forpliktet seg til 1,5-gradersmålet. Overfor EMD argumenterte Sveits også for at befolkningen ønsker at dette målet nås.

Domstolskontroll med om staten kutter utslipp som nødvendig for å nå et temperaturmål det er politisk enighet om, vil muliggjøre demokratisk ansvarliggjøring og informere offentlig debatt om planlagte kutt er tilstrekkelige. Det styrker demokratiet.

Uansett, dersom nåværende flertall bruker opp det gjenværende karbonbudsjettet, vil det uunngåelig innsnevre det politiske handlingsrommet og rettighetene til yngre generasjoner. Beskyttelse av lik demokratisk handlefrihet og rettigheter over tid krever derfor kontroll av utslippskutt nå.

For det tredje: Det er ikke riktig at de fleste tilsvarende søksmål reist for nasjonale domstoler har hatt negativt utfall for saksøkerne. Tvert om. De fleste søksmål reist for europeiske nasjonale domstoler med krav om kutt i utslipp har ført frem. Domstoler i Tyskland, Nederland, Belgia, Irland, Frankrike og Storbritannia har alle gitt saksøkerne medhold i at statene må kutte mer eller planlegge bedre for utslippskutt frem til netto null.

Slutningen om at en dom fra nederlandsk høyesterett i 2019 kan forklare et lokalvalg i 2023 er også besynderlig. Det dommen gikk ut på var at Nederland måtte kutte minst 25 prosent innen utgangen av 2020 målt mot 1990 for å sikre nederlandske innbyggeres liv og helse, i samsvar med FNs klimapanels reduksjonsbane for utviklede land. Det har nederlandske myndigheter fullt ut fulgt opp (mens Norge i samme periode kuttet 4,7 prosent).

Dommen foreskrev intet om kutt etter 2020, ei heller i hvilke sektorer eller på hvilken måte utslippene skulle ned. Dette er politiske valg. Dommen forklarer dermed ikke fremveksten av et politisk opposisjonsparti tuftet på motstand mot et spesifikt kutt i nitrogenoksider fra landbruket flere år senere.

I en nylig sak der forurensning over tid forårsaket forhøyet sykelighet i befolkningen, stilte EMD krav om at staten aktsomt kuttet utslipp for å beskytte egne innbyggeres rett til fysisk integritet. De øverste domstoler i Tyskland og Nederland har avklart at tilsvarende gjelder for kutt av klimagassutslipp der, også basert på retten til liv. Det gjenstår å se om EMD vil bekrefte denne tolkningen i saken mot Sveits, og i påfølgende saker mot Frankrike og andre europeiske stater, inklusive Norge.

Wiedswangs konklusjon om at dommere dømmer, ressurser avgjør, kan uansett ikke stå seg. I en rettsstat dømmer dommere nettopp fordi ressurser ikke alltid avgjør rett fra galt.

Særlig gjelder det grunnleggende rettigheter gitt til beskyttelse av sårbare individer og mindretall.

For ordens skyld: Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) er sammen med alle andre nasjonale institusjoner for menneskerettigheter i Europa tredjepart i nevnte klimasaker for EMD.

Urfolkssaker på agendaen i FN

I dag går startskuddet for FNs permanente forum for urfolkssaker i New York. For 22. gang samles urfolk fra hele verden for å diskutere urfolksrettigheter- og utfordringer, på det som er å regne som verdens viktigste møteplass for urfolk.

Hva er FNs permanente forum for urfolkssaker?

FNs permanente forum for urfolkssaker ble etablert av FN i 2000, og møttes for første gang i FNs hovedkvarter i New York 2002. Forumet har 16 medlemmer, der halvparten er utpekte urfolksorganisasjoner, og den andre halvparten er regjeringer fra syv regioner i verden. Norge har vært aktivt med i arbeidet for å etablere urfolksforumet, og sender flere representanter hvert år.

Forumet er et rådgivende organ for FNs økonomiske og sosiale råd, og har som oppgave å gi råd og anbefalinger i saker som angår verdens urfolk innenfor temaene:

  • økonomisk og sosial utvikling
  • kultur
  • utdanning
  • helse
  • menneskerettigheter

I tillegg til disse temaene, fokuserer forumet årlig på et utvalgt tema innenfor mandatet. Forumet fungerer gjennom dette som en internasjonal arena for diskusjon mellom FNs medlemsstater, representanter for urfolk og andre FN-organer. Forumets medlemmer avgir en årlig rapport med anbefalinger til FNs økonomiske og sosiale råd basert på disse diskusjonene. Anbefalingene kan dreie seg om forhold som for eksempel berører medlemsstatene, ulike FN-organer, organisasjoner, finansieringssystemer eller næringslivet.

FNs permanente forum for urfolkssaker er også en viktig arena for såkalte «side events», altså seminarer som arrangeres ved siden av de formelle diskusjonene. Ofte arrangeres det side events på tvers av land. Temaene varierer, men den røde tråden er urfolksspørsmål.

Om årets forum

Årets forum arrangeres fra 17. til 28. april, og har som tema en rettighetsbasert tilnærming til urfolk, klimaendringer og helse.

Ifølge FNs klimapanel (IPCC) har verdens gjennomsnittstemperatur økt med 1,2 grader fra førindustriell tid og frem til i dag. Gjennomsnittstemperaturen i arktiske områder øker fire ganger raskere enn i andre områder. Endringer i naturen påvirker alle på ulike vis, ikke minst urfolk som har tradisjoner og kulturer tett knyttet til bruk av naturen.

En ny rapport fra Samerådet, utarbeidet på oppdrag fra Sametinget, viser at klimaendringer påvirker de grunnleggende forutsetningene for samenes naturbruk og tradisjonelle næringer på mange måter. For eksempel påvirker klimaendringene reindriften negativt, blant annet gjennom hyppigere beitekriser, der regn fryser på snølagte beiter slik at reinsdyrene ikke kommer seg ned til lavet. Slike beitekriser var i tidligere tider sjeldne, men skjer nå omtrent annethvert år (2017, 2020 og 2022).

I andre urfolksområder forekommer hetebølger som i enkelte regioner kan skape skogbrann eller tørke, mens andre regioner oversvømmes på grunn av smeltevann. I enkelte områder risikerer dessuten øysamfunn å forsvinne fordi havnivået blir høyere.

I tillegg til at klimaendringene i seg selv har negative konsekvenser for urfolksrettigheter, kan også tiltak for å motvirke klimaendringene lede til inngrep i urfolks tradisjonelle bruksområder, for eksempel gjennom etablering av arealkrevende vindkraft som skal bidra med fornybar energi, og redusere bruk av fossile brensler. Fosen-saken har vist at dette kan være problematisk i forhold til samenes menneskerettslige vern og særlig beskyttelsen av retten til kulturutøvelse etter FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter artikkel 27, som også omfatter reindrift som en beskyttet form for kulturutøvelse. Menneskerettighetene har en rekke andre bestemmelser som bidrar til å sikre urfolks helse, språk, kultur, næringer og samfunnsliv, og at urfolk har en rett til deltakelse i beslutningsprosesser.

Diskusjoner om slike rettighetsdimensjoner i etterkant av Fosen-saken førte til en økning i andelen hat og hets mot samer, som understreker friksjonene som ligger i diskusjonene om det grønne skiftet, arealinngrep i samiske områder og forståelsen for urfolksrettigheter som minoritetsvern. Klimaendringenes konsekvenser for menneskers livsvilkår, kan derfor gi komplekse og sammensatte problemstillinger i forhold til menneskerettighetene.

NIMs deltakelse

NIM vil være til stede under den første uken av årets forum. Formålet med deltakelsen er å belyse og sette norske urfolksspørsmål på agendaen. NIM planlegger å ha møter med en rekke aktører fra ulike land om alt fra hvordan klimakrisen berører urfolk, og samtaler om hvordan hat og hets mot urfolk bedre kan forebygge og bekjempes.

I tillegg skal NIM sammen med Sametinget, den norske FN-delegasjonen i New York og Indigenous Peoples Organisation Australia arrangere en side event med temaet «Can Human Rights Protect Indigenous Peoples from Climate Harm?».